اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

فارس من| ورود ده‌ها کشتی نهاده خوراک دام خبر خوب برای مرغداران و دامداران

ورود ده‌ها کشتی نهاده خوراک دام به کشور خبر خوب برای مرغداران و دامداران برای تقویت بیش‌تر تولید و کاهش نوسانات قیمت در بازار است.

فارس من| ورود ده‌ها کشتی نهاده خوراک دام خبر خوب برای مرغداران و دامداران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ خبرهای خوبی از ورود نهاده دامی به کشور به گوش می‌رسد که برای بسیاری از دامداران و مرغدارانی که از کمبود و رشد قیمت‌ها گلایه داشتند، خوشایند است، «ده‌ها کشتی بزرگ نهاده دامی به سمت ایران در حال حرکت هستند و دهها کشتی بزرگ هم در بنادر ایران در حال تخلیه هستند.»

*ورود دهها کشتی محموله دام به کشور

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز گذشته از حرکت ۱۴ کشتی حامل نهاده‌های دامی به سمت بنادر ایران خبر داد و گفت: اکنون ۲۴ کشتی در بنادر کشور در حال انجام کارهای خود برای تخلیه نهاده وارداتی و ۲۰ کشتی هم در حال بارگیری در کشورهای مبدأ هستند.

محمد جواد عسگری اگرچه جزئیات بیشتری از این خبر که حجم دقیق محموله وارداتی خوراک دام و طیور چقدر است و از چه کشوری خریداری شده، اشاره نکرد، اما این خبر که دهها کشتی خوراک دام و طیور وارد کشور می شود می تواند تب و تاب بازار را فرو نشاند، و قیمت‌ها را متعادل کند.

نهاده‌های دامی برای تولید دام و طیور که تولید کننده محصولات پروتئینی هستند، بسیار ضروری است و 70 درصد هزینه تولید را تشکیل می دهد، و در نهایت منجر به محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ،‌تخم مرغ، لبنیات و دهها فراورده مربوط به آنها می‌شود.

در روزهای گذشته قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار نوسان داشت و مخاطبان فارس من هم با ثبت سوژه‌ای با  عنوان«علت بی‌ثباتی قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار چیست؟»خواستار کنترل نوسان‌های قیمت شده بودند، در دیگر سو تولید کنندگان هم بالا بودن قیمت نهاده، خوراک دام و طیور را عامل بالا رفتن و نوسان قیمت عنوان می‌کردند.

در روزهای گذشته قیمت بازاری مرغ به کیلویی 70 هزار تومان، و هر شانه تخم مرغ به 95 هزار تومان هم رسید که از نرخ‌های مصوب دولت که به ترتیب 59 هزار و 75 هزار تومان بود، جلو زده بود.

کشور بیش از 70 درصد نیاز خود به خوراک دام و طیور را از طریق واردات تامین می‌کند و سالانه بیش از 5.5 میلیارد دلار هزینه پرداخت می‌کرد.

کارشناسان می‌گویند: ضریب خوداتکایی در تامین خوراک دام و طیور باید افزایش یابد، هر چه وابستگی به واردات کمتر شود، میزان نوسانات قمیت بازار هم کاهش خواهد یافت.

*حذف ارز 4200 تومانی تاثیر گذار در اصلاح مصرف

وزارت جهاد کشاورزی برنامه خوداتکایی در این محصول را به شیوه‌های مختلف پیش می‌برد که در نخستین گام ارز 4200 تومانی این کالای اساسی را حذف کرد تا هم واردات و هم مصرف در داخل بهینه شود. این ارز که در خرداد گذشته حذف شده بود، معلوم شد بخشی از تقاضای ارز ترجیحی غیر واقعی بوده و برخی به بهانه کالای اساسی در صدد گرفتن ارز ارزان بودند، اما امسال که نرخ ارز کالای اساسی و خوراک دام و طیور به نرخ ارز سنا رسید، این اقدام توانست میزان واردات را نسبت به گذشته کمتر کند و به همان نسبت هم مصرف در داخل بهتر شد، اشتهای وارد کنندگان در زمان اختصاص ارز 4200 تومانی باعث ایجاد رانت و فساد و نیز وا ردات بیش از اندازه به کشور می‌شد. همچنین از ظرفیتهای داخلی برای تولید استفاده نمی‌شد، در حالی که ظرفیتهای زیادی به ویژه در تولید ذرت علوفه‌ای در کشور وجود دارد.

*افزایش تولید علوفه و خوراک دام در داخل

وزارت جهاد کشاورزی برنامه افزایش تولید را در دستورکار قرار داده است،‌ این کار را به روشهای مختلف  انجام می‌دهد که از جمله آن افزایش سطح زیر کشت دیم با تمرکز روی محصولات علوفه‌ای است.

بسیاری از گیاهان علوفه‌ای در شرایط دیم هم قادر به رشد هستند و باید در مناطقی که میزان بارندگی بیش از 300 میلی متر دارند آنها را کشت کرد. در کنار آن بخش تحقیقات و پژوهش بذرهای مناسب و مقاوم به شرایط خشکی را اصلاح کند تا امکان رشد در این شرایط فراهم شود.

*ورود ستاد اجرایی فرمان امام(ره)  به افزایش سطح کشت دیمزارها به بیش از 5 میلیون هکتار

طرح توسعه دیمزارها یک طرح مشارکتی است که با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) شروع شده است.

وزارت جهادکشاورزی در باره جزئیات این طرح در تارنمای خود اعلام کرد: ابتدا طرح به صورت محدود در ۵ استان آغاز شده و در سال زراعی گذشته به ۱۵ استان افزایش یافته است و در سال زراعی 1402-1401 و در تمامی استان‌های کشور ارتقاء خواهد یافت.

ارزش‌های ویژه دیمزارها از جمله استفاده از آب سبز و عدم فشار به آب‌های زیرزمینی است.

 این طرح از سطح ۴ میلیون هکتار به ۵.۲ میلیون هکتار در سال زراعی جدید ارتقاء خواهد یافت.

*اصلاح بذرهای مقاوم

بخشی از برنامه وزارت جهاد، برنامه بخش تحقیقی این وزارت خانه برای اصلاح ارقام مقاوم به خشکی و کم آبی است.

بیش از ۸۰ درصد کشت جهان به کشت دیم اختصاص دارد، در حالی که در ایران حدود ۵۰ درصد اراضی مناسب برای کشت دیم، به این امر، اختصاص یافته است.

معاون زراعت جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت مغفول مانده کشت دیم در کشور به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه ایران در کمربند خشکی قرار گرفته، باید روش هایی را به کار گرفت تا از تبخیر و تعرق آب موجود در زمین جلوگیری شود و تبخیر منایع آبی به حد اقل برسد.

علیرضا مهاجر افزود: از 17 میلیون اراضی قابل کشت دیم، تنها 10 میلیون هکتار مساعد کشت است که تاکنون شش میلیون هکتار آن زیر کشت رفته و چهار میلیون هکتار آن رها شده است.

بنابراین ظرفیت‌های زیادی در بخش دیم کشور وجود دارد که اگر بذرهای مقاوم به خشکی و کارهای تحقیقی در این زمینه انجام شود می توان از 4 میلیون هکتار زمین هم استفاده بهینه کرد،‌ افزایش تولیدات علوفه‌ای و دانه‌ای که برای خوراک دام استفاده می‌شود راهگشای افزایش تولید محصولات پروتئینی با بهره‌وری بالا شده و نوسانات قیمت در بازار را هم کنترل خواهد کرد.

 خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده، پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم می توانند به امضاکنندگان این پویش بپیوندند و با رسیدن امضاها به 1000  و بالاتر پیگیری‌های مختلفی در این‌باره می‌کند.

پایان پیام/ ت 59

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول