اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

دنیا تشنه مهارت آموزی بوده و دانشگاه علمی کاربردی در این زمینه پیشرو است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران اظهار داشت: دنیا تشنه مهارت آموزی بوده و دانشگاه جامع علمی کاربردی در این زمینه پیشرو است.

دنیا تشنه مهارت آموزی بوده و دانشگاه علمی کاربردی در این زمینه پیشرو است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی،  حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، جمعه ۸ مهرماه به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در آستانه آغاز سی و یکمین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کرد.
بلندی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک سال جدید تحصیلی به دانشجویان، اساتید و دانش آموزان که آیندگان این سرزمین اسلامی هستند، بیان کرد: امروز در آستانه سی و یکمین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گزارشی از آخرین وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی و ظرفیت‌های آن را ارائه می‌کنم.
وی در ادامه اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد از جنگ تحمیلی و به منظور رفع نیازهای ساخت و ساز در کشور ایجاد شد، در واقع هدف اصلی تشکیل دانشگاه این بود که تکنیسین تربیت کند، یعنی تربیت افرادی که بتوانند در زمان کوتاه مشکلات بزرگ را پاسخگو باشند.
بلندی با اشاره به ایده دانشمندان خوش فکر آن زمان در ارائه طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شکل گیری دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: این دانشگاه تلاش دارد تا در یک دوره ۲ ساله به عنوان تربیت تکنیسین، افرادی را تربیت کند که پس از فارغ التحصیلی مستقیم به سوی بازار کار رفته و نیازهای بازار را برطرف کنند.
وی ادامه داد: همانطور که می‌بینیم، در دهه اخیر بیشتر کارفرمایانی که می‌خواهند افراد را استخدام کنند، به مدرک دانشگاهی متقاضی توجهی نداشته و بیشتر به توانمندی، مهارت و تجربه او نگاه می کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن اشاره به مثال‌هایی درخصوص برگزاری این دوره های فنی اظهار داشت: برنامه‌های تدوین شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی باتوجه به نیازهای صنعت و با همکاری همان صنعت تدوین شده و دانشجو پس از گذراندن دوره آموزش‌های نظری و عملی می تواند وارد شغل مورد نظر شده و یا حتی خود اقدام به تاسیس شرکت کرده و کارآفرین آن حوزه شود.
بلندی همچنین درخصوص مقاطع تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: ما فعلا در حالت ۲ به علاوه ۲ کار می‌کنیم، این روش در دنیا مرسوم هست یعنی تربیت تکنیسن در اولویت بوده و نهایتا درصد کمتری از دانشجویان به مقاطع تحصیلی بالاتر می‌روند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی درخصوص رشته‌های خاص این دانشگاه با اشاره به رشته تربیت آتش نشان افزود: به طور مثال سال‌ها پیش آتش‌نشان‌های ما برای آموزش به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما امروز، در شهرداری تهران، مرکز آموزش علمی کاربردی آتش نشانی وجود دارد که هم دانشجویان و آتش‌نشان‌های عزیز کشورمان را آموزش داده و هم میزبان آتش نشان‌های سایر کشورها برای گذراندن این دوره‌های علمی کاربردی است.
بلندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر شرایط شغلی کشور در دوران بیماری کرونا افزود: در دوران کرونا صدها شغل از بین رفت و صدها شغل جدید در دنیا ایجاد شد، برنامه درسی و دانشگاهی به تنهایی نمی‌تواند دانشجو را برای شغل‌های جدید آماده کند، ولی برنامه‌ریزی شغلی صحیح می‌تواند این کار را بازنگری و ایجاد کند، اتفاقی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی هم اکنون در حال انجام است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به وجوب ثروت آفرین بودن تحصیل در نظام علمی کاربردی ادامه داد: اگر کسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل می کند ، تحصیلش باید برای او ثروت آفرین باشد؛ یعنی او پس از تحصیل بتواند به راه اندازی شغل اقدام نموده تا به حل مسئله بیکاری و توسعه اقتصاد کمک کند.

بلندی همچنین در ادامه صحبت های خود آمار و اطلاعاتی در خصوص رشته‌های جدید و شرایط فعلی دانشگاه جامع علمی کاربردی ارائه داد.

وی در این خصوص تصریح کرد: در دوره کوتاه مدیریت جدید دانشگاه، به ۴۲ رشته جدید در بخش‌های پیشرفته صنعت پرداخته شده و ۱۲۵ برنامه درسی جدید ایجاد شده است استقبال بیش از ظرفیت متقاضیان شرکت در این دوره ها نشانگر حرکت صحیح دانشگاه در این مسیر بوده است.
بلندی در ادامه تصریح کرد: در تمامی دنیا ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت‌های آموزشی دانش بنیان ها مربوط به نخبگان است و بقیه ظرفیت موجود در اختیار تکنیسین‌هاست که ما در ایران از آن محروم هستیم. دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می کند تا به جبران این نقیصه بصورت جدی بپردازد.
وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در اجلاس روسای دانشگاه‌ها درخصوص بازار کار افزود: رئیس جمهور اعلام کردند که دانشگاه باید داخل بازار کار باشد، بحمدلله امروز ما خودمان وسط بازار کار هستیم و بدون اطلاع از بازار کار در این دانشگاه رشته‌ای تعریف نشده و نمی شود. از خصوصیات اجرای دوره‌های این دانشگاه یکبار پذیرش به منظور رفع نیاز است. ما دوره‌های کوتاه مدت برای فارغ التحصیلان تعریف کرده و پل ارتباطی دانشجویان بیکار و بازار کار هستیم.
بلندی در ادامه سخنان خود در خصوص تضمین شغلی دانشجویان نیز اظهار داشت: بحث دیگر ما، تضمین شغلی برای افرادی است که وارد دانشگاه می‌شوند، یعنی طرف بداند بعد از تحصیل شغلش کجاست؛ فرصت کارآفرینی برای او ایجاد شود تا کارآفرینی کند، ما در این دانشگاه برای یک پست اداری آموزش نمی‌دهیم بلکه فعالیت ما در راستای ایجاد کار می باشد.
وی ادامه داد: به هر حال امروز تمام دنیا تشنه مهارت است؛ هیچ کس بدون مهارت کاری را نمی‌تواند انجام دهد در واقع پیشرفت علم و فناوری امروز اینطور است که مهارت در آموزش عالی و سطوح پایین تر آموزش عالی هم قابل تعریف است مانند کارگر ماهر اما وقتی فرد وارد سطح تکنیسینی می‌شود، باید هم تئوری بلد باشد و هم تجربه کار عملی داشته باشد؛ این کاری است که در نظام علمی کاربردی به درستی در حال انجام است.
بلندی تصریح کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی ۷۰ درصد آموزش‌ها عملی و ۳۰ درصد تئوری است؛ امروز یک شخص نمی‌تواند پشت یک دستگاه مونتاژ صنعتی ایستاده و دانش آموزش عالی نداشته باشد. در دولت جدید آموزش عالی اولین بار وارد بحث اشتغال شده و وزیر علوم دائم از اشتغال و مهارت صحبت می‌کند؛ این گامی بلند برای ایجاد تحول در کشور است.
وی تصریح کرد: به فضل الهی دانشگاه جامع علمی کاربردی چون از ابتدا این چنین ایجاد شده، مسئولیت سنگینی نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارد که بتواند هم نیازآفرینی امروز را انجام داده و هم نیازآفرینی فردا را انجام دهد اینکه در۴ سال آینده کجاییم و کجا باید باشیم و چه رشته‌هایی داشته باشیم، ما این کار را انجام داده ایم، انشالله به زودی شاهد باشیم تا فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی همه هم شاغل باشند و هم ایجاد اشتغال کنند.
بلندی در انتهای سخنان خود درخصوص ایجاد دوره برای دانشجویان سایر دانشگاه‌های کشور نیز افزود: دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هم می‌توانند در دوره های کوتاه مدت دانشگاه جامع علمی کاربردی به اشتغال برسند. ما برای دانش آموختگان در ترم ۷ و ۸ همزمان با تحصیل در دانشگاه‌های نظری دیگر، شرایطی فراهم ساختیم که بیایند در دنیای کار و با فضای کار رشته تحصیلی خود آشنا شده و با تجربه یکساله فارغ التحصیل شوند؛ در این شرایط کمبودهای عملیاتی دانشجو رفع و رجوع شده و به راحتی وارد بازار کار می‌شود؛ همچنین اتفاق دیگر بحث صلاحیت حرفه‌ای است که اعتقاد داریم برای کل کشور باید محقق شود اما سنجش صلاحیت حرفه‌ای بخش آموزش عالی مربوط به وزارت علوم و همکاری با متولیان شغلی است که انشاالله امیدواریم به زودی صورت پذیرد.
بلندی در جمع بندی سخنان خود بار دیگر با تاکید بر نگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی بر ایجاد شغل افزود: بعد از جنگ تحمیلی در سال ۷۰ دانشگاه‌ای ما داشتند کار می کردند و تعدادی دانشمند آمدند و شیوه جدیدی طراحی کردند که در کوتاه ترین مدت افراد را درس عملی و تئوری بدهیم که و‌ارد بازار کار شوند دانشگاه جامع علمی کاربردی به این علت به وجود آمد. امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی فقط برای شغل برنامه دارد و با تغییر شغل برنامه‌های ما نیز تغییر می کند. در این دوره‌ها مدرسان ما  عالمان عامل هستند، یعنی کسانی که ده‌ها سال در صنعت کار کرده اند آنهایی آچار بدست هستند اینها افرادی هستند که در دوره‌های ما تدریس می کنند ، اگر برنامه درست باشد از دل بازار کار آمده باشد و کسانی که تدریس می کنند عالمان عامل باشند مطمئنا این سربازان نظام موفق می‌شوند به فضل الهی با داعش بیکاری مبارزه کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول