اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

برج فناوری فارس دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس پارک علم و فناوری فارس از افتتاح برج فناوری استان تا دهه فجر امسال خبر داد و گفت: این برج زمینه استقرار و فعالیت 70 شرکت دانش‌بنیان را فراهم می‌کند.

برج فناوری فارس دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امین ذوالقدر در نشست خبری به مناسبت بیستمین سالروز تاسیس پارک علم و فناوری با بیان اینکه پارک علم و فناوری از اواخر شهریور ماه 1381 در استان فارس راه اندازی شد، اظهار داشت: این پارک از پارک‌های قدیمی کشور است و در طول 20 سال گذشته که از شکل‌گیری این مجموعه می‌گذرد بیش از یک هزار و 300 شرکت در این پارک از حمایت‌های مالی برخوردار شده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس با اشاره به اینکه افراد فعال در این شرکت‌ها از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند و بر اساس روالی که از قدیم وجود داشته ما شرکت‌ها را در قالب شرکت‌های پیش رُشد یا رُشد مقدماتی، شرکت‌های مراکز رُشد و شرکت‌های پارک علم و فناوری در سه دسته طبقه‌بندی می‌کنیم، افزود: شرکت‌های پیش رشد شرکت‌هایی هستند که یک ایده نوآورانه دارند که قابلیت تجاری‌سازی دارد، اما هنوز ساختار شرکت را ندارند. افراد فعال در این شرکت‌ها تحت یک دوره پیش رشد در پارک پذیرفته و از آموزش‌های لازم برخوردار می‌شوند و طرح کسب و کار را تدوین می‌کنند.

ذوالقدر ادامه داد: این افراد پس از یک بازه 6 ماهه می‌توانند وارد دوره مرکز رشد شوند، البته در دوره مرکز رشد باید ساختار شرکت شکل گرفته باشد، در واقع شرکت باید ثبت شده و حداقل ۲ نفر نیروی تمام وقت داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس افزود: البته لزومی ندارد همه شرکت‌ها در این دوره حضور پیدا کنند بلکه ممکن است ساختار یک شرکت از قبل شکل گرفته باشد.

وی به برخی از شرایط مستقر شدن شرکت‌ها در پارک اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی که بدون گذراندن دوره پیش رشد در پارک مستقر می‌شوند باید بر اساس آیین نامه مالی معاملاتی سالانه یک‌میلیارد تومان درآمد داشته باشند یا بایستی از چند نفر نیروی بیمه شده مشخص برخوردار باشند.

ذوالقدر ضمن قدردانی از همه کسانی که برای توسعه زیرساخت‌ها در پارک و علم و فناوری فارس تلاش کرده‌اند، به برج فناوری این مجموعه به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: برای احداث این پروژه ٢٠ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 10 میلیارد تومان آن را سازمان برنامه و بودجه تامین کرده و ١٠ میلیارد دیگر را وزات نفت متقبل شده و تاکنون 60 درصد آن را محقق کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس اظهار کرد: با تحقق اعتبارات مصوب، این پروژه تا دهه فجر امسال آماده بهره‌برداری است و با افتتاح این برج فناوری، امکان استقرار 70 شرکت دانش بنیان فراهم خواهد شد.

وی در ادامه به جایگاه پارک علم و فناوری فارس در کشور اشاره کرد و گفت: پارک علم و فناوری استان فارس از نظر زیرساختی و تخصیص اراضی از اصفهان و تهران عقب‌تر است، اما در سایر جنبه‌ها از جمله تیم‌های نوپا و استارت‌آپی حوزه‌های مختلف، پارک فارس از جایگاه خوبی بهره می‌برد و جزء سه پارک اول کشور است.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس بیان کرد: می‌توان گفت در مجموع پارک علم و فناوری استان فارس پس از تهران و اصفهان به صورت مشترک با خراسان رضوی در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

ذوالقدر همچنین با بیان اینکه ارزیابی، داوری و نظارت بر ایده‌ها توسط پارک به صورت مستمر ادامه دارد، تصریح کرد: پارک تلاش کرده تا بخش‌های مختلف زیست بوم فناوری را توسعه دهد و در این راستا تعاملاتی با دستگاه‌های اجرایی استان داشته است.

وی با اشاره به اینکه کسب و کار‌های نوپا در بعضی کشور‌های اروپایی بخش زیادی از اقتصاد کشور را پوشش می‌دهند، به فعال بودن 7000 شرکت دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: با در نظر گرفتن مجموع شرکت‌های فناور این تعداد به ١٧ هزار مورد می‌رسد و طبیعی است که اثرگذاری کمتری در اقتصاد کشور دارند.

ذوالقدر افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان را امری زمان‌بر دانست که باید از دانشگاه آغاز شود و گفت: یکی از موارد اجرا شده در پارک فارس که در وزارت علوم مصوب شد، طرح دستیار فناوری با هدف حضور و اشتغال دانشجویان در شرکت‌ها بود.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس گفت: هم اکنون بیش از ٢ هزار نفر از دانشجویان سراسر کشور در قالب طرح دستیار فناوری در حال فعالیت هستند، امیدواریم که این دانشجویان با حضور در پارک‌های علم و فناوری با کسب تجربه لازم به عنوان کارآفرینان آینده کشور، خود نیز شرکت‌های دانش بنیانی را تاسیس کرده و از این طریق باعث رشد اقتصادی کشور شوند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول