اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

سند توسعه و پیشرفت ۱۱۰ روستای گلستان یک الگو و مدل موفق در سطح کشور مطرح است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: طرح سند پیشرفت و توسعه ۱۱۰ روستای گلستان بر مبنا روستا و مردم محوری به عنوان یک الگو و مدل موفق در سطح کشور مطرح است.

سند توسعه و پیشرفت ۱۱۰ روستای گلستان یک الگو و مدل موفق در سطح کشور مطرح است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید کمال محب حسینی در مراسم افتتاح متمرکز پروژه های بنیاد مسکن بمانسبت روز ملی روستا و عشایر در روستای محمداباد از توابع شهرستان گرگان با حضور مدیران استانی و رییس جمهور بصورت ویدئو کنفرانس اظهار کرد: در طرح سند توسعه و پیشرفت روستایی بر مبنای روستا محور و مردم محور انجام شد و در این طرحها ظرفیت هایی مانند صنعت مبلمان در روستای عطاآباد اق قلا، صنعت تولید زعفران در روستای وامنان آزادشهر و غیره بررسی شد.

وی تصریح کرد: در این طرح از بین ۱۱۰ روستای بررسی شده مشخص شد که در ۸۳ روستا قابلیت و ظرفیت های بالقوه ای وجود دارد و برنامه های توسعه روستایی در این روستا خوب انجام شده اما ۲۷ روستا نیز محروم بوده و کمتر توسعه یافته است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طرح مطالعاتی در تمامی یکهزارو ۵۲ روستا و منطقه ابادی گلستان غیرممکن بود از ۶۰ دهستان استان گلستان تقاضا کردیم سند توسعه ای دهستان خود را با همکاری مشاور انجام داده و برای ما ارسال کنند.

وی ادامه داد: مطالعات انجام شده در سنوات گذشته در حوزه زیرساخت های روستاها بسیار قدیمی و می توان گفت حالت ارشیویی داشت.

محب حسینی گفت: در حوزه اعتبارات و واریزی ان به دهیاریهای استان گلستان، در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ به اندازه یکسال گذشته به حساب دهیاریها واریز شد و این واریزی همچنان ادامه و افزایش خواهد داشت.

مسیر تحول استان گلستان از روستاها می‌گذرد

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و اق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: برای محرومیت زدایی استان گلستان باید از روستاها اغاز کنیم و با توجه به اینکه ۴۷ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند مسیر تحول و توسعه استان از روستاها عبور می کند.

وی افزود: نگاه ما به اینده تنها نگاه رفاهی نبوده و اگر اقتصاد روستاها متحول شود قطعا در استان شاهد تحول خوبی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می شود این چنین برنامه هایی در پروسه زمانی مشخص برنامه ریزی شود و در هر برنامه تعدادی از روستاها چشم انداز پنج ساله خود را ترسیم و ارائه دهند در غیر اینصورت پیشرفت ما در سطح روستاها مقطعی و موقت خواهد بود.

نماینده مردم گرگان و اق قلا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:برای ایجاد انگیزه و امیدوار بودن جوانان ما به اینده چشم انداز توسعه روستاها ترسیم شود تا جوانان ما نیز برای اینده خود برنامه ریزی درست و منطقی داشته باشند.

۶۰۰ خانوار عشایر گلستانی از پنل خورشیدی بهره مند شدند

مدیرکل امور عشایری گلستان در این مراسم گفت: با نصب تعداد ۳۰۰ پنل خورشیدی برای عشایر گلستان بیش از ۶۰۰ خانوار از این انرژی پاک برق بهره مند شدند.

رضا علیپوری اظهار کرد: با وجود اینکه عشایر حدود یک و نیم درصد جمعیت کشور و استان گلستان را تشکیل می دهند اما ۲۵ درصد از نیاز مردم به گوشت قرمز را تولید می کنند.

وی تصریح کرد: بخشی از مشکلات عشایر گلستان کمبود اب شرب بود که با حفر چاه در مراوه تپه و گنبدکاووس بخش اعظمی از این مشکلات حل شد.

بیش از ۳۰ هکتار از اراضی روستای محمد آباد به دولت اهدا شده است

نماینده مردم روستای محمدآباد از توابع شهرستان گرگان در مراسم متمرکز پروژه های بنیاد مسکن گلستان گفت: مردم این روستا در راستای کمک به نظام جمهوری اسلامی بیش از ۳۰ هکتار از مراتع خود را به دولت اهدا کرده و بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی این روستا برای احداث فرودگاه گرگان اهدا شده که در کشور این حرکت بی نظیر است.

عیسی اتراچالی اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال است که اراضی از طرف مردم به دولت اهدا شده تا ساختمان برخی از ارگان ها و نهادها در این منطقه احداث شود اما متاسفانه اداره کل ورزش و تربیت بدنی اطراف این اراضی را فنس کشیده و اجازه بهره برداری از آن را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: انتظار داریم مسئولان استانی حدود چهار هکتار از این اراضی را به خود مردم واگذار و مابقی را برای احداث نهادهای دولتی اقدام کنند تا مردم بعد از ۲۰ سال از بلاتکلیفی نجات پیدا کنند.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول