اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تشکیل نخستین کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی و محیط‌زیست در خراسان رضوی/ ایران در رده دهم معادن دنیا قرار دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی از تشکیل کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی و محیط‌زیست برای نخستین بار در این استان خبر داد.

تشکیل نخستین کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی و محیط‌زیست در خراسان رضوی/ ایران در رده دهم معادن دنیا قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، مهدی اله‌پور در نخستین جلسه کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی و محیط‌زیست که با حضور مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست و مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به میزبانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این کارگروه برای نخستین بار در خراسان رضوی برگزار می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با اذعان به اینکه فعالیت‌های معدنی به‌طورمعمول دارای آسیب‌های اجتناب‌ناپذیری به محیط‌زیست و پیرامون طبیعت آن است، ابراز کرد: قانون‌گذار با درک شرایط ویژه زیستگاه‌های حساس کشور و استراتژیک بودن و درنتیجه اجتناب‌ناپذیر بودن برخی نیازهای معدنی کشور، در قالب تبصره ماده 3 ضوابط زیست‌محیطی فعالیت‌های معدنی، تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان و مسئولین حوزه‌های محیط‌زیست و صنعت، معدن و تجارت برای بررسی چگونگی فعالیت برخی معادن مهم و استراتژیک در زیستگاه‌های حساس پیش‌بینی‌شده کرده است.

وی یادآور شد: تاکنون جلساتی در موضوعات مختلف به محیط‌زیست و منابع در قالب این کارگروه تشکیل‌شده است، اما کارگروه تعامل برای نخستین بار در مرکز استان خراسان رضوی برگزار شد.

اله‌پور تأکید کرد: اصلاح و ارتقاء محدوده‌های تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان به‌منظور بالا بردن سطح حفاظتی برای رسیدن به استانداردهای حفاظتی جهانی و توسعه مدیریت کلان محیط‌زیست استان، با توجه به ظرفیت و غنای زیستی بالای موجود در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان، از مواردی بود که در این نشست بررسی و در خصوص آن مصوباتی به تأیید رسید.

وی ابراز کرد: صدور مجوز انجام مطالعات اکتشافی مرحله اول معدنی در برخی از مناطق حفاظت‌شده استان، به‌منظور افزایش اشتغال و تولید و همچنین محدود کردن تخریب‌های احتمالی ناشی از فعالیت‌های معدنی با رعایت تمامی الزامات محیط‌زیستی در این جلسه صورت پذیرفت.

ایران در رده دهم معادن دنیا قرار دارد

مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صمت هم در این جلسه، با اعلام خرسندی از تعامل بین دستگاهی در خراسان رضوی، گفت: هدف از برگزاری کارگروه تعامل در استان‌ها این است که اغلب مشکل‌ها در استان‌ها وجود دارد و بایستی این موانع در خود استان حل شود.

مولا بیگی بابیان اینکه رفع چالش‌های بین فعالیت‌های معدنی و محیط‌زیست، مدیریت فعالیت‌های معدنی در عرصه‌های منابع طبیعی، پهنه‌های معدنی و شناخت پتانسیل‌های معدنی در سطح استان با رعایت الزامات محیط‌زیستی در این جلسات بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم‌های بی‌رحمانه، ما در بخش معدن ظرفیت و قدرت بسیار بالایی برای رقابت در این حوزه راداریم به‌نحوی‌که در رده دهم معادن دنیا قرار داریم، و با مدنظر قرار دادن اشتغال‌زایی که بخش معادن برای جوانان این کشور ایجاد می‌کند، بایستی در انجام کارهای لازم تسهیل و تسریع و تعامل بیشتری در بین دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

همچنین رضا اقتدار مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با اشاره به تعامل خوب و بهینه سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت صمت گفت : برگزاری چنین جلسات وکارگروهایی در استان‌ها موجب تعامل بیشتر با ارگان‌های ذی‌ربط و تعادل در بهره‌برداری از معادن می‌شود و این جلسات علاوه بر اینکه موجب تسهیل امور می‌شود، از تخریب بی‌رویه  محیط‌زیست نیز جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول