اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

فارس من| شنبه‌های امر به معروفی در مساجد/ در پویش «مسجد آمر» چه رخ می‌دهد؟

یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس گفت: در پویش «مسجد آمر» ابتدا بناست فرهنگ‌سازی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد. در مرحله بعد تذکر لسانی و رفع منکرهای محله، منطقه، استان و کشور مدنظر است.

فارس من| شنبه‌های امر به معروفی در مساجد/ در پویش «مسجد آمر» چه رخ می‌دهد؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، آیین مقدس اسلام در کنار دیگر برنامه‌های فردی و اجتماعی خود، از پیروانش می­‌خواهد که نسبت به آن‌چه از دیگران می­‌بینند بی‌تفاوت نباشند بلکه آن‌ها را به سوی خوبی­‌ها فرا خوانده و از بدی‌ها باز دارند. این دو وظیفه اساسی، امر به معروف و نهی از منکر نام دارد.

آیات قرآن برای امر به معروف و نهی از منکر

در قرآن، آیات زیادی وجود دارد که به روشنی، جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را یادآوری می­‌کند. در آیه ۱۰۴ سوره آل عمران داریم: «وَ لْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلیَ الخَْیرِْ وَ یَأْمُرُونَ بِالمَْعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند» همچنین در آیه ۱۱۲ سوره توبه داریم: «التَّئبُونَ الْعَبِدُونَ الحَْمِدُونَ السَّئحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الاَْمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ الحَْفِظُونَ لحُِدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ... آمران به معروف، نهی کنندگان از منکر و حافظان حدود (و مرزهای) الهی،(مؤمنان حقیقی‏اند) و بشارت ده به(اینچنین) مؤمنان!»

خداوند آمر به معروف را عزیز می‌کند

امام محمد باقر(ع) نیز در این خصوص می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر، دو آفریده از آفریده‌‏های خداوندند، کسی که آن دو را یاری کند (موجبات این دو امر مهم را فراهم سازد) خداوند او را عزیز کند و کسی که آن‌ها را ترک کند خداوند عزّوجل ذلیل و خوارش گرداند.

شنبه‌های هرهفته در مساجد، امر به معروف ترویج شود

یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه تعاملی فارس من مطالبه‌ای با عنوان «مسجد آمر، پویش شنبه‌های امر به معروفی» ثبت کردند که در این مطالبه آمده است: «به‌حمدالله آرزوی دیرینه احیای فریضه عظیم امر به معروف در مساجد با اجرای طرح مبارک مسجد آمر در پویش مردمی شنبه‌های امر به معروفی به فرماندهی ائمه غیور جماعات و حمایت مؤمنین سلحشور در حال تحقق است. لذا از شما امام غیور مسجد دعوت می‌شود با تکمیل رسالت انقلابی، شنبه‌های هر هفته بعد نماز جماعت با تبیین معارف فریضه، بسترساز ظهور یوسف زهرا شویم.» این مطالبه در خبرگزاری فارس تاکنون ۴۹۲ حمایت کننده داشته است.

اجرای طرح مسجد آمر در مساجد خراسان رضوی

حجت‌الاسلام مهدی عسکرآبادی ثبت‌کننده این سوژه و مسئول قرارگاه امر به معروف امام خامنه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی، ۲ سال پیش شورای امر به معروف مساجد را تشکیل داد که به آن سورا پیشنهاد شد، شنبه‌های هرهفته، در مساجد، امر به معروف و نهی از منکر در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: پویش شنبه‌های امر به معروف و نهی از منکر اواخر مرداد در مشهد آغاز به کار کرد. تاکنون در ۸۰ مسجد به صورت حضوری بعد از نماز ظهر و نماز مغرب اجرای این پویش تشریح شده است. برای ۱۸۰ امام جماعت نیز در سطح استان، حکم شورا زده‌ شده است.

برگزاری همایش «مسجد آمر» در اواخر مهرماه

عسکرآبادی تصریح کرد: کتاب درسنامه‌ای برای اجرای این پویش تولید شده است که در اختیار مساجد قرار می‌گیرد و روزنامه دیواری نیز به عنوان «مسجد آمر» بناست تولید شود تا در تابلو اعلانات نصب شود. بناست آخر مهرماه همایشی برگزار شود تا روند برگزاری پویش، در این چندماه بررسی شود.

مسئول قرارگاه امر به معروف امام خامنه‌ای افزود: بهترین دارالحکومه و دارالعماره جهان اسلام، مسجد است که امام جماعت می‌تواند در محراب مساجد، می‌تواند معارف دینی را تشریح کند و برای امر به معروف و نهی از منکر برنامه‌ریزی کند.

در پویش «مسجد آمر» چه رخ می‌دهد؟

وی گفت: در این پویش ابتدا بناست فرهنگ‌سازی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد و آیات و روایات این فریضه اسلامی، مانند نماز برای مردم تشریح شود تا با این آیات و روایات آشنا شوند و به ضرورت آن پی ببرند.

عسکرآبادی تصریح کرد: در مرحله بعدی بناست معروف و منکر در هر محله، منطقه، استان و در نهایت کشور شناسایی شود و در مساجد برای بحث درباره آن برنامه‌ریزی و عملیات کنند. در قالب برگزاری مسابقه هم می‌توان آموزش‌های بیشتری به افراد داد.

هدف غایی پویش «مسجد آمر»

مسئول قرارگاه امر به معروف امام خامنه‌ای ادامه داد: در مرحله عملیات، تذکر لسانی انجام خواهد شد و سپس از حراست ادارات تذکر داد و گزارش تخلف ارائه کرد. مطالبه کلان مردمی از مسئولان برای رفع نقایص نیز از دیگر برنامه‌ها در این پویش است.

وی گفت: هدف غایی ما رفع نقایص و مشکلات در جمهوری اسلامی برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان (عج) است.

راه پیوستن مساجد دیگر کشور به این پویش

عسکرآبادی افزود: در مشهد ۱۵۰ مسجد، در استان خراسان رضوی ۲۵۰۰ مسجد و در خراسان بزرگ بالغ بر ۱۰ هزار مسجد فعال است که بنا داریم در مراحل مختلف این مساجد، مجری اجرای پویش «مسجد آمر» شوند.

وی گفت: در سامانه masjedona.ir/masjedamer، این پویش قرار گرفته است که مساجد می‌توانند گزارش فعالیت خود در خصوص این فعالیت را ثبت کنند. همچنین «سامانه سو» نیز در خراسان رضوی راه‌اندازی شده است تا مردم منکرهایی را که مشاهده می‌کنند، ثبت ککنند. این گزارش‌ها به ادارات مربوطه ارسال می‌شود که آن‌ها وظیفه دارند، سریعاً رسیدگی کنند.

مسئول قرارگاه امر به معروف امام خامنه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: تمام مساجد کشور که تمایل به اجرای این پویش را دارند می‌توانند از طریق شماره تماس ۰۹۱۹۲۹۴۴۰۸۱ ارتباط بگیرند تا توضیحات و ملزومات لازم برای اجرای این طرح را دریافت کنند.

پایان پیام/ ت 17

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول