اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

واکسیناسیون ۳۸۳ هزار رأس دام علیه بیماری‌های واگیردار در رودسر

رئیس اداره دامپزشکی رودسر از واکسیناسیون ۳۸۳ هزار و ۲۱۰ رأس دام سبک‌وسنگین علیه بیماری‌های واگیر دامی خبر داد و گفت: در طول یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ مورد کلاس آموزشی ترویجی در خصوص افزایش آگاهی روستائیان در زمینه بیماری‌های رایج در حیوانات و رعایت بهداشت فردی در این شهرستان برگزار شده است.

واکسیناسیون ۳۸۳ هزار رأس دام علیه بیماری‌های واگیردار در رودسر

حمید سرهندی رئیس اداره دامپزشکی رودسر امروز در حاشیه مراسم برگزاری روز دامپزشکی و تکریم بازنشستگان در اداره دامپزشکی رودسر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به شناسایی بیماری‌های دام و مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر و تأمین بهداشت دام اظهار کرد: دامپزشکان نه‌تنها در درمان بیماری یک دام بلکه در ارتقای سلامت جامعه و بهداشت عمومی نقش ارزشمندی دارند.

وی کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیر دامی را از وظایف دامپزشکی خواند و افزود: در طول یک سال گذشته تعداد ۶۰ هزار و ۷۷۵ رأس دام سنگین و ۳۲۲ هزار و ۴۳۵ رأس دام سبک در شهرستان رودسر بر علیه بیماری‌های واگیر دامی نظیر تب برفکی و آبله واکسینه شدند.

رئیس اداره دامپزشکی رودسر با اشاره به پیشگیری و ردیابی بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان نظیر سل، هاری، تب مالت و سیاه زخم تعداد ۲۷ هزار و ۹۶۸ رأس دام سنگین و ۷۴ هزار و ۷۱۶ رأس دام سبک و دو هزار و ۶۲۶ قلاده سگ بر علیه بیماری هاری واکسیناسیون شدند، تصریح کرد: در زمینه شناسایی دام‌های بیمار یک هزار و ۲۴۹ رأس گاو مورد ردیابی بیماری سل قرار گرفتند که تعداد ۱۱ رأس از این تعداد از نظر بیماری سل مثبت تشخیص داده شدند که نهایتاً در کشتارگاه صنعتی، کشتار و از چرخه دامپروری منطقه خارج شدند.

وی به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در سال جاری در رودسر اشاره کرد و گفت: تعداد ۷ مورد بیمار قطعی در این شهرستان شناسایی شد که خوشبختانه با تشخیص به‌موقع بیماری توسط دامپزشکی شهرستان و اقدامات درمانی بیماری بدون حتی یک نفر فوتی مهار و کنترل شد.

سرهندی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد بوده که از طریق نیش کنه‌ها منتقل می‌شود، افزود: این بیماری در دام علائمی ندارد و در صورت انتقال به انسان می‌تواند عوارض بسیار شدید؛ مانند تب و خونریزی دستگاه گوارش ایجاد نماید که عمدتاً از طریق خوردن گوشت آلوده نیم‌پز یا از طریق گزش مستقیم انسان توسط کنه منتقل می‌شود.

وی به عملیات مقابله دامپزشکی رودسر در مقابل شیوع بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان به‌ویژه در مناطق اشکورات اشاره و بیان کرد: اکیپ دامپزشکی شهرستان به مناطق صعب‌العبور یاسور، دلیجان، لشکان، کشایه، پرندان، سارم، درگاه، سوخته کش اعزام و کلیه مناطق مذبور را مورد سمپاشی گسترده قرار دادند.

بازدید از ۹ هزار و ۲۷۳ مرکز عرضه فرآورده‌های گوشتی در رودسر و معرفی ۳۲ واحد متخلف به مراجع قضایی

رئیس اداره دامپزشکی رودسر نظارت بر بهداشت عمومی در راستای تأمین امنیت و سلامت غذایی جامعه و حفظ حقوق مصرف‌کننده را از دیگر وظایف این اداره خواند و افزود: طی ۹ هزار و ۲۷۳ مورد بازدید از مراکز عرضه نظیر قصابی، مرغ‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران و هتل‌ها بیش از ۲۰۰ کیلوگرم فرآورده غیرقابل‌مصرف ضبط و معدوم گردید و ۳۲ واحد صنفی متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با اشاره به بازدید یک هزار و ۲۷۴ مورد از اماکن پرورش نظیر مرغداری‌های صنعتی، دامداری و استخرهای پرورش ماهی و انجام ۷۶۸ مورد نمونه‌برداری جهت آزمایش‌های کنترلی توسط کارشناسان بهداشت اداره دامپزشکی رودسر گفت: تعداد ۱۰۷ مورد کلاس آموزشی ترویجی در خصوص افزایش آگاهی روستائیان و مشاغل مرتبط در زمینه بیماری‌های رایج در صنایع دامداری، مرغداری، آبزی‌پروری و زنبورداری و رعایت بهداشت فردی و اماکن با همکاری جهاد کشاورزی در مناطق مختلف شهرستان برگزار شده است.

سرهندی با اشاره به برگزاری اردوها با مشارکت بسیج جامعه دامپزشکی، بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و سپاه ناحیه رودسر به‌منظور خدمات‌رسانی رایگان به مناطق محروم این شهرستان تصریح کرد: در هفته دفاع مقدس امسال اردوی جهادی مشترک متشکل از بسیج دانشجویی کشور اعزامی از سازمان دامپزشکی و با همکاری اداره دامپزشکی رودسر طی مأموریت سه‌روزه در روستاهای محروم سیاه گل چال، بلدسرا، طاهر سرا و لورودبن از بخش رحیم آباد اقدام به ارائه خدمات شامل درمان و واکسیناسیون دام و طیور روستایی، سم‌پاشی دام و جایگاه آن باهدف ارتقا صنعت دامپروری منطقه انجام شد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول