اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

وزیر صمت: ۵۲ میلیارد دلار قرارداد تجاری بین ایران و روسیه امضا شده

وزیر صمت گفت: امسال روند صادرات در پنج ماه نخست سال ۲۴ درصد رشد داشته و صادرات در این مدت به روسیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۰ درصد افزایش داشته است. ۵۲ میلیارد دلار قرارداد تجاری بین ایران و روسیه امضا شده است.

وزیر صمت: ۵۲ میلیارد دلار قرارداد تجاری بین ایران و روسیه امضا شده

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدرضا فاطمی امین شامگاه امروز در جلسه نشست با فعالان اقتصادی گلستان اظهار کرد: گلستان از ظرفیت منابع انسانی بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: اولین اولویت ما بر تولید است که سه مولفه اصلی بازار، سرمایه درگردش و مواد اولیه است.

وزیر صمت گفت: اقدامات مختلفی در این بخش انجام دادیم و برای مثال در مواد اولیه در حوزه فلزات اولین کاری که کردیم این بود که سهمیه بندی را برداشتیم.

فاطمی امین گفت: در این مدت قیمت فلزات به شدت مدیریت شد و سعی کردیم با نظارت‌های مستمر و جدی قیمت‌ها را کنترل کنیم و افزایش قیمت خاصی را ما شاهد نبودیم و امسال تمرکز ما بر مواد اولیه پتروشیمی است.

وی افزود: در حوزه برق متاسفانه سال‌ها باید سالانه ۳ هزار مگاوات سرمایه‌گذاری می‌کردیم که نکردیم و با وجود سهمیه بندی امسال صنعت ۱۲ درصد بیشتر برق دریافت کرد.

وزیر صمت گفت: پس از تامین مواد اولیه موضوع بازار در یکی از اولویت‌های توجه ما است.

فاطمی امین گفت: سعی کردیم با سرعت بخشیدن به لوکوموتیو صادرات کارخانه‌ها را رونق ببخشیم.

وی افزود: میزان صادرات ما در سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار بدون نفت بوده که نسبت به سال قبل آن ۴۰ درصد رشد داشته است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: سال گذشته صادرات کشور به آفریقا ۱۰۰ درصد رشد داشته و امسال روند صادرات در پنج ماه نخست سال ۲۴ درصد رشد داشته و صادرات در این مدت به روسیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

فاطمی امین بیان کرد: در مرداد ماه امسال صادرات کشور ۱۸۰ درصد رشد داشته و نشان می‌دهد صادرات در کشور شرایط بسیار خوبی دارد.

وی گفت: طی این مدت ۵۲ میلیارد دلار قرارداد تجاری بین ایران و روسیه امضا شده است و در نمایشگاه قطعات خودرو روسیه ۷۰۰ میلیون دلار تفاهمنامه به امضا رسید.

وزیر صمت تاکید کرد: پیوستن به اوراسیا برای ما بسیار مهم است چون کشورهای عضو در آن برای ما مهم هستند و تا ابتدای دولت سیزدهم پنج مذاکره انجام شده بود و طی یک سال گذشته ۹ مذاکره شکل گرفت.

فاطمی امین در خصوص تغییرات در نظام پولی و بانکی بیان کرد: ما نمی‌توانیم ۱۰ سال صبر کنیم تا نظام بانکی کشور اصلاح شود و باید از ابزارهای نوین مالی استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از اقدامات در حال انجام تامین مالی زنجیره‌ای یعنی اعطای تسهیلات به زنجیره‌های تولید است که طی دو ماه گذشته ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره‌های تولید اعطا شده است.

وزیر صمت گفت: این اقدام باعث بهبود ۴۰ درصدی استفاده از منابع بانکی خواهد شد و مقرر است امسال ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به زنجیره‌های تولید اختصاص یابد.

فاطمی امین بیان کرد: اقدام دیگر در حال پیگیری اعطای تسهیلات مبتنی بر صورت حساب ثبت شده در سامانه جامع تجارت است که باعث جلوگیری از انحراف منابع خواهد شد.

وی به آمار تولید در کشور اشاره کرد و گفت: میزان تولید وانت ۴۸ درصد، خودروی کامل ۲۷۰ درصد، تراکتور ۵۳ درصد، اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۱۴۷ درصد، تلویزیون ۲۰ درصد، محصولات فولادی ۸ درصد، شیشه ۵ درصد و ظروف ۱۵ درصد رشد داشته است.

وزیر صمت گفت: در سه ماه ابتدای امسال رشد بخش صنعت در تولید و رشد سرمایه‌گذاری بیش از پنج درصد بوده است.

فاطمی امین تاکید کرد: روزانه پنج میلیون تراکنش در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود.

وی گفت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که امسال شکل گرفت کاهش ۱۰ درصدی مالیات بخش تولید است که به ۲۰ درصد رسید و تلاش داریم سال دیگر نیز این میزان را کاهش دهیم.

انتهای پیام/۸۳۰۰۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول