اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

تورم ترکیه به بالاترین سطح خود در ربع قرن اخیر رسید

نرخ تورم در ترکیه در سپتامبر گذشته با ثبت 83.45 درصد به بالاترین سطح خود در 24 سال گذشته رسید و با افزایش فزاینده قیمت‌ها موجب افزایش نرخ فقر شده است.

تورم ترکیه به بالاترین سطح خود در ربع قرن اخیر رسید

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از رای الیوم، یک هفته پس از اعلام کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکز ترکیه، ارقام رسمی روز دوشنبه نشان داد که نرخ تورم این کشور به بالاترین سطح خود در ۲۴ سال گذشته رسید و در ماه سپتامبر از ۸۳ درصد گذشت.
 
مسئولین سیاست‌های پولی در ترکیه با رویکرد بین المللی افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی برای مبارزه با تورم مخالف هستند و معتقدند نرخ بالای استقراض باعث آرامش اقتصاد و قیمت‌ها می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که پیش از انتخابات عمومی در ماه ژوئن بر رشد تمرکز دارد، همواره تاکید کرده است که نرخ‌های بهره بالا موجب تورم و بزرگ ترین دشمن است.

به دنبال اظهارات اردوغان، بانک مرکزی ترکیه  تئوری وی را دنبال کرد و در ماه گذشته نرخ را از ۱۳ به ۱۲ درصد کاهش داد.

اردوغان همچنین خواهان کاهش مجدد نرخ بانکی در نشست بعدی سیاست پولی بانک در ۲۰ اکتبر شده است.

آژانس آمار رسمی ترکیه گزارش داد که قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳.۵ درصد افزایش یافته است. در پی اعلام این خبر، واحد پول ترکیه کاهش بیشتری را ثبت کرد و به ۱۸.۵۶ لیر در برابر دلار رسید.

با این حال، رهبران اپوزیسیون و بسیاری از ترکیه ای ها دیگر به ارقام  رسمی دولت اعتماد ندارند.

یک مطالعه ماهانه قابل اعتماد منتشر شده توسط اقتصاددانان مستقل از موسسه تحقیقاتی ترکیه «ENAG » نشان داد که قیمت‌ها در مقایسه با ارقام آژانس آمار با درصد بیشتری افزایش یافته است.

این موسسه اعلام کرد که نرخ‌های رسمی سالانه افزایش قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر به ۱۸۶.۲۷ درصد رسید، در حالی که در ماه اوت ۱۸۱.۳۷ درصد بود.

آمارهای افزایش تورم در حالی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهد که نرخ فقر به ۱۳ درصد رسیده است، زیرا حداقل هزینه زندگی برای یک خانواده به  22 هزار پوند در ماه رسیده است، در حالی که حداقل دستمزد از  پنج هزار و ۵۰۰ پوند تجاوز نمی‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول