اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

۴ مقصر احتمالی افزایش ۹ درصدی طلاق/ از «نداشتن حس مسئولیت‌پذیری» تا «غافل‌بودن از اهمیت گفت‌و‌گو»

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تعداد طلاق در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ بیش از ۹ درصد افزایش داشته است.

۴ مقصر احتمالی افزایش ۹ درصدی طلاق/ از  «نداشتن حس مسئولیت‌پذیری» تا «غافل‌بودن از اهمیت گفت‌و‌گو»

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پدیده تلخ طلاق، دلایل بسیار زیادی دارد و بارها در همین صفحه خانواده‌و‌مشاوره درباره آن به‌طور مفصل بحث شده است. بررسی جدیدترین آمار ثبت‌احوال و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سال گذشته ۲۰۱ هزار و ۵۹ مورد طلاق ثبت شد، در حالی که ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ مورد طلاق در سال ۹۹ ثبت شده بود؛ به‌عبارتی طلاق در سال گذشته ۹٫۷۵ درصد افزایش داشت(منبع خبر: تجارت‌نیوز). برای کشف عوامل اصلی جدایی زن و شوهرها، باید از زوایای مختلف اقتصادی، فرهنگی، جامعه‌شناسانه و ... به ماجرا نگاه کرد اما این بار، چهار مقصری را معرفی خواهیم کرد که دختر و پسرهای دم‌بخت باید مراقب باشند تا در دام آن‌ها نیفتند وگرنه به احتمال زیاد، کارشان به جدایی خواهد کشید.

ناآگاهی درباره ازدواج و طرف‌مقابل

ازدواج بدون آگاهی کافی از خود و طرف مقابل، اولین دلیل برای بروز مشکلات در زندگی‌مشترک است چراکه وقتی دختر یا پسر از ویژگی‌های فردی و شخصیتی خودش شناخت لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند چشم انداز روشنی از اهداف و برنامه‌هایش ترسیم کند. بسیاری از دخترها و پسرها هیچ‌گونه اطلاعاتی راجع به جنس‌مخالف ندارند و نمی‌دانند که ویژگی‌های شخصیتی، سلایق، انتظارات و دیدگاه‌های طرف‌مقابل‌شان با آن‌ها فرق می‌کند بنابراین آن‌ها را با دیدگاه خودشان ارزیابی می‌کنند و این‌جاست که نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود و این یعنی شروع اختلافات و ناسازگاری‌ها.

غافل‌بودن از اهمیت گفت‌و‌گو

زوج‌ها برای ادامه یک ارتباط رضایت‌بخش باید از مهارت‌های زندگی مانند گفت‌وگو کردن، گوش دادن و توانایی حل‌مسئله آگاهی داشته باشند زیرا وجود مشکل و اختلاف سلیقه در زندگی یک امر طبیعی است ولی نکته حائز اهمیت نحوه برخورد با این مشکلات است. در زندگی مشترک، گفت وگو کردن به عنوان یک عامل مهم در ازدواج موفق است. زوج‌هایی که بیشتر اهل گفت‌وگو هستند، توانایی حل‌مسئله را هم دارند.

نداشتن حس مسئولیت‌پذیری

سومین دلیل شکست در ازدواج و رسیدن به جدایی در چند سال گذشته، فقدان بلوغ فکری و عاطفی و کاهش چشمگیر حس مسئولیت‌پذیری در بین جوانان است و به نظر می‌رسد که هر چقدر شرایط ازدواج و انتخاب همسر، انتخاب شغل و اداره زندگی‌مشترک مشکل‌تر و سخت‌تر شده است، به همان نسبت وابستگی افراد به خانواده‌های خود بیشتر شده است زیرا احساس می‌کنند که به تنهایی از عهده این مسئولیت سنگین بر نمی‌آیند. به تدریج این نداشتن استقلال باعث می‌شود که فرد بخشی از مسئولیت خود را به گردن خانواده و دیگران بیندازد و به محض قرار گرفتن در تنگنا به طلاق فکر ‌کند.

ازدواج‌های احساسی و عجولانه

یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش آمار طلاق در این سال‌ها، ازدواج‌های نامناسب و ناهمگون بوده است. جالب این‌که در یک ازدواج نامناسب و ناهمگون حتی اگر مهارت‌آموزی هم انجام شود، باز هم نتیجه تغییر نمی‌کند چراکه خانه از پای بست ویران است. قطعا دختر و پسر برای انتخاب همسر به کمک و همراهی نیاز دارند تا بتوانند به درک درستی از ازدواج برسند و درگیر انتخاب های احساسی و عجولانه نشوند.

منبع: روزنامه خراسان

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول