اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تعداد روستاهای دارای تنش آبی سمنان کاهش یافت/ لزوم افزایش گلخانه‌ها در شرایط بحران آب

استاندار سمنان با بیان اینکه در گذشته ۵۲ روستا در این استان با تنش آبی مواجه بودند که تعداد آنها به ۴۰ روستا کاهش یافت، گفت: افزایش سطح زیر کشت مجتمع‌های گلخانه‌ای یک ضرورت انکارناپذیر است.

تعداد روستاهای دارای تنش آبی سمنان کاهش یافت/ لزوم افزایش گلخانه‌ها در شرایط بحران آب

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان صبح امروز در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان در سالن غدیر استانداری اظهار کرد: اولویت استان سمنان مدیریت منابع آبی با روش‌های نوین و جلوگیری از هدررفت آب است.

وی توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان سمنان را ضروری دانست و اضافه کرد: افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع آبی را با توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای شاهد خواهیم بود.

استاندار سمنان با بیان اینکه در حال حاضر 37 هکتار مجتمع گلخانه‌ای در این استان زیر کشت است، تصریح کرد: با وجود 198 هزار هکتار زمین زراعی و باغی در استان، باید مجتمع‌های گلخانه‌ای افزایش یابد.

هاشمی تغییر الگوی کشت و جایگزین شدن کشاورزی سنتی با تکنولوژی مدرن در راستای مدیریت مصرف بهینه آب را یک ضرورت دانست و گفت: در حال حاضر استان سمنان با بحران و تنش آبی روبه‌رو است.

وی بهره‌گیری از تشکل‌ها و ذی‌نفوذان، نخبگان، تحصیل‌کرده‌ها و مراکز تحقیقات کشاورزی را در نحوه تغییر الگوی کشت ضروری دانست و گفت: استخراج آب از زمین و قرار دادن آن مقابل نور خوشید به‌واسطه کشاورزی سنتی، آسیبی است که با آن روبه‌رو هستیم و باید در نحوه ذخیره و مصرف آب مدیریت شود.

استاندار سمنان با اشاره جلوگیری برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز و کنترل میزان آب از چاه‌ها، خاطرنشان کرد: تأمین نهاده‌های دامی و میزان برداشت آب دو مسأله مهم از مطالبات مردم است که پیگیری می‌شود.

هاشمی اولویت نخست را تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و تأمین آب واحدهای صنعتی دانست و افزود: در گذشته 52 روستا در استان سمنان با تنش آبی مواجه بودند که تعداد آنها به 40 روستا کاهش یافت.

وی جلوگیری از هدررفت آب به علت فرسودگی خطوط انتقال و نصب کنتورهای غیرمجاز را یک اصل در جلوگیری از هدررفت منابع آبی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تنش آبی استان این مهم باید پیگیری و رصد شود.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول