اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

آزادی در محیط اجتماعی دارای حرمت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فرهنگ اجتماعی، ملک جامعه است و هویت خاص خودش را دارد و باید این حرمت، فرهنگ و هویت را پاس داریم؛آزادی در محیط خصوصی معنا دارد اما در محیط اجتماعی مربوط به همه است و باید حرمت آن حفظ شود.

آزادی در محیط اجتماعی دارای حرمت است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله اراکی که امروز دهم مهر ماه در آئین افتتاحیه سال تحصیلی سال ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما در قم سخن می گفت با اشاره به آیه مبارکه ۴۴ سوره فرقان «اَم تحسَبُ أنّ اکثَرَهُم یَسمعون اَو یَعقِلون» بیان کرد: باید دانست که هویت هر جامعه ای را فرهنگ آن جامعه می سازد و البته فرهنگ نیز به وسیله رسانه به وجود می آید، ضمن آن که هر رسانه هم باید پشتوانه ای فرهنگی داشته باشد.

وی با توضیح این که فرهنگ اجتماعی، مجموعه ارزش های مورد پسند یا ناپسند جامعه است افزود: همان گونه که هر انسان شخصیتی برای خود دارد، هر جامعه هم شخصیت واحد دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین مهم ترین عامل فرهنگ سازی را رسانه عنوان کرد و گفت: از آن جا که مهندسی جوامع بر عهده رسانه هاست، تردیدی باقی نمی مانَد که بقا یا زوال جوامع هم با رسانه هاست.

استاد دروس عالی حوزه های علمیه با بیان این که اهمیت فرهنگ و رسانه بر کسی پوشیده نیست اضافه کرد: بر اساس آیه مبارکه «إنّ السّمع و البصر و الفؤاد کُلّ اولئک کان عنه مسئولا»، مسئولیت انسانی وابسته به سه عنصر سمع، بصر و فؤاد است.

وی خاطر نشان کرد: فؤاد، کارخانه تولید فکر و اندیشه و ماشین درونی آدمی است که مواد خام را به اندیشه تبدیل می کند، به بیان دیگر، وجود انسان،  کارخانه تولید فکر و اندیشه است که این تولید بر اساس مواد خام برآمده از سمع و بصر انجام می شود.

آیت الله اراکی همچنین عنوان کرد: البته مسئولیت، تابع اراده و اختیار انسان است و بر این اساس، انسان در عرصه ای که اختیار دارد مورد پرسش و سؤال قرار می گیرد.

وی سپس به آیه مبارکه «و کلّ انسان الزمناه طائره فی عنقه» توجه داد و اظهار کرد: سرنوشت انسان با رفتار ارادی او رقم می خورَد و به بیان دیگر رفتارهای آدمی تا قیامت آویزه های گردن او هستند که تعبیر قرآنی «و نخرج له یوم القیامه کتابا یلقاه منشورا» نیز اشاره به همین نکته دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین هر انسان را بر اساس نقل یکی از نویسندگان، یک کتاب داستان خواند که نویسنده این کتاب، خود انسان است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت فوق العاده رسانه در فرهنگ سازی اجتماعی بیان کرد: رسانه ابزاری است که چشم و گوش بشر را از مواد خام پُر می کند.

آیت الله اراکی افزود: امروزه قدرت اصلی در جوامع، قدرت رسانه است و قدرت نظامی به مرحله آخر إعمال قدرت منتقل شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این قدرت رسانه است که سرنوشت جوامع را مشخص می کند.

وی یکی از مهم ترین رشته ها در موضوع رسانه را، فرهنگ عنوان کرد و گفت: البته رسانه نیز باید پشتوانه فرهنگی داشته باشد.

آیت الله اراکی با اشاره به تدریس موضوع فقه فرهنگ در سال های اخیر بیان کرد: ان شاء الله دو جلد از مطالب آماده شده در این موضوع در ماه های آینده منتشر خواهد شد.

استاد دروس عالی حوزه های علمیه ادامه داد: فقه فرهنگ خُرد و کلان، فقه باورها، فقه گفتارها و فقه رفتارها، بخشی از سرفصل های موضوع فقه فرهنگ است.

وی همچنین تصریح کرد: تردیدی نیست که مجامع عمومی، حُرمت و ضوابطی دارند و افراد نمی توانند خدشه ای به این حُرمت و ضوابط وارد کنند، چراکه این کار نوعی ظلم است.

آیت الله اراکی اضافه کرد: بیش از 95 درصد جامعه بانوان ما باحجاب هستند و از این رو سایر بانوان باید حق این افراد را رعایت کنند.

وی افزود: آزادی در محیط خصوصی معنا دارد، اما محیط اجتماعی مانند دانشگاه و ورزشگاه و مانند آن مربوط به همه است و باید حُرمت آن حفظ شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سپس گفت: باید دانست که فرهنگ اجتماعی، مِلک جامعه است و هویت خاص خودش را دارد و باید این حُرمت، فرهنگ و هویت را پاس داریم.

وی همچنین رسالت انبیاء را رسالت رسانه دانست و اظهار کرد: رسول، رسول ابلاغ و رسانندگی است و البته اهل دانش و علم می توانند کار انبیاء را در جامعه پیگیری کنند.

آیت الله اراکی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد تا بحث فرهنگ و فقه فرهنگ به عنوان یکی از مواد درسی در مراکزی مانند دانشکده دین و رسانه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

انتهای پیام/۷۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول