اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

بازار متلاطم مرغ و اطلاعات متناقض مسئولان

معاون اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری در حالی از کمبود مرغ در استان و تأمین آن از استان‌های همجوار سخن می‌گوید که جهاد کشاورزی میزان کشتار روزانه مرغ را در استان بیش از نیاز مردم اعلام کرده است.

بازار متلاطم مرغ و اطلاعات متناقض مسئولان

محمدکاظم منزوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: خروج مرغ از استان قاچاق محسوب نمی‌شود بلکه یک‌سری مراودات مرغی با استان‌های هم‌جوار داریم که مصوبه وزارت جهاد کشاورزی است و در شرایط عادی به مرغ‌دار برای فروش مرغ به استان‌های دیگر اختیار می‌دهد.

معاون اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: زمانی که جوجه‌ریزی کاهش می‌یابد و مرغ کم است این مصوبه کاربردی ندارد، طی تماس تلفنی روز گذشته با وزیر اعلام شده که مشکلی برای تأمین مرغ منجمد و گرم در کشور نیست.

منزوی با بیان اینکه منعی برای مراودات مرغی وجود ندارد، افزود: معمولا در جابجایی مرغی بین استان‌ها این کالای پرمصرف از استانی که قیمت کمتری دارد به استانی که قیمت بالایی دارد منتقل می‌شود اما باید تعادل برقرار شود که کالا در استان مبدا کمیاب نشود.

وی ادامه داد: به مرغداری‌های استان اجازه داده شده که در صورت کمبود مرغ در استان نیاز از طریق استان‌های هم‌جوار تأمین شود که اکنون مرغ از استان‌های دیگر تأمین می‌شود که قیمتشان بالاتر از قیمت تنظیم بازار است.

معاون اقتصادی استاندار بیان کرد: قیمت مرغ یک امر کشوری است و ستاد تنظیم بازار کشور باید زودتر تشکیل شود و قیمت نهایی را اعلام کند تا این بی‌نظمی در قیمت کنترل شود.

منزوی اظهار داشت: کمیته راهبری سامانه روز گذشته در استان تشکیل شد تا هم جلوی خروج مرغ از استان و هم جلوی چندنرخی شدن قیمت در بازار گرفته شود.

وی بیان کرد: ستاد تنظیم بازار وظیفه تامین مرغ را دارد که در صورت کمبود مرغ گرم با مرغ منجمد بازار استان را تنظیم کند، از هفته گذشته که مرغ گرم در بازار کاهش یافته است در حال هماهنگی با مرغداران یخچالدار هستیم تا مرغ یخ‌زده را در بازار تامین کنیم.

منزوی ادامه داد: ۶۰۰ مرغ‌فروشی در استان داریم که سهمیه هر کدام ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم است که در همان ابتدای صبح تمام می‌شود، آخرین گزارشی که از سامانه رهتاب گرفته شد این است که خیلی از مرغداری‌ها مرغ سفارش نداده‌اند و اکنون وظیفه ما تأمین مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

وی بیان کرد: مرغ گرم یا منجمد تا هفته آینده از استان‌های همجوار وارد استان خواهد شد هرچند که در حال حاضر ۴۰۰ تن مرغ منجمد در استان ذخیره است و بین فروشگاه‌های یخچال‌دار توزیع خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار گفت: تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار کشور را درخواست دادیم و قرار شد این جلسه با سرعت بیشتری نهایت تا فردا برگزار و قیمت جدید مرغ اعلام شود زیراکه قیمت فعلی مرغ تنظیم بازار ۵۹ هزار و ۸۰۰ بوده اما این قیمت در استان‌های دیگر بسته به نوع مرغ تا ۷۰ هزار تومان هم رفته است.

این اظهارات در حالی است که سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کشتار مرغ در استان را بیشتر از حد نیاز اعلام کرده به گونه‌ای که متوسط کشتار روزانه از فروردین تا مرداد ۷۹ تن، در شهریور ۶۸ تن و در مهرماه ۷۴ تن بوده است.

همچنین از هفته گذشته تا کنون به منظور تعادل‌بخشی بازار ۶۲ تن مرغ منجمد در سطح استان توزیع شده است.

این سازمان نیاز روزانه مرغ مردم چهارمحال و بختیاری را به طور متوسط ۵۰ تن اعلام کرده است و کمبود مرغ گرم یا منجمد در استان وجود ندارد.

اختلاف قیمت مرغ در این استان و استان همجوار و هیجان کاذب و خرید بیش از نیاز مردم سبب کاهش مرغ در بازار چهارمحال و بختیاری شده است که بهبود اوضاع نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر بازار را می‌طلبد.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول