اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

کاهش ۹۷ درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، از کاهش ۹۷ درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی این استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

کاهش ۹۷ درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، انشالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تولیت حفظ، احیا و توسعه بیش از ۹۵ درصد از مساحت استان را برعهده داریم که باید برای حفظ این منابع برای نسل‌ها بعد، ده‌ها مورد اقدامات عملیات را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه یک‌میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که ۵۲۷ هزار هکتار از آن جنگل با تنوع در گونه‌ها (غالب آن بلوط) است و تأثیر بسزایی در حفظ آب، خاک، کاهش آلودگی، جذب ریزگردها و همچنین اقتصاد مردم (در زمینه بهره‌برداری از میوه‌های طبیعی) دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مرتع داریم، گفت: ۶۱ هزار خانوار روستایی، عشایر و دامدار به نوعی بهره‌بردار مراتع استان هستند به طوریکه ۲.۵ میلیون واحد دامی از آن استفاده می‌کنند. 

وی با اشاره به ۴۰ گونه گیاه دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی استان، گفت: بخشی از زمین‌های این منابع، اجرای طرح‌ها صنعت، معدن، مسکن و ادارات را تأمین می‌کنند.

کولانی خاطرنشان کرد: منابع ما این روزها به دلیل تغییرات آب و هوایی، گرمای شدید و کاهش بارندگی‌ها و از طرفی کمبود نیرو حال خوبی ندارند که خوشبختانه امسال برای رفع آن‌ها کارهای خوبی در سطح استان انجام شده و تأثیرات مثبتی را به همراه داشته که مهمترین آن کاهش حریق ۹۷ درصدی در عرصه‌های منابع طبیعی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی گفت: در راستای کاهش سیل و سیلاب، حفظ آب و خاک با انجام عملیات آبخیزداری و آبخونداری با احداث انواع بندها، تلاش شده موثر عمل شود.

کولانی ادامه داد: ۹۷ درصد اراضی ملی استان سند مالکیت کاداستری دارند که در سطح کشور بسیار نمونه است، البته درصد باقی‌مانده مربوط به اراضی اختلافی است که در تلاش حل و فصل آن هستیم.

وی اظهار کرد: در راستای به صحنه کشاندن مردم، صندوق حمایت از منابع طبیعی به عنوان سیزدهمین استان با ۴ میلیارد تومان سرمایه اولیه راه‌اندازی شده و ۱۲ هزار نفر از جوامع محلی ما در آن عضو هستند.

کولانی خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های احیایی جنگل غنی‌سازی شده در ۴۸۶ هکتار کاشت بذر همچنان ادامه دارد و در سال جاری ۳ هزار و ۶۵۱ هکتار هم به منظور مراقبت و احیا به مردم سپرده شده که در بحث حریق بسیار موثر است و آموزش‌های لازم به روستاییان هم ارائه شده است.

وی با اشاره به آفات و بیماری‌های جنگلی، تصریح کرد: خوشبختانه این مورد هم با مشارکت مردم در حال کنترل است به طوریکه از سال گذشته تا به امروز ۱۷۰ هکتار از جنگل‌ها پاکسازی شده و در تلاش هستیم پیشگیری کنیم تا ادامه نداشته باشد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول