اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

تکلیف پرونده گود «مخوف» میلاد مشخص شد/ الزام «پیوست ایمنی» برای آغاز پروژه‌های شهری

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران از الزامی شدن پیوست ایمنی برای آغاز پروژه‌های مهم شهری خبر داد و گفت: ایمنی موضوع مهمی است و در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

تکلیف پرونده گود «مخوف» میلاد مشخص شد/ الزام «پیوست ایمنی» برای آغاز پروژه‌های شهری

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،  موضوع ایمنی در این دوره مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت است تا جایی که پیوست ایمنی برای  آغاز پروژه‌های شهری الزامی شده  و قبل از اینکه پروژه شروع شود باید پیوست ایمنی داشته باشد.

 اقداماتی در خصوص مقابله با بحران در شهر تهران صورت گرفته است. وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در زمینه وقوع بحران مشخص شود که هر سازمان چه کارهایی باید انجام دهد. مدیریت شهری اقدام به تهیه برنامه جامع طوفان کرده ودر این زمینه وظایف هر دستگاه مشخص شده و قرار است این برنامه جامع در خصوص سیل و زلزله هم تهیه شود.

 زلزله در کمین تهرانی هاست. حدود ۳۰ % جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کند و اگر زلزله با ریشتر بالا در تهران به وقوع بپیوندد تعدادی از شهروندان دچار آسیب می شوند. باید نوسازی بافت فرسوده در دستور کار قرار گیرد که البته برنامه هایی در این زمینه در مدیریت جدید  وجود دارد و بسته تشویقی هم تهیه شده است تا شهروندان ترغیب به نوسازی شوند.

 در خصوص آخرین وضعیت پیوست ایمنی پروژه ها، اقدامات مدیریت شهری در زمان بحران، فعال کردن گروه های دوام، وقوع زلزله، سیل ، طوفان و ... با  علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

 شنیده شده که قرار است در این دوره مدیریت شهری تمامی پروژه‌های مهم از ابتدای ساخت  پیوست ایمنی و پدافند غیرعامل داشته باشند، در این باره توضیح دهید.

موضوع ایمنی و پدافند غیرعامل در دستور کار است/تمامی پروژه های مهم شهری باید پیوست ایمنی داشته باشد/قبلا اینطور بود که پروژه ای ساخته می شد و بعد مشخص می شد خروج اضطراری ندارد

الزام شده که در این دوره مدیریت شهری تمامی پروژه‌های مهم باید پیوست ایمنی و پدافند غیرعامل داشته باشند. جلساتی هم در این زمینه برگزار شده است. در جلساتی که مسئولین داشتند قرار شد که موضوع ایمنی و پدافند غیرعامل در دستور  کار باشد و تمامی پیمانکاران و معاونت‌ها ی شهرداری تهران ملزم شدند تا برای پروژه‌های مهم خود این پیوست را لحاظ کنند.

به طور مثال قبلاً مثلاً یک پروژه ساخته می‌شد و بعد در اتمام کار می‌دیدند که خروجی اضطراری ندارد و یا تهویه مناسبی وجود ندارد و باید بعد از اتمام پروژه تازه ایمن‌سازی آغاز می‌شد. به همین دلیل موضوع ایمنی در دستوکار قرار گرفت.

متروها و تونل ها  به بیمارستان‌های مهم ارتباط داشته باشند/یمنی باید منطق داشته باشد /باید استانداردهای متعارف روز دنیا در بحث ایمنی در پروژه‌های شهری لحاظ شود/جان شهروندان نباید به خطر بیفتند

همچنین یکی از موضوعات مورد نظر این است که متروها و تونل‌ها به بیمارستان‌های مهم ارتباط داشته  و خروجی‌های اضطراری لازم هم داشته باشد. از این به بعد باید  از ابتدای کار در پروژه‌ها ملاحظات ایمنی و اصول پدافند غیرعامل در حین ساخت رعایت شود نه اینکه پروژه ناایمنی ساخته شود و بعد به دنبال ایمن‌سازی آن برویم. ما قائل هستیم که ایمنی باید منطق داشته باشد و باید استانداردهای متعارف روز دنیا در بحث ایمنی در پروژه‌های شهری لحاظ شود، چرا که جان شهروندان نباید به خطر بیفتد.

ما به دنبال این هستیم  که اقدامات لازم قبل از وقوع حادثه انجام شود و همچنین اگر حادثه‌ای رخ داد،‌ امکان امدادرسانی داشته باشیم. مثلا اگر خط اضطراری باشد، شهروندان بداند که در کدام نقطه باید حضور داشته باشند و امکانات مورد نیاز فراهم شود. در این دوره مدیریت شهری بحث ایمنی در دستورکار است.

در پیش نویس برنامه چهارم شهری  چقدر به موضوع ایمنی پرداخته شده است؟ در این زمینه توضیح دهید.

در پیش‌نویس برنامه چهارم جایگاه ویژه‌ای به بحث ایمنی داده شده است/الزام شده که همه پروژه ها پیوست ایمنی داشته باشد

مشغول تهیه برنامه چهارم هستیم و در حال  نوشتن پیش‌نویس. در پیش‌نویس جایگاه ویژه‌ای به بحث ایمنی داده شده است و الزام شده تمام پروژه‌ها این پیوست را داشته باشند.

تعدادی گود رها شده در سطح شهر تهران وجود ارد که قرار است ایمن‌سازی لازم در آنها صورت گیرد. یکی از گودها، گود برج میلاد بود. بفرمائید که کار به کجا رسید؟

ایمن سازی گود برج میلاد به سرعت در حال انجام است/ایمن سازی گودهای ناایمن شهر در دستور کار مدیریت شهری است

ایمن‌سازی گود برج میلاد با سرعت بالا در حال انجام است و همچنین ایمن‌سازی چند گود رهاشده دیگر هم با اولویت در دستورکار است. برخی از گودها مسائل اداری و پیچیدگی‌هایی دارند و ما در حال رفع آنها هستیم اما شهرداری تهران در دستورکار دارد که گودهای ناایمن را ایمن‌سازی کند.

حدود 30 درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. در صورت وقوع زلزله احتمال بروز حوادث ناگوار در بافت فرسوده وجود دارد. بفرمائید برای ایمن‌سازی چه اقداماتی صورت گرفته و در هنگام بروز زلزله باید چه کرد؟

نقاط آسیب‌پذیری در بافت فرسوده وجود دارد/ باید به سمت نوسازی بافت فرسوده برویم/باید ساختمان های جدید اصولی ساخته شود/تراکم فروشی نخواهیم کرد 

تأکید بنده این است که باید نوسازی بافت فرسوده صورت گیرد. 4 هزار و 300 هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد. در اصل باید بگوییم که نقاط آسیب‌پذیری در بافت فرسوده وجود دارد و اگر زلزله‌ای رخ دهد مشکلات بیشتر می‌شوند. قطعا نقاط بافت فرسوده مستعد آسیب‌پذیری بیشتر در هنگام بروز مخاطراتی مانند زلزله هستند و اثرات تخریب بیشتر است، چرا که بافت فرسوده و ناپایدار با وجود زلزله قطعا تخریب بیشتری می شوند. ببینید ما نمی‌خواهیم کار غیراستانداردی انجام داده و تراکم‌فروشی هم نخواهیم کرد و باید به سمت نوسازی بافت فرسوده برویم و جاهایی که قرار است جدید احداث شود را به صورت اصولی بسازیم. باید صنعت مسکن به راه بیفتد و غیر از کسانی که مستقیم در ارتباط هستند، برای قشر در و پنجره‌ساز،‌ شیشه‌ساز، آهن‌فروش و... اشتغال ایجاد می‌شود.

عمده بافت فرسوده در مناطق جنوبی شهر قرار دارد/بافت‌های ریزدانه‌ای داریم که در آن معبر کمتر از 6 متر وجود دارد/ با نوسازی بافت فرسوده اقتصاد شهر تحرک پیدا می‌کند

ما علاوه بر اینکه تراکم فروشی هم نمی کنیم، اما نوسازی در بافت فرسوده آغاز شده است. شهر اگر  ایمن شود و  بخش عمده‌ای از مشکلات مردم برطرف می‌شود.

ما بافت‌های ریزدانه‌ای داریم که در آن معبر کمتر از 6 متر دارد و در وسط آن هم تیر چراغ برق وجود دارد. برخی از بافت‌ها خیلی فرسوده‌اند و اصلا نیاز به ریشتر زلزله برای فرو ریختن ندارند. عمده بافت فرسوده در مناطق جنوبی شهر قرار دارد. ما باید اقداماتی در زمینه نوسازی انجام دهیم که البته شهرداری برنامه‌ریزی‌هایی کرده است. با نوسازی بافت فرسوده اقتصاد شهر تحرک پیدا می‌کند و رونق ساخت و ساز را در شهر خواهیم داشت.

کارشناسان معتقدند در صورت وقوع زلزله بالای 6 ریشتر اتفاقات ناگواری در شهر رخ می‌دهد، بفرمائید چقدر شهر برای وقوع زلزله آماده است؟

سایز کار ما با سایزی که نیاز زلزله است همخوانی ندارد/باید از ظرفیت های شهری مطلع باشیم/باید لیست جامعی از اقلام مورد نیاز مدیریت زلزله تهیه کنیم/باید ظرفیت‌ها شناسایی و ارزیابی شود

هر چقدر ما کار کنیم سایز کار ما با سایزی که نیاز زلزله است همخوانی ندارد. ما باید از ظرفیت‌های شهری مطلع باشیم و این موضوع در دستورکار است. به عنوان مثال؛ بدانیم که چه اقلامی برای مدیریت زلزله نیازمندیم. از ماشین‌آلات،‌ لودر، بیمارستانی صحرایی، چادر انفرادی، چراغ والور، آب معدنی و .... که باید همه این نیازها را لیست کنیم و البته این لیست با مشورت بزرگان آماد و پشتیبانی بحران انجام  می‌شود. باید لیست جامعی تهیه شود و همچنین سامانه نرم‌افزاری داشته باشیم. مثلا به سراغ کسانی برویم که لودر دارند و یا جاهایی که نانوایی وجود دارد یا افرادی که کانتینر سردخانه‌دار دارند. باید اطلاعات تمام این افراد جمع آوری شود تا در زمان بروز بحران بدانیم که نزدیک‌ترین لودر کجاست و براساس اطلاعات از آن استفاده کنیم و به محل حادثه گسیل شویم. باید ظرفیت‌ها شناسایی و ارزیابی شود و باید اطلاعات را به روز کنیم. باید تمام دستگاه‌های مسئول در این زمینه ورود کنند تا کار به خوبی پیش رود.

آیا وظیفه تمام دستگاه ها در زمان وقوع بحران مشخص است؟ در این باره توضیح دهید.

برنامه جامع طوفان شهر تهران آماده شده و وظیفه هر دستگاه مشخص است/ به روزرسانی برنامه جامع زلزله در پایتخت/باید با قوانین و شرایط جدید برنامه ریزی کنیم

البته یکی دیگر از کارهای مهم این است  که در حال تهیه برنامه‌های پاسخ هستیم. برنامه‌های مدیریت بحران برنامه‌های پیگشیری از وقوع حادثه است اما باید یکسری برنامه‌های پاسخ هم داشته با شیم که اگر هر حادثه‌ای رخ داد وظیفه هر دستگاه چیست. به عنوان  مثال اگر طوفان رخ داد هر کسی  وظیفه‌اش  را بداند. حتی وظیفه مردم هم باید مشخص شود. باید سناریوها نوشته شود و برنامه کاملی داشته باشیم. در حال حاضر برنامه طوفان در حال نهایی شدن است و در حال نوشتن برنامه جامع سیل هستیم. به زودی برنامه جامع مدیریت طوفان توسط شهردار رونمایی می‌شود.

در حال حاضر براساس آمار شهر ایمنی داریم/تهیه برنامه جامع سیل در تهران

ما همچنین در حال به روزرسانی برنامه جامع زلزله هستیم. سبک زندگی تغییر کرده و شرایط عوض شده است و باید با قوانین و شرایط جدید برنامه ریزی کنیم. ما باید شهر ایمن‌تری داشته باشیم. البته در حال حاضر هم براساس آمار شهر ایمنی داریم. مردم هم آگاه‌تر شده و مسئولین هوشیارتر و دغدغه‌مندتری هم داریم. این برنامه‌ها در دستورکار است. همچنین ما باید ارتقای مشارکت جامعه‌محور را در مدیریت بحران در دستورکار قرار داده‌ایم.

گروه‌های دوام سالهاست که فعالیت جدی ندارند چه برنامه‌ای برای فعال کردن گروه‌های دوام در پایتخت دارید؟ در این زمینه توضیح دهید.

کم توجهی به گروه های دوام محلات/ وقتی گروه دوام را تحویل گرفتیم 7 سال از آخرین تجمع همگانی آنها می گذشت/دوام احیا شد؛ مشکلات آنها را منطقه به منطقه احصا کردیم

گروه‌‌های دوام در محلات بودند و کم‌توجهی به آنها شده بود و مدتها کنار افتاده بودند و جانی نداشتند. ما زمانی که این گروه را تحویل گرفتیم،‌ از آخرین تجمع همگانی آنها 7 سال می‌گذشت. ما امسال این گروه را احیا کرده‌ایم و برنامه‌هایی برای آنها داشته و پیگیر مشکلات هستیم. منطقه به منطقه جلسه گذاشته‌ایم و مشکلات را احصاء کرده‌ایم. همچنین تجمعی هم در برج آزادی با حضور مسئولین خانه دوام داشتیم که صحبت‌های آنها را گوش کردیم و یک تجمع عمومی هم در برج میلاد داشتیم. در پی این هستیم که این گروه‌ها رشد بیشتری داشته باشند.

1200 عضو جدید در گروه دوام پایتخت/برگزاری تجمع عمومی در برج میلاد تهران/ تعداد خانم ها در  گروه های دوام بیشتر از آقایان است

همچنین 1200 عضو جدید هم در این دوره گرفته‌ایم که ثبت‌نام کرده‌‌اند. قبلا 98  درصد گروه دوام خانم‌ها بودند اما در حال حاضر آقایان هم بیشتر شده‌اند. البته  میانگین سنی هم پائین‌تر آمده و به دنبال جوانتر کردن گروه‌های دوام و متعادل‌ کردن آن هستیم. البته می‌خواهیم خانم‌ها همچنان حضور پررنگی داشته باشند، اما آقایان هم در گروه دوام باید حضور داشته باشند.

از دوام دانش آموزی تا دوام متخصصین/در حوزه مشارکت‌های اجتماعی اقداماتی صورت گرفت/برگزاری جلسه با سمن ها/ برای اولین‌بار نماینده ثمن‌ها برای برنامه  تدوین چهارم دعوت شدند

ما سه گروه دوام  ایجاد کرده‌ایم. گروه  دوام مسجدمحور(جهادی)، مدرسه (دانش‌آموز) و دوام متخصصین است. همچنین در حوزه مشارکت‌های اجتماعی هم اقداماتی صورت گرفته و با نمایندگان ثمن‌ها هم جلسه داشتیم و برای اولین‌بار نماینده ثمن‌ها برای برنامه  تدوین چهارم دعوت شدند. همچنین از خیرین هم دعوت کرده‌ایم که در جلسات حضور داشته باشند و موضوع مشارکت‌های اجتماعی در دستورکار است.

بحران بدون مشارکت مردمی قابل مدیریت نیست/ باید تلاش کنیم ظرفیت جامعه را افزایش دهیم/ مردم در لحظات اولیه وقوع بحران نباید خطا کنند

ببینید هر چقدر بخواهیم دیرتر دچار بحران شویم باید تلاش کنیم ظرفیت جامعه را افزایش دهیم، برای انجام این کار هم  باید  جوامع محلی کار خود را درست انجام دهند، توانمند شده و  توانایی حل مشکلات‌شان را داشته باشند. بحران بدون مشارکت مردمی قابل مدیریت نیست؛ مردم در لحظات اولیه وقوع بحران نباید خطا کنند، در نتیجه باید تجهیز شوند و بتوانند از وقوع بحران پیشگیری کنند. گروه‌های دوام ابزار مردم برای ارتقای ایمنی است و این گروه ها نباید به چهره‌های خاص محدود شوند بلکه باید به گونه ای برنامه‌ریزی کنیم که همه شهروندان در آن عضویت داشته باشند و تقویت شوند.

پایان پیام/ ت 15

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول