اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی: دشمنان جسم بیجان یک هموطن را دستخوش آرزوهای خود کرده‌اند

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: هماهنگی گروه‌های تجزیه‌طلب و دشمنان کشور نشانگر اتحاد نامیمون دشمنان ایران و پیاده‌نظام آنها در برابر ملت ایران است که جسم بیجان یک هموطن را دستخوش آرزوهای خود کرده‌اند و هیچ گاه دلسوز خانم امینی نبوده و نیستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی: دشمنان جسم بیجان یک هموطن را دستخوش آرزوهای خود کرده‌اند

حسن رحیمی‌روشن عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به وقایع اخیر در کشور اظهار کرد: مرگ خانم «مهسا امینی» که ما نیز از این اتفاق متأثر هستیم، ظاهرا نقطه آغاز دور جدیدی از اعتراضات و خشونت‌ها بوده است اما مسئله را نباید به این سادگی دید و واقعیت خیلی پیچیده و عمیق‌تر است.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی نه از روی انسان‌دوستی بلکه براساس منافع خود به مرگ خانم امینی واکنش نشان دادند، گفت: اگر اغتشاشات اخیر و خشنونت‌های عجیب و بی‌سابقه، کشتن‌ها، سوزاندن‌ها، تخریب اموال عمومی را به این مسئله تقلیل دهیم که صرفا به دلیل مرگ یک هموطن است، نگاه ساده‌انگارانه‌ای خواهد بود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی با اشاره به سابقه بیماری و عمل تومور مغزی خانم امینی ادامه داد: پزشکی که عمل جراحی را هم انجام داده، اخیرا در تأیید این مطلب مصاحبه داشته که در فضای مجازی و رسانه‌ها قابل دسترسی است.

رحیمی‌روشن ادامه داد: حالا بیایید فرض را بر این بگذاریم که عاملی غیر از سکته سبب فوت این خانم شده باشد (البته تاکنون هیچ شواهدی نشانگر این نیست که مرگ خانم امینی به دلیل برخورد فیزیکی بوده) اما اگر فرض کنیم، در این حالت نیز بین «قاصر» و «مقصر» و «عامد» تفاوت وجود دارد، در این صورت باید فرد متخلف پاسخگو باشد نه اینکه این اتفاق به بدنه نیروی انتظامی و کل نظام تعمیم داده شود.

وی با بیان اینکه فرض کنیم یک معلم دانش‌آموزی را تنبیه بدنی کند که البته این موضوع نیز قطعا تخلف است اما آیا این اتفاق به معنی متخلف بودن کل نظام آموزشی است؟ عنوان کرد: اولا ثابت نشده مرگ خانم امینی بر اثر ضرب و جرح بوده باشد و دوما اگر بر فرض نزدیک به صفر حتی اگر تخلفی رخ داده باشد پاسخ آن، اتفاقات این روزهای کف خیابان نیست بنابراین دلایل این رخدادهای تاسف‌بار را باید در جای دیگر جست‌وجو کرد.

گروهک‌های تجزیه‌طلب و غرب، ایران را نشانه گرفته‌اند

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا یادآور شد: ما در شرق و غرب کشور با گروهک‌های تجزیه‌طلب کومله و دموکرات، گروهک تجزیه‌طلب آزادی کردستان، گروهک جیش‌العدل در واقع جیش‌الظلم وابسته به عبدالمالک ریگی مواجه هستیم که سابقه دیرینه ده‌ها ساله در تجزیه‌طلبی و ترور دارند و مورد حمایت محور عبری، عربی و غربی هستند.

رحیمی‌روشن خاطرنشان کرد: با دستگیری‌های اخیر وزارت اطلاعات از سلطنت‌طلبان، سازمان به اصطلاح مجاهدین خلق، احزاب تجزیه‌طلب پان‌کرد، افراد دارای سابقه شرارت و محکومیت امنیتی مشخص بوده که موضوع اصلی تجزیه ایران است، البته عده‌ای از جوانان نیز برای تخلیه هیجان، فریب‌خورده این صحنه شدند و متأسفانه خسارتی را به کشور خود وارد کردند.

وی گفت: هماهنگی گروه‌های تجزیه‌طلب و دشمنان کشور نشانگر اتحاد نامیمون دشمنان ایران و پیاده‌نظام آنها در برابر ملت ایران است که جسم بیجان یک هموطن را دستخوش آرزوهای خود کرده‌اند و هیچ گاه دلسوز خانم امینی نبوده و نیستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ابراز کرد: افرادی که شعار می‌دهند «زن، زندگی، آزادی» اما چادر از سر دیگران می‌کشند نباید به این رفتار دوگانه پاسخ دهند؟ آیا این مسائل سوال‌برانگیز نیست؟

رحیمی‌روشن با تأکید بر اینکه باید فضای بین‌الملل را به خوبی بشناسیم، اعلام کرد: برخی فکر می‌کنند در دنیا نهادی بین‌المللی داریم، نهادی بر فراز دولت‌ها و فرادولتی که اگر دولتی تخلف کند آن را مورد بازخواست قرار می‌دهد و دولتِ دولت‌هاست اما واقعیت امر اینطور نیست چراکه سازمان‌های بین‌المللی و از جمله سازمان ملل ابزار دست قدرت‌های بزرگ و در جهت منافع آنها هستند.

وی تصریح کرد: در محیط بین‌الملل اصل بر قدرت و منازعه است و رقابتی بین دولت‌ها در عرصه بین‌الملل وجود دارد، البته می‌توان کنار دولت‌ها به عنوان بازیگران اصلی، سازمان‌های بین‌المللی ساخته دست دولت‌ها را به عنوان بازیگران فرعی مد نظر داشت.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی با اشاره به اینکه مسئله داخلی یک کشور به محیط بین‌المللی کشیده می‌شود که البته جریان استعماری این موضوع را نیز گزیده پیش می‌برد و یا برجسته می‌کند، افزود: بیش از ۷۰ سال است توسط اسرائیل در مناطق مسلمان‌نشین سرزمین‌های اشغالی اتفاقات ضد انسانی رخ می‌دهد اما واکنش سازمان‌های بین‌المللی و کشورها چیست؟!

رحیمی روشن ادامه داد: بارها دیده‌ایم چندصد نفر با هم در درگیری‌ها کشته می‌شوند ‌و روزانه حوادثی در خیابان‌های حیفا، تلاویو، غزه، نابلس و... اتفاق می‌افتد و واکنشی در مجامع بین‌الملل وجود ندارد، وضعیت طوری شده که گویا هر روز در فلسطین این گونه کشته شدن عادی شده است!

رفتار دوگانه غرب با ایران نسبت به کشورهای همسو با سیاست‌های آنها سوال‌برانگیز نیست؟

وی با بیان اینکه این مسئله ناشی از نفوذ و قدرتی است که صهیونیسم بین‌الملل با حامیان بین‌المللی خود دارد، خاطرنشان کرد: مشابه این اتفاقات را در کشورهای غربی می‌بینیم و بارها شاهد درگیری خیابانی در انگلستان، آلمان و فرانسه از جمله نهضت موسوم به «جلیقه‌زردها» که چند سال هر شنبه ادامه داشت، بودیم، خشونت بسیار بالای پلیس را هم می‌دیدیم اما واکنش‌هایی که در محیط بین‌الملل رخ داد، مشابه واکنش‌هایی نبود که در مورد حوادث ایران اتفاق افتاد.

این استاد دانشگاه گفت: باید هوشیار باشیم که مسئله رفتار دوگانه غرب، به منازعه‌ای ایدئولوژیک بازمی‌گردد که بین انقلاب اسلامی و کشورهای به اصطلاح لیبرال دموکراسی حاکم بر غرب وجود دارد، نه انسان دوستی آنها.

رحیمی‌روشن اضافه کرد: همانطور که در عربستان دیدیم افراد مجرم باشد یا غیرمجرم، اما بر اساس قانون این کشور به راحتی به وحشی‌ترین شکلی و به‌طور آشکار گردن زده می‌شوند و خبرنگار منتقد حکومت آل سعود قطعه‌ قطعه می‌شود، آن هم به دستور شخص اول عربستان اما در مقابل هیچ واکنشی را در عرصه بین‌الملل نمی‌بینیم.

باید بین اعتراض و اغتشاش تمایز قائل شد/ بستری برای بیان مسالمت‌آمیز اعتراضات ایجاد شود

وی در ادامه با بیان اینکه باید بین اعتراض و اغتشاش تمایز قائل شد، ابراز کرد: در اینکه باید مجامعی باشد تا مردم اعتراض خود را بیان کنند شکی نیست، البته در قانون اساسی هم این موضوع پیش‌بینی شده و باید راهکار آن مد نظر قرار گیرد.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی عنوان کرد: افرادی که می‌خواهند برای بیان مطالبات خود اجتماعی تشکیل دهند باید با سازوکار خاص و همراه با شرایطی باشد، امنیت مراسم را هم پلیس تامین می‌کند و این شرایط باید در کشور آماده شود که البته این مورد را نداشتیم که شاید دلایل خاصی داشته است.

رحیمی‌روشن در تشریح این مطلب گفت: در یکی دو دهه گذشته مواردی را داشتیم و تشکلی می‌آمد و مجوزی برای تجمع می‌گرفت اما پیامدهای آن را بر عهده نمی‌گرفت و این مسئله زمینه‌ای می‌شد برای اغتشاش و مسائل دیگر.

وی با بیان اینکه شاید اگر تاکنون پیش‌بینی نشده که اعتراضات مسالمت‌آمیز انجام شود ترس از تبعات موجود است، اظهار کرد: البته مسؤولان امر باید زمینه این مهم را فراهم کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رئیس جمهور هم اشاره کردند می‌شود مکانی را با امکانات و امنیت لازم مشخص کرد تا هر فرد و جمعی اعتراض و حرفی دارند آن را اجتماعی کند و به راحتی مانند تریبون آزاد حرف خود را بزند، تاکید کرد: امیدواریم روزی این اتفاق بیافتد و این حق طبیعی مردم است.

رحیمی‌روشن با بیان اینکه کسی به اعتراض مسالمت‌آمیز و مدنی حمله نمی‌کند، ادامه داد: ابزار پلیس ابتدا بیان، نصیحت و توضیح دادن است و اگر جمع معترض به اغتشاش و آشوب و تخریب دست نزند برخورد پلیس هم از توصیه و گفت‌وگو فراتر نمی‌رود اما اگر افرادی به اسم اعتراض اموال خصوصی و عمومی را تخریب کند و سبب ضرب و جرح دیگران شوند در هیچ کجای دنیا پلیس نمی‌تواند تماشاگر باشد.

اگر اعتراض تبدیل به اغتشاش، تخریب و جنگ خیابانی شد باید قاطعانه برخورد کرد

وی بیان کرد: اگر اعتراض تبدیل به اغتشاش، تخریب و جنگ خیابانی شد قانون خاص خود را دارد و باید قاطعانه برخورد کرد، نمی‌شود به اسم اعتراض به مرکز نظامی حمله شود و سلاح ها را به غارت ببرند و مردم را بکشند آن وقت نیروهای امنیتی و انتظامی نگاه کنند و این اعتراض را مدنی بدانند!.

این استاد دانشگاه گفت: مفهوم «اعتراض مدنی» مشخص است و تعریف خود را دارد حمله به مراکز نظامی، آتش زدن، تخریب اموال عمومی و خصوصی اعتراض نیست و در اینجا با یک جنگ و شورش کور مواجه هستیم.

رحیمی ‌روشن با اشاره به اینکه چیزی که امروز در کشور شاهد آن هستیم اعتراض نیست، اظهار کرد: باید راه منطقی را در اعتراض به کار گرفت، چراکه اگر آتش بگیرد تر و خشک با هم می‌سوزند، آنجا است که نمی‌توان مقصر را پیدا کرد واگر در اینگونه اغتشاشات کسی آسیبی ببیند و سلامتی خود را از دست بدهد سخت است مقصر را پیدا کرد و ضایعه نیز جبران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اگر اعتراضی است راه مسالمت‌آمیز هم وجود دارد، بیان کرد: امیدواریم عقلانیت بر همه حاکم شود، البته از طرف دشمنان کشور انتظار عقلانیت نداریم چراکه داستان آنها جدا و هدف آنها براندازی است بنابراین به هر شکلی بتوانند آن را پیش خواهند برد و ما در برخی موارد ناگزیریم با زبان خودشان با آنها مواجه شویم.

انتهای پیام/ 89026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول