اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سرماخوردگی و بیماری‌های فصل پاییز را با این دمنوش‌ها درمان کنید

فصل پاییز که شروع سردی و خشکی هوا است، می‌تواند مسبب دردهای مختلفی از جمله کمردرد، بیماری‌های پوستی، حساسیت و سرماخوردگی برای بدن شما باشد و بهترین راه برای مبارزه با این ناراحتی‌ها استفاده از دمنوش‌های پاییزی است.

سرماخوردگی و بیماری‌های فصل پاییز را با این دمنوش‌ها درمان کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با شروع فصل سرما نوشیدنی‌های گرم همانند دمنوش‌ها، چای و قهوه آرامش خاصی به بدن می‌دهند و سبب ثبات دلنشینی در ذهن می‌شوند؛ مخصوصاً دمنوش برای فصل پاییز مناسب است تا علاوه بر گرمای دلپذیر آن، از خواص دارویی و ضد سرماخوردگی آن نیز استفاده کنید.

فصل پاییز که شروع سردی و خشکی هوا است، می‌تواند مسبب دردهای مختلفی از جمله کمردرد، بیماری‌های پوستی، حساسیت و تورم مخاط‌های گوش و حلق و بینی برای بدن شما باشد و بهترین راه برای مبارزه با این ناراحتی‌ها استفاده از دمنوش‌های پاییزی است که علاوه بر این که طرز تهیه راحتی دارند، بسیاری از مشکلات شما را حل می‌کنند.

از کدوتنبل گرفته تا کارامل یا شکلات و نان زنجبیلی، طعم‌های متنوعی هستند که پاییز را شاد و خوشمزه می‌کنند، حتی بهتر از همه این‌ها وقتی است که ترکیب نوشیدنی یا دمنوشی که میل می‌کنید، سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد. آنتی‌اکسیدان می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و باعث ‌شود بدن در برابر تغییرات آب‌وهوایی و ماه‌های سرد آینده پیش‌رو مقاومت بیشتری داشته باشد. دمنوش پاییزی حتی ممکن است افسردگی فصلی پاییز را هم کمتر کند و ویتامین دی بیشتری را که در روزهای کوتاه پاییز مهم است، به بدن برساند.

اگر واقعاً می‌خواهید از فصل پاییز و زیبایی‌های بی‌نظیرش لذت ببرید، نوشیدن طعم‌‌های گرم، شیرین و تند ضروری است تا بتوانید به ‌سلامت از این فصل عبور کنید. در ادامه این گزارش کارشناسان گیاهان دارویی و طب سنتی دمنوش‌های مفید برای پاییز را معرفی می‌کنند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش زنجبیل

مریم محمدی کارشناس گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به دمنوش‌های مناسب فصل پاییز اظهار داشت: دمنوش زنجبیل به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی مواد مغذی است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر نفوذ میکروب و ویروس‌های فصل پاییز می‌شود و برای از بین بردن انقباضات دردناک و گرفتگی عضلات و همچنین برای درمان سرماخوردگی می‌توان از دمنوش زنجبیل استفاده کرد.

وی با بیان اینکه دمنوش آویشن به دلیل اینکه خاصیت ضدعفونی و ضد باکتری دارد از بروز بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آرتروز که باعث آسیب وارد شدن به بدن افراد می‌شود، جلوگیری می‌کند، افزود: این دمنوش برای از بین بردن درد مفاصل، نقرس، ورم مفاصل و درد سیاتیک، دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی، برونشیت، سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفسی مفید است، همچنین آویشن ضد سرفه و خلط آور است.

محمدی با بیان اینکه یکی دیگر از دمنوش‌ها برای فصل پاییز، دمنوش پاییزی میخک است، گفت: میخک، اثر نیرودهنده و ضدعفونی‌کننده دارد، محرک اشتها و تقویت‌کننده بدن است و برای درد کمر نیز مفید است.

 

دمنوش نعنا تسکین دهنده دردهای سرماخوردگی

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به دمنوش پاییزی نعنا عنوان کرد: مهم‌ترین خاصیت این دمنوش برای فصل پاییز، تأثیر آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است، همچنین برای رفع سینه درد و سرفه نیز بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: سوزش، درد، دشواری در تنفس و تولید خلط تنها تعدادی از نشانه‌های بسیار ناراحت‌کننده سرماخوردگی است که حتماً تجربه کرده‌اید اما مصرف برگ‌های نعناع می‌تواند به تسکین دادن بخش عمده از اثرات آزاردهنده ناشی از بیماری کمک کند

محمدی با اشاره به اینکه دارچین نیز یک دمنوش برای فصل پاییز است که می‌تواند در این فصل بسیار کارآمد باشد، بیان کرد: دارچین مصونیت بدن را در مقابل امراض بالا می‌برد، اگر حس می‌کنید ضعیف شده‌اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید، این دمنوش برای دردهای عضلانی مفید است و به‌عنوان تب بر از آن استفاده می‌شود و رگ‌ها را باز و باعث بهبود گردش خون می‌شود.

 

پاکسازی ریه‌ها با دمنوش جعفری

این کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه دمنوش جعفری برای بهبود بیماری‌هایی مانند التهاب مفاصل و استخوان‌ها و روماتیسم مفید است، افزود: دمنوش جعفری سبب حفاظت افراد در برابر التهابات پلی‌آرتریت می‌شود و از آن به‌عنوان مسکن برای پایین آوردن تب استفاده می‌شود. وی با تأکید بر اینکه این دمنوش برای فصل پاییز بسیار مفید است و در دیگر فصل‌ها هم مصرف آن خالی از لطف نیست، اضافه کرد: مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین A موجود در دمنوش جعفری باعث تقویت ایمنی بدن شده و با افزایش تولید گلبول‌های سفید خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش می‌دهد و علاوه بر این چای و دمنوش جعفری یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای پاک‌سازی ریه‌ها است.
محمدی با بیان اینکه بتاکاروتن موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به حملات آسم را کاهش می‌دهد و خواص ضد عفونی کننده‌ آن برای درمان سرفه مفید است، عنوان کرد: دمنوش جعفری یک آنتی هیستامین طبیعی است و نوشیدن آن به درمان حساسیت یا آلرژی، تب یونجه و سایر بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه از دمنوش پونه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردردها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم استفاده می‌شود، بیان کرد: این دمنوش برای پاییز مناسب است زیرا هنگام سرماخوردگی این چای به دلیل داشتن مقدار زیادی منتول خاصیت خلط‌آوری دارد و به تخلیه‌ ترشحات انباشته شده در ریه‌ها کمک می‌کند و برای کسانی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، مفید است.

 

وی با بیان اینکه گیاه اسطوخودوس محافظ مهمی در برابر برخی از مرگبارترین بیماری‌های عفونی در طول تاریخ بوده است، گفت: اسانس اسطوخودوس، اثر مهارکننده بر روی باکتری‌های بیماری‌زا دارد.

محمدی با اشاره به اینکه از فرآورده‌های گیاه اسطوخودوس، روغن یا عصاره، عرق، شربت، صابون، قطره خوراکی، عود، لوسیون بدن، دمنوش کیسه‌ای و اسپری هوا است، افزود: دمنوش اسطوخودوس و یا اضافه کردن یک شاخه گل تازه این گیاه به چای معمولی، برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا مؤثر خواهد بود، طبیعت گیاه اسطوخودوس گرم و خشک است.

تعدادی از دمنوش‌های ترکیبی فصل پاییز

محمدرضا نصیری، کارشناس و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به دمنوش‌های ترکیبی برای فصل پاییز گفت: یکی از دمنوش‌هایی که برای درمان سرفه، سرما خوردگی، گرفتگی بینی و دردهای مفصلی که در فصل پاییز شاهد افزایش این بیماری‌ها هستیم مناسب است، دمنوش ترکیب آویشن، زنجبیل و عسل است.

وی با بیان اینکه ترکیب زنجبیل، عناب و نبات  برای یبوست، کولیک عصبی، دردهای قاعدگی، دردهای گوارشی مناسب است، بیان کرد: ترکیب سنبل‌الطیب، گل گاوزبان، لیمو عمانی، زعفران و اسطوخودوس با هم یک دمنوش بی نظیر است که برای افرادی که افسردگی در فصل پاییز به سراغ‌شان آمده است، معجزه می‌کند.

 

آرامش را به خوابتان بیاورید

نصیری ادامه داد: ترکیب چای سبز، گل محمدی و بابونه باهم که برای تسکین اعصاب و رسیدن به آرامش مفید است که توصیه می‌شود این دمنوش را قبل از خواب بنوشید تا خواب آرامی داشته باشید.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه ترکیب کاکوتی، عسل و دارچین دمنوش مفیدی برای کم شدن سرفه‌های خشک و بهتر شدن جریان خون در ریه‌ها است، افزود: از دمنوش به برای فصل پاییز استفاده می‌شود و با ترکیب به تازه و یا خشک شده و هل دمنوشی تهیه کنید که علائم سرماخوردگی‌تان را کاهش می‌دهد و همچنین باعث باز شدن تارهای صوتی می‌شود.

وی با بیان اینکه پرسیاوشان گیاهی برای درمان سرماخوردگی است، اضافه کرد: دمنوش پرسیاوشان در درمان برونشیت مؤثر است و مبتلایان به زکام و سرماخوردگی باید از بخور پرسیاوشان استفاده کنند.

 

نصیری با تأکید بر اینکه دمنوش پرسیاوشان تاثیر بسزایی در بهبود سرفه دارد، گفت: برای تهیه دمنوش پرسیاوشان باید یک قاشق غذاخوری برگ پرسیاوشان را با یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و بگذارید ۱۵ دقیقه دَم بکشد سپس آن را صاف، با کمی عسل مخلوط و روزانه ۲ لیوان به مدت یک هفته میل کنید.

پژوهشگر طب سنتی با اشاره به گیاه پنیرک عنوان کرد: بر خلاف اسمش، گل پنیرک اصلاَ شبیه پنیر نیست. علت اینکه این اسم برای یک گیاه با گلهای بنفش که اغلب در دشت‌ها می‌روید انتخاب شده است، مغز و دانه‌های این گل است که لعابی شبیه به پنیر دارد.

وی با بیان اینکه پنیرک برای ترمیم سریع زخم، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از خارش پوست، درمان سردرد، سرفه و التهاب مجاری تنفسی استفاده می‌شود، افزود: اگر از احتقان سینه یا بیماری تنفسی رنج می‌برید، مصرف پنیرک پیشنهادی عالی برای شما است، پنیرک نه‌تنها با تمیز کردن مجاری تنفسی، سینه را صاف می‌کند، بلکه با ویژگی ضدالتهابی خود سبب تسکین سینه و غدد می‌شود.

جوشانده پنیرک برای درمان سرفه‌های خشک کاربرد دارد

نصیری ادامه داد: جوشانده پنیرک برای درمان سرفه به خصوص سرفه‌های خشک کاربرد دارد و می‌توان ۱،۵ تا ۲ گرم از گل‌های گیاه خرد شده به آب سرد اضافه و جوشاند و بعد از ۱۰ دقیقه صاف و مصرف شود و در صورت افزودن عسل تأثیر این دمنوش بیشتر می شود.

 

این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: در صورتی که سرد مزاج هستید و در فصل سرما زیاد بیمار می‌شوید، می‌توانید با مصرف دمنوش با طبع گرم مزاجتان را اصلاح کنید و از بیماری‌های پاییزی در امان بمانید، اما اگر مزاج گرمی دارید، مصرف برخی از این دمنوش‌ها باعث ایجاد آفت در دهان شما می‌شود بنابراین برای پیشگیری از این مشکل بهتر است این دمنوش‌ها را با مصلح آن یعنی لیموترش یا لیمو عمانی میل کنید و از زیاده‌روی در مصرف آن‌ها بپرهیزید؛ قبل از مصرف هر دمنوشی ضروری است از نوع مزاج خود مطلع شوید.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول