اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پیش‌بینی موارد افزایش ابتلا به آنفلوآنزا در همدان

مدیر گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی همدان از پیش‌بینی افزایش موارد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا طی امسال نسبت به دو سال اخیر در استان خبر داد.

پیش‌بینی موارد افزایش ابتلا به آنفلوآنزا در همدان

سیدجلال الدین بطحائی؛ مدیر گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی همدان  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به پیش‌بینی افزایش موارد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در همدان اظهار کرد: طی دو سال اخیر موارد ابتلا به آنفلوآنزا به خاطر استفاده مردم از ماسک و همچنین رعایت پروتکل‎های بهداشتی، کاهش داشت اما امسال پیش‌بینی می‌شود که افزایش یابد.

 وی با تاکید به اینکه امسال با کاهش استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی موارد آنفلوآنزا در همدان و نیز کشور افزایش خواهد یافت و مردم باید مراقب باشند گفت: آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد (بینی، گلو و ریه‌ها) را مورد تهاجم قرار می دهد.

مدیر گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی همدان  خاظرنشان کرد: آنفلوآنزا در بیشتر افراد به خودی خود برطرف می‌شود اما گاهی اوقات این بیماری و عوارض آن می‌تواند کشنده باشد.

بطحایی بیان کرد: کودکان خردسال زیر ۵ سال و به ویژه کودکان زیر ۱۲ ماه،
بزرگسالان بزرگتر از ۶۵ سال، ساکنان خانه‌های سالمندان و سایر مراکز مراقبت طولانی مدت، زنان باردار و زایمان کرده( تا مدت زمان دو هفته پس از زایمان)
افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت و افراد بسیار چاق که شاخص توده بدنی (BMI) آن ها ۴۰ یا بالاتر بوده با بیشترین خطر بروز عوارض جانبی آنفولانزا همراه هستند.

وی گفت:  این بیماری ابتدا ممکن است با داشتن علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد مشابه سرماخوردگی به نظر برسد اما سرماخوردگی معمولاً به آرامی بروز می‌کند، در حالی که آنفولانزا به طور ناگهانی روی می‌دهد و با اینکه سرماخوردگی می‌تواند آزاردهنده باشد، اما معمولاً آنفولانزا حس بسیار بدتری ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه علائم و نشانه‌های شایع آنفولانزا شامل تب بالای (۳۸ درجه سانتیگراد)، درد عضلانی، لرز و عرق، سردرد، سرفه خشک و مداوم، خستگی و ضعف، گرفتگی بینی و گلودرد است افزود:  اگرچه واکسن سالانه آنفولانزا صد درصد مؤثر نیست اما بهترین دفاع در برابر این بیماری به شمار می‌رود.

بطحایی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا بیش از ۸۰ سال است که برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری استفاده می‌شود بیان کرد: اثربخشی واکسن آنفلوانزا بسته به عوامل مختلفی مانند سن وسلامت گیرنده واکسن متفاوت است و واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا به طور موثری از بستری شدن مجدد، مراجعات سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان نسبت به این بیماری جلوگیری می کند.

وی یادآور شد: کارکنان شاغل در بیمارستان، کارکنان شاغل در آزمایشگاه‌های تشخیصی و تحقیقاتی با اولویت آزمایشگاه‌های ویروس‌شناسی دولتی و دانشگاهی،  کارکنان شاغل در نظام بهداشتی کشور شاغل در واحدهای زیر پوشش خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت ، مراکز جامع خدمات سلامت، ستادهای شهرستان و استان و کارکنان شاغل در پایگاههای اورژانس پیش بیمارستانی 115 با هماهنگی سازمان اورژانس و مدیریت فوریت های پزشکی در اولویت اول واکسن آنفلوانزا هستند.

 مدیر گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه بیماران AIDS/HIV وبیمارانی که به هر علتی دچار ضعف سیستم ایمنی (Immunocompromised) هستند نیز در اولویت اول تزریق واکسن آنفلوآنزا به شمار می آیند گفت: اولویت  تزریق این واکسن با بیماران مبتلا به بدخیمی با یا بدون شیمی درمانی یا رادیو تراپی، گیرندگان پیوند، دیالیزی، تالاسمی ماژور، آنمی سیکل سل، هموفیلی زی پوشش دانشگاه و  سایر گروه ها بر اساس اعلام وزارت بهداشت است.

بطحایی خاطرنشان کرد: اولویت دوم واکسن آنفلوآنزا افراد جزو گروه پرخطر محسوب می‌شوند  که با درخواست خود و تجویز پزشک می‌توانند از طریق بخش خصوصی و داروخانه ها واکسن را دریافت کنند.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول