اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

10 میلیون تن ظرفیت کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران

معاون مدیرکل آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان گفت: ظرفیت کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران حدود 10 میلیون تن در سال است که از مزایای اصلی آن نسبت به سایر مسیرها کاهش مسافت و هزینه حمل و نقل کالا است.

10 میلیون تن ظرفیت کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «باتر آنایف» معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان در نشست تهران در مورد بروزرسانی ناوگان فنی صنعت حمل و نقل و همچنین چارچوب اداری و قانونی آن مطالبی را بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد که ترکمنستان سهم قابل توجهی در افزایش حجم حمل و نقل محموله ترانزیتی در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب دارد. بنابراین، این کشور دارای راه‌های خروجی است.از شرق به جنوب آسیا (به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان)، در جنوب از طریق ایران به خلیج فارس، اقیانوس هند و خاورمیانه (عمان، قطر، امارات متحده، عربستان سعودی) و بیشتر به قاره آفریقا و همچنین از طریق ایران به ترکیه متصل است. 

آنایف افزود: ترکمنستان با چندین راه آهن و بزرگراه با ایران مرتبط است که به نوبه خود دسترسی به کشورهای ثالث را فراهم می‌کند. همچنین «عشق آباد» با افغانستان دارای دو خط ریلی قرقی - امام نظر - آکینا - اندخوی و سرخ آباد - تورغندی است. همچنین شاهراه‌هایی وجود دارد که ترکمنستان از طریق آنها به افغانستان و سپس به پاکستان دسترسی دارد.

معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان گفت: در دریای خزر از بندر بین المللی ترکمن باشی به بنادر روسیه علیا، ماخاچ کالا، آستاراخان، بنادر قزاقستانی آکتائو و کوریک، بنادر آذربایجان باکو و آلیات و همچنین بنادر امیرآباد ایران و انزلی ارتباطاتی دارد. 

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها و مدرن سازی جاده‌ها و راه‌آهن‌های موجود افزود: «عشق آباد» ۶ فرودگاه بین‌المللی ساخته و در حال حاضر در حال ساخت فرودگاه دیگری در منطقه بالکان (جبل) مطابق با استانداردهای ایکائو است. همچنین قطب مهم دیگر، بندر ترکمن باشی است که شامل پایانه‌های بارگیری نفت، کشتی، مسافری و باری با ظرفیت 25 تا 27 میلیون تن بار در سال است.

آنایف بیان کرد: ظرفیت کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران حدود 10 میلیون تن در سال است. این یک پیوند در کریدور حمل و نقل شمال - جنوب است که از مزایای اصلی آن نسبت به سایر مسیرها کاهش مسافت و هزینه حمل و نقل کالا است.

معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان ادامه داد: پتانسیل ترانزیتی این کشور همچنین به ساخت بزرگراه عشق آباد-ترکمن آباد کمک می‌کند که بخش اول آن، عشق آباد- تجن، قبلاً در اکتبر 2021 به بهره برداری رسیده است. ساخت پل جدید خودرویی روی خلیج قره‌بغاز از خزر در امتداد مرز ترکمن باشی قره بوگاز و قزاقستان آغاز شده است.

شایان ذکر است که در سال 2018 کارخانه کشتی سازی  و تعمیر کشتی بالکان به بهره برداری رسید، جایی که اکنون قرار است دو کشتی برای حمل واگن‌های راه آهن و یک کشتی باری خشک ساخته شود.

از اول اکتبر 2022، هزینه‌ها و عوارضی که از صاحبان وسایل نقلیه کشورهای خارجی در هنگام ورود از ایست‌های بازرسی در مرزهای ترکمنستان و همچنین هنگام عبور از خاک ترکمنستان دریافت می‌شود، کاهش یافت.

ترکمنستان همچنین فعالانه برای پیوستن به قراردادهای کریدور بین المللی TRACECA و شمال-جنوب تلاش می‌کند. این کشور همچنین علاقه مند به استفاده از تجربیات بین المللی در زمینه دیجیتالی سازی حمل و نقل و لجستیک است. در این زمینه  روند الحاق به پروتکل الحاقی به کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد قرارداد حمل بین‌المللی کالا از طریق جاده در خصوص بارنامه الکترونیکی (E-CMR) آغاز شده است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول