اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

آزادسازی بیش از 7 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در آینده نزدیک/ پیش‌بینی بروز آرامش در بازار ارز

با آزادسازی بیش از 7 میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران، پیش‌بینی می‌شود آرامش در بازار ارز مجددا حاکم شود و همچنین امکان دلالی واسطه‌گران ارزی کاهش می‌یابد.

آزادسازی بیش از 7 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در آینده نزدیک/ پیش‌بینی بروز آرامش در بازار ارز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس شب گذشته، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، از آزادسازی میلیاردها دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران خبر داد.

در این خبر قید شده بود که در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده است، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و هم‌زمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره جنوبی است.

طبق اعلام «نورنیوز» ‌طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است، ایران هنوز حساب‌های اعلامی برای انتقال منابع مذکور را بنا بر ملاحظات بانکی نپذیرفته و حساب‌های جدیدی را به این منظور معرفی کرده است.

* آزادسازی بیش از 7 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در آینده نزدیک

در این باره پیگیری خبرنگار فارس از منابع آگاه درباره آزادسازی‌ از منابع ارزی بلوکه شده ایران حاکی از آن است که بیش از 7 میلیارد دلار از این منابع ارزی آزاد خواهد شد؛ ‌طرف مقابل حساب‌هایی را برای انتقال منابع مذکور معرفی کرد که ایران به دلیل همان موضوع ملاحظات بانکی نپذیرفت، بنابراین حساب جدیدی را به طرف مقابل معرفی کرده‌ایم‌ که به محض پذیرش حساب، واریز ارزهای بلوکه شده انجام می‌شود.

همزمان با این خبر سازمان‌ ملل نیز اعلام کرد که باقر نمازی ایران را ترک کرد.

به گفته سخنگوی سازمان ملل، «ایران به باقر نمازی اجازه داده تا برای معالجه به خارج از کشور برود؛ سیامک نمازی نیز از بازداشت آزاد شده است. ما به تعامل با مقامات ایرانی ادامه خواهیم داد».

‌سیامک و باقر نمازی چند سال پیش به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا هرکدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.

همچنین همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که «به واسطه تبادل زندانیان و میانجی‌گری یکی از کشورهای همسایه‌ منابع بلوکه شده ایران به خاطر تحریم‌ها به زودی آزاد می‌شود.»

فایننشال تایمز به نقل از یک منبع آگاه مذاکرات گفته است: «‌اقدام اخیر ایران [آزاد کردن زندانیان آمریکایی مانند آقای نمازی] نشان دهنده حسن نیت ایران برای تبادل بزرگ زندانیان است. این اقدام می تواند منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی را آزاد سازد. کشورهای قطر، سوییس و سازمان ملل در این امر درگیر هستند».

* عرضه ارز در نیما از یک میلیارد یورو گذشت/ تقاضا کمتر از عرضه

بنابراین گزارش روز گذشته بود که بانک مرکزی اعلام کرد: مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) روز 9 مهر تا ساعت 15:30 معادل یک میلیارد و 25 میلیون یورو و مجموع ارز معامله شده در این سامانه معادل 218 میلیون یورو بوده است.

‌همچنین در بازار متشکل ارزی (اسکناس) تا ساعت 15:30 روز 9 مهر 13 میلیون دلار با میانگین نرخ 30 هزار و 955 تومان و یک میلیون یورو با میانگین نرخ 30 هزار و 914 تومان به صورت توافقی معامله انجام شد.

بانک مرکزی از روز 23 شهریور‌ سال جاری و بنا به دستور رییس کل این بانک نسبت به انتشار جزئیات معاملات انجام شده در بازارهای حواله و اسکناس ارز به صورت روزانه اقدام می‌کند.

* پیش‌بینی بروز آرامش در بازار ارز

بنابراین گزارش کارشناسان معتقد هستند با آزادسازی این حجم از منابع ارزی بلوکه شده ایران و ورود ارز به کشور، آرامش در بازار ارز حاکم خواهد بود و امکان دلالی واسطه‌گران ارزی کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول