اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استولتنبرگ: برای پیوستن اوکراین به ناتو همه اعضا باید موافقت کنند

دبیر کل ناتو گفت که پیوستن اوکراین به این ائتلاف منوط به موافقت سی عضو این سازمان است.

استولتنبرگ: برای پیوستن اوکراین به ناتو همه اعضا باید موافقت کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دبیر کل ناتو غروب یکشنبه گفت که پیوستن اوکراین به این ائتلاف منوط به موافقت ۳۰ عضو این سازمان است.

به گزارش وبگاه «لایو مینت»، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفت: «هر تصمیمی در مورد عضویت  اوکراین باید با موافقت همه اتخاذ باشد، همه ۳۰ عضو باید با اتخاذ چنین تصمیمی موافقت کنند.»

وی در مورد پیشرفت اوکراینی‌ها در جنگ و عقب راندن نیروهای روس مدعی شد: « دیدیم که آنها توانسته‌اند شهر "لیمان" را بازپس بگیرند و این نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها در حال پیشرفت هستند.»

استولتنبرگ گفت که بهترین پاسخ به الحاق بخشی از اوکراین به روسیه، ادامه حمایت از دولت اوکراین است.

با توجه به اظهارات مقامات غربی و عدم تغییر موضع ناتو از بیم رویارویی مستقیم با روسیه تا جای ممکن، چشم‌انداز نزدیکی برای پیوستن اوکراین به ناتو متصور نیست. از آغاز جنگ در اوکراین گرچه کمک‌های میلیارد دلاری نظامی و تسلیحاتی غرب به این کشور در تداوم جنگ موثر بوده، اما تسلیحات و آموزش از سوی کشورهای عضو ناتو به صورت منفرد نه در قالب این اتحاد صورت گرفته و به همین دلیل کمتر هماهنگ و اثرگذار بوده است. به تحلیل اندیشکده «کارنگی»، تا زمانی که ناتو با منطقه پرواز ممنوع یا سایر اشکال مستقیم‌تر درگیری نظامی موافقت نکند، ارزش افزوده این ائتلاف به بسته کمک جامع توافق شده در اجلاس ناتو در مادرید محدود خواهد بود.

«هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز گفته است که تلاش‌های واشنگتن برای الحاق اوکراین در ناتو بعد از فروپاشی اتحاد شوروی عاقلانه نیست. 

این دیپلمات کهنه‌کار  در اندیشکده آمریکایی «شورای روابط خارجی» گفت واشنگتن کوشید بدون تمایز همه اعضای سابق بلوک شوروی را پس از فروپاشی دیوار برلین زیر چتر خود بگیرد و این که کل منطقۀ بین مرکز اروپا و مرز روسیه برای بازسازی باز شد. به گفته او، «از دید روسیه، ایالات متحده بعد تلاش کرد کل این منطقه را بدون استثنا در یک سیستم راهبردی تحت هدایت آمریکا ادغام کند.»

کیسینجر در ادامه گفت  فکر نمی‌کند این مسئله، تلاش‌های رئیس‌جمهور روسیه برای بازادغام اوکراین در حوزه نفوذ مسکو از طریق یک حمله غافلگیرکننده را توجیه کند. وی  تاکید کرد که غرب باید به دنبال فرصتی برای ترتیباتی باشد که آزادی اوکراین را تضمین می‌کند و این کشور را بخشی از سیستم اروپایی نگه می‌دارد. 

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول