اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

افزایش ۸ ساله امید به زندگی در ایران

رییس سازمان بهزیستی کشور مطالبه گری و جدیت در اجرای قوانین حوزه سالمندی را از تمامی دستگاه های مسئول در کشور خواستار شد.

افزایش ۸ ساله امید به زندگی در ایران

به گزارش گروه آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، علی محمد قادری معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی گفت:سالمندی به عنوان یک سرچشمه محبت و حکمت در احادیث و روایات ما مطرح است و اینکه ما بتوانیم این عزیزان را  به عنوان عامل انتقال تجارب سازنده و ارزشمندکه ایجاد تبلور آداب و ارزش ها و فرهنگ ملی را ترسیم می کند؛در منظر آحاد جامعه داشته باشیم.

وی گفت: در عصر حاضر شاخص های سلامت اجتماعی و رفاه رو به بهبود است. افزایش ۸ ساله امید به زندگی از سن ۶۴سالگی  به ۷۲ سالگی رسیده، اما تاخیر در ازدواج، کاهش نرخ موالید و موضوعاتی  که باعث بسته شدن پنجره جمعیتی ما می شود؛ اینها همه از سوابق دارای بحران در جامعه و در ارائه به نسل سالمند در جامعه خواهد بود.

قادری گفت: اگر به معنی واقعی کلمه به سند مالی سالمندان دقت شود و اعتبار سنجی شاخص های آن را همه ارکان رصد کنند و پرسشگری و مطالبه گری از دستگاه هایی که وظیفه استقرار این سند را دارند در دسترس قرار می گیرد.

وی افزود:ما وظیفه داریم آمار را اعلام کنیم و در خدمت بیش از ۹ میلیون سالمند باشیم اعلام کنیم چطور می توانیم تاب آوری افراد دارای معلولیت و سالمندان عزیز را افزایش دهیم. این موضوعات یعنی در نظام مقدس جمهوری اسلامی خانواده محوری یک بحثی است که نقشی حرفه ای را برای سازمان ها تعریف می کند.آن چیزی که به عنوان خدمات شایسته و عزتمندانه برای سالمندان مطرح است اینکه همه دستگاه هاوظیفه اصلی خود را بدانند و مناسب سازی که موضوعی جدی و یکی از موارد مهم در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است عینا در مورد افراد سالمند تعریف شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت:سالمندی جدا از زندگی ما نیست و چیزی است که عینا ما با آن زندگی می کنیم.امروزه اگر به دنبال شهر بدون مانع هست فعلا  یک موضوع دور از ذهن است اما  باید به دنبال  المان هایی باشیم در شهرهایی که تداعی گر شهر کم مانع و  حضور موثر و امید آفرین سالمندان را برای ما ترسیم کند.توجه به آتیه سالمندان امری است که به شدت برای بهزیستی مهم است. همانطور که فرمودند در ۳۵ سال آینده ۳۰ درصد یا یک سوم جمعیت ما سالمند خواهند بود آیا برای جابه جا کردن و انتقال سالمندان در حدود ۳۵ سال آینده ما اقشار جوان  و نیروی کار داریم یا نداریم؟این موضوع بسیار مهمی است.

قادری گفت:امروزه  باید دقت کنیم زیرساخت های شهری و توجه به اجرایی کردن قوانینی که در حقیقت به آنها توجه نشده است موضوعاتی که باید در رصد آینده پژوهانه عزیزان قرار بگیرد.متغیرهای جمعیتی و احتمال رسیدن به وزن ۳۰ درصد و  بسته شدن پنجره جمعیت هم فضای گفتمانی سازمان های همکار و ذی نفع باید دقت کافی شود.

وی افزود:ان شاالله تلاش کنیم هم مطالبه گری خودمان را در سازمان ها و مجامع انجام دهیم  و من به سهم خودم در سازمان متبوع خودم یک سالی است که  این کار را شروع کرده ام و  افتخار می کنیم در ابتدای این دولت ؛ بعد از مدتها اولین جلسه شورای ملی سالمندان با حضور وزیر و رییس شورای ملی سالمندان برگزار شد و این باید تداوم پیدا کند. احکام و مصوباتش باید اجرایی شود. آنچه ما می دانیم این است که باید یک جلسه کاربردی میان دستگاه های همکار و  مجامع دانشگاهی برگزار شود در هر فصل و گزارش پیشرفت فیزیکی کارها به رییس جمهور توجه داده شود.

رییس سازمان بهزیستی موضوع تقویت حمایت های اجتماعی را خاطر نشان کرد و افزود:در نظام تعاملی میان نسل جوان و سالمندان باید یک ارتباط معنوی پایدار و موضوع ارتقای سلامت روحی و روانی را جدی بگیریم.موضوع توانمند سازی این اقشار برای ما بسیار مهم است خصوصا بانوان سالمند.

وی گفت:درخواست آخر من این است که سمن ها نقش بسیار مهمی در این حوزه خواهند داشت و با توجه به اینکه می توانند مجوز فعالیت خود را از سازمان بهزیستی و فراجا و وزارت کشور دریافت کنند،تلاش کنند در جهت تعامل تلاش و امورات میان بخشی دستگاه ها به عنوان کمپینی میانی عمل کنند و بتوانیم همکاری دستگاه های دیگر مثل شهرداری ها و ... را در کنار سمن ها داشته باشیم.

قادری در پایان اظهار امیدواری کرد:ان شاالله ما بتوانیم در کمال آرامش و نشاط و صحت و عافیت سالمندان عزیز جامعه ای را متناسب با حضور این عزیزان توسعه دهیم و دقت کنیم که ما هم فاصله زیادی با فضای سالمندی نداریم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول