اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

راه‌اندازی خانه محیط زیست در خراسان‌جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خانه محیط زیست اولین بار در کشور به منظور حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر مردم در عرصه محیط زیست در این استان راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی خانه محیط زیست در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی امروز به رسانه‌ها اعلام کرد: محیط زیست در شرایط کنونی به یک موضوع پرچالش اجتماعی با ماهیت پیچیده و چند وجهی و دارای دامنه تاثیرات وسیع مبدل شده و مدیریت آن به مشارکت گسترده و همه‌جانبه همه اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی و در نهایت به مردمی‌سازی محیط زیست نیاز دارد.

وی گفت: قطعا بدون جلب مشارکت، همراهی و همدلی هدفمند و اثربخش مردمی، دولت‌ها امکان مدیریت مطلوب امور محیط زیستی را ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی فراهم کردن بسترهای قانونی، حمایت‌های حقوقی، آموزش و توانمندسازی، تامین حداقل امکانات کالبدی و سخت‌افزاری و ساماندهی فعالیت‌ها را از جمله الزامات اساسی برای جلب مشارکت مردم عنوان کرد و افزود: در این مسیر باید در عموم اقشار مختلف ایجاد انگیزه کرد و در یک کلام در جهت تقویت هویت‌های محلی برای رسیدن به اهداف عالیه کوشید.

وی خانه محیط زیست را با مفهوم محل حضور مردم به دنبال تحقق شعار متعالی "محیط زیست مردم‌پایه، هوشمندانه و فناورانه" معرفی کرد که می‌تواند با ایجاد فضایی فرهنگی و پرنشاط، موجبات حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر مردم در عرصه محیط زیست را فراهم کرده و به ایجاد زمینه مدیریت محلی حفاظت و بهسازی محیط زیست کمک کند.

حاتمی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای تحقق و دستیابی به این اهداف، پیشنهاد راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست در سراسر کشور را ارائه داد که استان خراسان جنوبی به عنوان اولین استان، اقدام به راه‌اندازی این خانه در محل اداره کل حفاظت محیط زیست کرد.

وی افزود: در نظر است ابتدا این نهاد با بهره‌گیری و تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان‌ها نظیر مراکز بازدیدکنندگان، بخش نمایشگاهی موزه‌های تاریخ طبیعی، کتابخانه‌ها، مراکز تشکل‌های محیط زیست پایه‌گذاری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: به‌تدریج با حضور و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این مراکز گسترش یافته و با کنشگری شهروندان، تشکل‌ها، فعالان محیط زیست به‌ویژه نیروهای تسهیلگر محلی تربیت شده، مدیریت اجرایی این خانه‌ها نیز به مردم واگذار خواهد شد.

وی زمینه فعالیت خانه‌های محیط زیست را آموزش و افزایش سطح دانش محیط زیستی عمومی، اجرای فعالیت‌های مشارکت‌محور، جلب مشارکت خیرین و ترویج فرهنگ وقف محیط زیستی، زمینه‌سازی و توسعه کمی و کیفی تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی محیط‌ زیست، تشکیل کمیته‌های تخصصی حسب موضوعات و چالش‌های محیط زیستی هر منطقه و بهره‌گیری از مشاوره و نظرات کارشناسی فعالان و صاحبنظران عرصه محیط زیست عنوان کرد.

حاتمی گفت: امیدواریم با مشارکت فعال همه دغدغه‌مندان محیط زیستی در استان به رفع یا کاهش چالش‌های زیست محیطی کمک کنیم.

وی افزود: به‌تدریج خانه‌های محیط زیست در تمامی شهرستان‌های استان راه‌اندازی خواهد شد و علاقمندان و دغدغه‌مندان محیط زیست می‌توانند با مراجعه به این خانه‌ها علاوه بر دیدار با مسئولان و کارشناسان حوزه محیط زیست به ارائه پیشنهادات، نظرات و راهکارهای خود در جهت حفاظت هرچه بهتر از محیط زیست بپردازند.

انتهای پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول