اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سعدالله زارعی: آمریکایی‌ها فهمیده‌اند نباید با ایران قدرتمند دربیفتند

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اگر همچنان موضوع ایران یکی از محورهای اصلی موردبحث روی میز آمریکا و اروپاست، به‌واسطه قدرت کشورمان است و آمریکایی‌ها در جمع‌بندی خود به این نتیجه رسیده‌اند که با این ایران قدرتمند نمی‌توانند دربیفتند.

سعدالله زارعی: آمریکایی‌ها فهمیده‌اند نباید با ایران قدرتمند دربیفتند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره تبادل نمازی‌ها و آزادسازی منابع ایران گفت: معتقدم آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که به توافق کم در برابر کم رضایت دهند، چراکه این موضوع برای کشوری مثل ایالات متحده که ادعای ابرقدرتی دارد، خیلی تحقیرآمیز است که اتباعش در کشور دیگری زندانی باشند. این مسأله اقتدار آنها را زیر سؤال می‌‌برد، هرچند آمریکایی‌ها در دنیا شبکه‌ای از جاسوسان را دارند و زندانی بودن دو جاسوس آنها برای مدتی طولانی این شبکه را دچار ارتعاش و ناامنی می‌کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که مقامات آمریکایی با توجه به ارتقای سطح قدرت و نفوذ ایران در منطقه درپی تغییر فاز تعامل با جمهوری اسلامی هستند، تاکید کرد: ایالات متحده در طول چهار دهه گذشته در عرصه برخورد با ایران، فضاهای مختلف را اعم از تغییر نظام سیاسی یا رویکرد سیاست خارجی تجربه کرده‌اند و درنهایت به این نتیجه رسیده‌اند که باید از روش‌های متداول پیشین در حوزه سیاست خارجی فاصله بگیرند.

زارعی اضافه کرد: براساس شنیده‌هایی از محافل سیاسی آمریکا به نظر می‌رسد که آنها به این حقیقت رسیدند که ایران نظامی با ثبات، با برنامه و در مسیر  رو به پیشرفت است و قدرت ایجاد روند در منطقه را دارد.

وی با اشاره به مباحث مطرح‌شده در جلسات مسئولان آمریکایی تصریح کرد: بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در پاسخ به این پرسش که با سپاه باید چه کرد، گفت ما تحریم‌های سپاه را برنمی‌داریم اما دنبال چالش با این نیرو هم نیستیم، چون سپاه می‌تواند در عراق و کل منطقه برای ما دردسرهای بزرگی ایجاد کند. بنابراین ضمن این‌که تحریم‌های سپاه را حفظ می‌کنیم از رویارویی با این نیرو اجتناب خواهیم کرد.  

وی افزود: اگر امروز همچنان موضوع ایران یکی از محورهای اصلی مورد بحث روی میز آمریکا و اروپا است، به‌واسطه قدرت کشورمان است و آمریکایی‌ها در جمع‌بندی کنونی خود به این نتیجه رسیده‌اند که با این ایران قدرتمند نمی‌توانند دربیفتند.

زارعی با اشاره به وقایع اخیر در کشور ادامه داد: بررسی عوامل و شرایط موجود در ایران و سوریه و همچنین نحوه عملکرد آشوب‌طلبان، اغتشاش‌طلبان و نوع حمایت غرب از فتنه‌انگیزان در دو کشور، کاملا متفاوت است و باید با توجه به شرایط زمانی، جغرافیایی و اجتماعی، موضوع طرح پروژه سوریه‌سازی ایران را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به شروع بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکید کرد: آمریکایی‌ها و همچنین برخی از کشورهای منطقه با توجه به وضعیت داخلی، ظرفیت‌های سوریه و ساختار سیاسی، توانستند جریان معارض نظام این کشور را پای کار آورند و بحرانی در این سطح را در سوریه به‌راه بیندازند اما در مورد جمهوری اسلامی با توجه به شرایطی که مردم دارند، حساسیت آنها در قبال حفظ امنیت کشور، هدف متعالی که ملت ایران در راستای اسلام و ایران دنبال می‌کند، همچنین مدیریت رهبری، وجود نیروهای مسلح متنوع اعم از سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بسیج و ساختار اطلاعاتی مردم‌محور زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا در برابر هر آشوب و توطئه‌‌ای اعم از انگیزه‌های سیاسی یا تجزیه‌طلبانه، جامعه ایرانی واکنش مناسب نشان می‌دهد و فتنه‌گران را زمینگیر می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره اهداف دشمنان و معاندان نظام از ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور تصریح کرد: دشمن درپی آن است که با یک سلسه ضربات امنیتی از ابهت ایران کم کند و دلیل آن هم کاملا مشخص است. در حال حاضر در سطح بین‌المللی شاهد گرایشی به برقراری روابط عمیق ایران با سطح وسیعی از کشورهای دنیا هستیم و غربی‌ها با بهره‌گیری از ابزارهای رسانه‌ای و ماهواره‌ای، همچنین عوامل خود در داخل می‌خواهند به کشورهایی که تمایل به همکاری با ایران را دارند، این‌گونه القا کنند که فعلا دست نگه دارند و عجله نکنند، چون نظام با اتفاقات اخیر و گسترش آشوب‌ها کم‌کم ضعیف می‌شود در آ‌ینده با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

زارعی با تاکید بر این نکته که کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال مانع‌تراشی بر سر راه توسعه روابط سیاسی ایران با دیگر کشورها هستند، گفت: بسط روابط بین‌المللی جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی بخصوص در این دولت، روند شتابانی پیدا کرده و با عضویت ایران در شانگهای و بریکس، بسط روابط استراتژیکی کشورمان با چین و روسیه و تقویت تعاملات راهبردی ایران با همسایگان باعث نگرانی‌هایی برای دشمنان و معاندان نظام شده و از این رو همه تلاش‌های آنها در این مسیر قرار گرفته که ایران را کشوری ضعیف نشان دهند.

وی با اشاره به در دستور کار بودن تقویت جنبه‌های تجزیه‌طلبی در بین کشورهای منطقه از جمله ایران از سوی نظام سلطه گفت: تردیدی نیست که آنها همواره از جریان‌های جدایی‌طلب حمایت می‌کنند اما تجربه نشان داده که آنها در کشورهای کوچکی مثل سوریه و عراق هم نتوانستند بعد از گذشت سال‌ها برنامه‌ریزی و حمایت از آشوب‌طلبان به این هدف خود جامه عمل بپوشانند. معتقدم بعید است که سرویس‌های اطلاعاتی با تجربه‌ای مثل سیا یا ام‌آی‌سیکس به این جمع‌بندی رسیده باشند که با یک سلسله اقدامات تروریستی، گروهکی و ایجاد آشوب در برخی از نقاط کشور، می‌توانند جمهوری اسلامی ایران را از پای درآورند. واقعیت آن است که مردم در کوران حوادث چهار دهه گذشته آن‌قدر آبدیده شده‌اند که نمی‌توان با مجموعه‌ای از اقدامات نمایشی باعث جدایی ملت از نظام شد و از این رو باید گفت که برای غرب هم کاملا محرز شد که سیاست تجزیه‌طلبی در منطقه ما جواب نمی‌دهد.

منبع: روزنامه جام جم

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول