اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

استاد دانشگاه: اصل اغتشاشات اخیر در رسانه‌ها رقم خورد/فتنه‌ آشوبگران برای افزایش تحریم و فشار ‌اقتصادی به مردم

استاد دانشگاه و فعال فرهنگی گفت: اصل اتفاقات اخیر در رسانه رقم خورده بود و کف خیابان چندان چیزی برای مردم مشهود نبود با این حال حضور مردم در شهرهای مختلف کشور، آب تطهیری بود بر آلودگی‌ که برخی در شهرهای کشور ایجاد کرده بودند.

استاد دانشگاه: اصل اغتشاشات اخیر در رسانه‌ها رقم خورد/فتنه‌ آشوبگران برای افزایش تحریم و فشار ‌اقتصادی به مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، دشمن از هر ابزاری برای ضربه زدن به کشور استفاده کرده و می‌کند و در جریانات اخیر مهسا امینی نیز با بزرگ کردن این موضوع اذهان عمومی را مخدوش ساخته و قصد دارد تا اتحاد جامعه را از بین ببرد و خود را به اهداف اصلی خود نزدیک سازد.

حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، استاد دانشگاه و فعال فرهنگی امروز در این رابطه با خبرنگار فارس به گفت‌وگو نشست.

فارس: تحلیل شما از اغتشاشات اخیر و چرایی وضعیت پیش آمده چیست؟

حسینی: ما یک نظام هستیم و انقلاب مردمی اسلامی ایران از سال ۵۷ رخ داد که به‌رغم استکبار جهانی و قدرت‌های بین‌المللی بنابراین از زمان تولد انقلاب این نظام بدخواه زیاد داشته نشانه‌هایی که این درخت را از ریشه برکنند، زخم بزنند و آسیب برساند.

یکی از نمونه‌های ضربه زدن دشمن به نظام و انقلاب اسلامی ایران منافقانی هستند که توسط کشورهای غربی حمایت می‌شوند و ۱۷ هزار نفر از مردم این کشور را شهید کردند.

دشمن در کمین بوده و از هر فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی استفاده می‌کند.

از طرفی همچنان که رهبر و معمار کبیر انقلاب امام(ره) فرمودند رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ایمان به خدا و وحدت کلمه بوده و براساس قانون زیست هر چه باعث ایجاد چیزی شود لازمه بقای آن نیز است بنابراین لازمه بقای انقلاب اسلامی ایران ایمان و تقویت وحدت بوده و چون دشمن این موضوع را دریافته از روزانه ایجاد اختلاف و نشانه گرفتن ایمان و اعتقادات مردم برای ضربه زدن به این نظام و انقلاب وارد شده است.

در رابطه با موضوع مهسا امینی تا زمانی که مراجع ذی‌صلاح از نظر قانونی و حقوقی موضوع بررسی کامل نکرده‌اند نمی‌توان اظهارنظر کرد اما باید مراجع قانونی هر چه سریع‌تر به موضوع رسیدگی و شفاف‌سازی کنند.

به فرمایش مقام معظم رهبری نباید گزک دست دشمن بدهیم بنابراین نباید کاری کنیم که دشمن از آن سو استفاده کند و در این مسئله به نظر می‌رسد اگر ارگان‌های مربوطه با دلجویی به موقع و یک عذرخواهی کاری می‌کردند که عواطف جامعه تحریک نمی‌شد شاید بهتر عمل می‌شد.

در هر ارگانی شاید فرد و افرادی به وظیفه ذاتی خود آنچنان که باید و شاید عمل نکنند و نمی‌توان آن را به عملکرد آن دستگاه گره زد و باید بدانیم کلیت نیروی انتظامی عزت، احترام و اقتدار بوده که باید حفظ شود و نه کم‌کاری برخی از نیروها و نه هیچ چیز دیگری نمی‌تواند این موارد را خدشه‌دار کند.

به نظرم وظیفه کنونی مردم دشمن‌شناسی، ایجاد و حفظ وحدت بیشتر، شفاف‌سازی به موقع و هوشیاری بیشتر است.

فارس: هدف دشمن از پیش آوردن چنددستگی در جامعه و ایجاد ناامنی چه مواردی است؟

حسینی: هدف اصلی دشمن همچنان که خودشان به‌طور علنی مطرح می‌سازند براندازی نظام و انقلاب اسلامی بوده زیرا این نظام را که در مقابل اهداف شوم و روند استعماری و استثماری خود می‌بینند نابود سازند بنابراین از اندک ضعفی به عنوان روزنه‌ای برای آسیب‌ رساندن به نظام اسلامی استفاده می‌کنند.

بهترین دستاویز دشمن برای رسیدن به اهداف شومش برداشتن حمایت مردم از نظام، ایجاد شکاف بین مردم و مسؤولان، ایجاد شکاف بین گروه‌های مختلف و ضعیف کردن وحدت بین مردم است.

فارس: آیا خسارت به اموال عمومی و صدمه زدن به مردم با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه روا است؟

حسینی: ضربه زدن به اموال عمومی در شرایط اقتصادی کنونی بدون شک امری ناروا است. هر کسی که دلخوری و نگرانی داشته بدون تردید باید این انتقادات در چارجوب قانون مطرح، شنیده و راهکاری برای آنها اتخاذ شود و هیچ انسان منصف و وطن‌دوستی آوردن این انتقادات را به کف خیابان و خسارت زدن به اموال عمومی را نمی‌پسندد.

فارس: نقش نخبگان و سلبریتی‌ها در تشدید یا بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی را بفرمایید؟

حسینی: شخصیت‌های معروف از جمله ستاره‌های ورزشی و هنری نقش بسیار مهمی در جامعه دارند با توجه به اینکه این افراد طرفداران و علاقمندان بسیاری داشته بنابراین می‌توانند اثرات بسیار بزرگی در جامعه داشته باشند.

به نظرم افرادی که در جامعه جایگاهی دارند برای اینکه موضعی را اتخاذ کنند در جاهایی که غباری از ابهام وجود دارد موضع نگیرند و می‌توانند با دعوت مردم به انسجام و اتحاد و ایجاد امید می‌توانند بسیار موثر عمل کنند.

این افراد می‌توانند در کنار خود از مشاوران امین و عاقلی استفاده کنند تا با مشورت با انسان‌های بی‌غرض و کسانی که دل در گرو خارج ندارند با احتیاط بیشتری موضع گرفته تا وارد موضوعاتی که موجب تضعیف کشور شده و دشمن را خوشحال می‌کند، نشوند.

فارس: از نظر شما بهترین راهکارمقابله با چنین وضعیتی چیست؟

حسینی: باید بررسی شود در بین روش‌هایی که برای امربه معروف و نهی از منکر افراد در جامعه به کار گرفته شده کدام روش بهتر بوده و چند درصد هر روش موفقیت‌آمیز بوده است. می‌توان برای اشاعه فرهنگ اسلامی اگر کلاس‌های اخلاقی موثر بوده از فضای مجازی استفاده و به جای دستگیری و برخورد جدی با دختران بدحجاب با اهدای بسته‌های فرهنگی و با زبان نرم و خوشایند آن‌ها را بیشتر با مقوله حجاب و اسلام آشنا ساخت زیرا بدون شک برخی از برخوردها نه تنها تاثیر مثبتی در افراد نمی‌گذارد بلکه آن را بدتر می‌سازد.

باید نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با حزب‌های خراب‌کار برخورد جدی کنند و البته این اقدامات را به مردم هم نشان دهند تا مردم هم بدانند که هدف دشمن چه بوده و چیست.

افرادی غافل بوده و فریب خورده‌اند و گشت ارشاد به این سبکی که در پیش گرفته نه تنها اثر مثبتی نداشته بلکه موحب لجاجت و نافرمانی اجتماعی می‌شود و دشمن نیز از آن سوءاستفاده کرده است.

مردم کشورمان مردمی بسیار فهیم بوده و موضوعات را به خوبی درک می‌کنند و گاهی اوقات می‌توانیم با یک عذرخواهی و دلجویی سریع از بسیاری از هزینه‌هایی جلوگیری کرد و در این انر نباید تعلل شود. مباحث فرهنگی ظریف بوده و دقت بیشتری نیاز دارد بنابراین افرادی باید در این مجموعه فعالیت داشته باشند که بلدکار هستند.

در حوزه فضای مجازی باید به جوانان میدان دهیم و از تخصص آنها در مباحث رسانه‌ای استفاده کنیم‌.

فارس: نقش دانشگاه در پیشبرد برنامه های فرهنگی و تکثیر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه چیست؟

حسینی: قطعا اصلاح دانشگاه نقش بسیاری در اصللح جامعه دارد و دانشگاه محل آموزش جوانان و نخبگان کشور بوده و به عنوان ظرفیتی مهم باید از این افراد استفاده شود.

فضای جدید جهانی، دنیای فضای مجازی و جنگ رسانه‌ای بوده و باید از جوانان به عنوان مدافعان سنگر فرهنگی استفاده کرد.

صدا و سیما به عنوان یک دستگاه فرهنگی باید به تولید برنامه‌هایی بپردازد که فرهنگ حجاب و دیگر فرهنگ‌ها را در جامعه اشاعه کند.

باید مراقبت‌هایی که برای افرادی که می‌خواهند در هر دستگاهی جذب و به کارگیری شوند در مورد هنرمندانی که با هزینه ملی به این جایگاه رسیده‌اند نیز اعمال شود.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول