اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

چند توصیه غذایی برای سالمندان

9 مهرماه، روز جهانی سالمند است. به همین بهانه پای حرف‌های یک متخصص تغذیه نشسته‌ایم تا برایمان از بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای سالمندان بگوید.

چند توصیه غذایی برای سالمندان

باشگاه خبرنگاران توانا- طناز آقا محمد اصفهانی:  سالمندی مقطعی از زندگی انسان است که از ۶۵ سالگی به بعد آغاز می‌شود. سالمندان در این دوره از زندگی خود به دلایل گوناگونی مانند کهولت سن، ناتوانی‌های جسمی و حرکتی، ابتلا به بیماری‌های متعدد و همچنین بازنشستگی ضعیف و کم انرژی می‌شوند. برای همین است که یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی می‌گوید تغذیه، رابطه مستقیم بر میزان انرژی و سبک زندگی سالمندان دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، دکتر سروناز علی عسگری مشاور تغذیه و رژیم درمانی و دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزش درباره اهمیت تغذیه مناسب در سالمندان می‌گوید: سالمندان به علت تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن آنها اتفاق افتاده است از توانایی و انرژی کمتری نسبت به سایر سنین برخوردار هستند. بنابراین تغذیه مناسب و همچنین برنامه غذایی سالم برای این افراد را لازم و مؤثر دانست و تاکید کرد تغذیه درست باعث می‌شود سالمندان با آسیب‌های کمتری روبه رو شوند.

چرا سالمندان کم‌غذا می‌شوند؟

علی عسگری در پاسخ به این سؤال که چرا سالمندان تمایل کمی به غذا خوردن نشان می‌دهند گفت: سالمندان به علت فرایند olding یا همان پیری اغلب دارای دندان مصنوعی هستند و خیلی‌ها هم ممکن است دندان نداشته باشند. دندان، کاربردی‌ترین و حیاتی وسیله برای جویدن و بلع غذا هستش و همین امر باعث می‌شود که سالمندان نسبت به سایر افراد علاقه کمتری نسبت به غذا خوردن داشته باشند. بنابراین سالمندان غذاهایی باید مصرف بکنند که جویدن و بلع آنها راحت‌تر باشد. غذاهایی که به شکل نرم و پوره و رنده شده هستند و یا سوپ‌های مقوی که از مواد مغذی همچون پروتئین‌ها و سبزیجات تشکیل می‌شوند. توصیه می‌شود سالمندانی که دارای دندان مصنوعی هستند و یا دندان ندارند از مصرف گوشت و سبزیجات خام و یا نیمه پخته خودداری کنند.

 

یکی دیگر از مشکلاتی که سالمندان را از غذا خوردن باز می‌دارد بیماری‌های گوارشی است. مشکلات گوارشی همچون رفلاکس معده، زخم معده، ناراحتی‌های عصب معده و همچنین یبوست و ناراحتی در دفع مدفوع باعث می‌شود سالمندان تمایلی به مصرف غذا نداشته باشند.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد ضعیف بود حس چشایی و بویایی در سالمندان است. انسان به مرور زمان و در دوران کهنسالی حس چشایی و بویایی خود را از دست می‌دهد و این امر باعث می‌شود نتوانند مزه و بوی غذا را متوجه شود و به این علت میل خود را به غذا از دست می‌دهد.

این مشاور تغذیه یک هشدار هم برای سالمندان دارد: «به علت ضعیف بودن حس چشایی و بویایی در سالمندان ممکن است آنها متوجه فاسد بودن غذا نشوند و غذای فاسد بخورند و دچار عواقب و بیماری‌های دیگر شوند.»

وی درباره راه‌های تأمین انرژی در سالمندان بیان کرد:خوب است که هر سالمندی با توجه به سن خود و همچنین نسبت به بیماری‌های متابولیک همچون فشار خون، چربی خون، دیابت، کبد چرب و... که مواجه هستند، در کنار متخصصان دیگر به متخصص تغذیه نیز مراجعه کنند. این امر واقعاً سطح زندگی و کیفیت سلامت و انرژی سالمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک متخصص تغذیه با توجه به شرایط و بیماری‌های مختلف یک سالمند می‌تواند برای آن یک برنامه غذایی سالم و مفید طراحی کند.

علی عسگری با توصیه مصرف مکمل‌های غذایی ادامه داد: چه خانم‌ها چه آقایان نه تنها در سنین سالمندی بلکه از سن ۵۰ سال به بالا به مصرف مکمل‌های غذایی نیاز دارند. در بعضی از سالمندان هم نیاز هست از برخی مکمل‌ها مانند مولتی ویتامین‌ها، مولتی مینرال ها، ویتامین‌های گروه B، کلسیم‌ها و همچنین آمپول‌هایی مانند نوروبیون و ب کمپلکس تحت نظارت پزشک و کارشناس استفاده کنند. این مکمل‌ها به کسب انرژی بیشتر در سالمندان کمک بسیاری می‌کند.

 

چه غذاهایی سیستم ایمنی سالمندان را افزایش می‌دهد؟

این متخصص فیزیولوژی ورزش در این باره هم می‌گوید: به غیر از مکمل‌های دارویی، موادی همچون آنتی اکسیدان ها، امگا ۳، میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند سیستم ایمنی این افراد را بالا ببرد.

به گفته علی عسگری، سالمندانی که دارای مشکلات معده هستند، می‌توانند از میوه و سبزیجات پخته به شکل آب پز، بخارپز و کمپوت شده استفاده کنند.

او درباره غذاهای ممنوعه و مضر برای این گروه نیز این‌طور توضیح می‌دهد: «غذاهای مناسب سالمندان غذاهای ساده، سالم و تازه هستند. سالمندان تا حد ممکن باید از غذاهای دارای سدیم بالا، چرب، خشک، سرخ شده، کنسروها، غذاهای آماده و فست فود ها خودداری کنند. همچنین سعی کنیم غذاهایی که برای سالمندان تهیه می‌کنیم دارای ادویه کمی باشد. غذاهای پر ادویه ممکن است سالمندان را اذیت و حساسیت ایجاد کند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول