اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رویکرد انگلیس در اغتشاشات؛ از مداخله‌جویی‌های مستمر تا اهمال در حفاظت از سفارت ایران

دولت انگلیس که این روزها با اتخاذ رویکردی مداخله جویانه مشغول حمایت از اغتشاشگران است، به وظیفه خود در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عمل نکرده و به خاطر اهمال پلیس این کشور سفارت ایران در لندن برای چندمین بار مورد تعرض قرار گرفت.

رویکرد انگلیس در اغتشاشات؛ از مداخله‌جویی‌های مستمر تا اهمال در حفاظت از سفارت ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، پس از اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی که با مداخله جویی‌های تعدادی از کشورهای غربی و آمریکا همراه بود و در این میان رسانه‌های فارسی زبان مستقر در لندن نیز به آتش این اغتشاشات می‌دمند، شاهد اظهارات مداخله جویانه‌ای از سوی مقامات انگلیسی بودیم و در همین راستا امروز (دوشنبه) نیز دولت انگلیس پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام ارشد امنیتی و سیاسی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

 

در همین خصوص دولت انگلیس بیانیه‌ای را با این مضمون منتشر کرد: «بریتانیا امروز پلیس امنیت اخلاقی ایران و همچنین رئیس آن محمد رستمی چشمه‌گچی و حاج احمد میرزایی رئیس بخش تهران (رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران) را تحریم کرد. بریتانیا همچنین امروز تحریم‌هایی را علیه پنج مقام سیاسی و امنیتی ایران شامل غلامرضا سلیمانی فرمانده سازمان بسیج کشور، «حسن کرمی»، فرمانده واحد یگان ویژه نیروی انتظامی و «حسین اشتری» فرمانده کل نیروی انتظامی ایران به دلیل ارتکاب نقض جدی حقوق بشر اعمال می‌کند.» 

براساس این بیانیه، افراد مذکور نمی‌توانند به انگلیس سفر کرده و دارایی آنها در بریتانیا هم مسدود خواهد شد.

در این بیانیه ادعا شده است که «نیروی بسیج، یگان ویژه نیروی انتظامی و پلیس ایران در سطح وسیع‌تر نقش محوری در سرکوب اعتراضات در سراسر ایران در هفته‌های اخیر و همچنین اعتراضات مربوط به سوخت در سال ۲۰۱۹ ایفا کرده‌اند.» 

«جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس هم در این بیانیه عنوان کرده که در کنار مردم ایران می‌ایستد و اعلام کرده که «تحریم‌ها حاوی این پیام به مقامات ایران است که لندن آن‌ها را مسؤول سرکوب و خشونت علیه مردم می‌داند». (اینجا بخوانید)

* پاسخ به موقع و قاطع ایران به هرگونه اعمال فشار و باج‌خواهی

این مداخله جویی‌ها و اعمال تحریم‌ها از سوی دولت بریتانیا در حالی صورت گرفته که جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها نسبت به هرگونه اعمال فشار و تهدید و مداخله جویی در امور داخلی‌اش هشدار داده بود. در همین راستا «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران اوضاع کنونی در ایران را موضوع داخلی خواند و گفت: در برابر هرگونه تلاش از سوی غرب و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار به منظور امتیازخواهی و باج‌خواهی و هر اقدام محدودکننده علیه ملت و دولت ایران، با جدیت و قاطعیت ایستادگی کرده و به موقع پاسخ می‌دهیم.

 

وی بیان کرد: متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم. بسیار جالب است همزمان از مخالفت خودشان با خشونت صحبت می‌کنند و همزمان به دولت ایران توصیه می‌کنند در برابر کسانی که امنیت عمومی را بر هم زدند، خویشتنداری کرده و از دست زدن به اقدامات خشونت آمیز پرهیز کنید. جمهوری اسلامی ایران بارها گفته که شنونده اعتراض و انتقاد است و به نگاه انتقادی و اعتراضی توجه می‌کند و به گفت‌وگو اعتقاد دارد و حرف شنودگان را خواهد شنید، ولی در عین حال، جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی که باید حافظ امنیت ملت و شهروندانش باشد، در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد.

البته پیش از اعمال تحریم‌های امروز، شاهد مداخله جویی‌های مقامات بریتانیا درباره اغتشاشات اخیر بودیم. از اظهاراتی که وزیر خارجه این کشور مطرح کرد که البته به احضار «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران در ۱۳ مهر ماه انجامید. این دومین بار در ظرف دو هفته اخیر بود که سفیر انگلیس به وزارت خارجه ایران احضار شد. او دوم مهر ماه نیز به خاطر فضاسازی‌های مخرب رسانه‌های فارسی زبان مستقر در لندن که در روزهای اخیر تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها در جمهوری اسلامی ایران را درصدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند، به وزارت خارجه احضار و اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شده بود.

* سهم انگلیس در سناریوسازی‌های معاندین 

مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه در دیدار روز سه شنبه ۱۲ مهر ماه خطاب به سفیر انگلیس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران با توسل به تعابیر جعلی و تحریک آمیز را مردود دانسته و قویا محکوم می‌کند. متاسفانه طرف بریتانیایی با صدور بیانیه‌های یکجانبه و گزینشی نشان می‌دهد که عملا در سناریوسازی‌های معاندینی که در این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، سهم دارد. جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های ممکن را در واکنش متقابل به هرگونه اقدام نامتعارف طرف بریتانیایی مدنظر قرار خواهد داد.

گفتنی است، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس اخیرا در اظهاراتی مداخله جویانه درباره اوضاع داخلی ایران، گفته بود: ما به همکاری با شرکایمان جهت پاسخگو کردن مقامات ایران به خاطر نقض فاحش حقوق بشر ادامه خواهیم داد.

 

وزیر خارجه انگلیس ۳۰ شهریور ماه هم در اظهاراتی تلاش کرد از اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» بهره‌برداری کرده و آن را به مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباط دهد. وی از مقامات ایران خواست «مسیری دیگر» را از جمله پذیرش توافق هسته‌ای انتخاب کنند و افزود: مقامات ایران باید توجه کنند که مردم از جهتی که آن‌ها در پیش گرفته‌اند ناراضی هستند. «آن‌ها می‌توانند جاه‌طلبی‌های سلاح‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارند. می‌توانند سرکوب صداها در داخل کشور خود را متوقف کنند. می‌توانند فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کنند».

دولت انگلیس در این روزها به این مداخله جویی‌ها بسنده نکرد و حتی اقدام به احضار کاردار ایران در این کشور در اعتراض به تحولات داخلی اخیر در ایران کرد.

 

از سوی دیگر سفارت ایران در لندن در این روزها شاهد حضور تجمعات همراه با خشونت اغتشاشگران و ضد انقلاب خارج نشین بود. تجمعاتی که به درگیری با پلیس نیز انجامید و به بازداشت تعدادی از مهاجمان ختم شد. در ادامه این تعرضات، عصر روز یکشنبه ۱۷ مهر ماه نیز گروهی در نبود پلیس خود را به بالکن سفارت ایران در لندن رسانده و اقدام به تعویض پرچم جمهوری اسلامی ایران کردند.

 

پلیس انگلیس هم در شرح ماوقع اعلام کرد: حدود ساعت ۱۸:۳۰ یکشنبه (۹ اکتبر/۱۷ مهر ماه)، گروهی به سفارت ایران نزدیک شدند. دو مرد به بالکن بالای درب ورودی رفته و پرچم را برداشتند و یک پرچم جایگزین نصب کردند. این درحالی است که دیگران تلاش می کردند به جلوی ساختمان آسیب بزنند. پنج مرد به دلیل وارد کردن خسارت به ساختمان سفارت دستگیر شدند. سه مرد و یک زن دیگر نیز به دلیل ایجاد بی نظمی خشونت آمیز و حمله به پلیس بازداشت شده‌اند و پس از این حادثه پرچم اصلی به بالکن بازگردانده شد.

 در همین زمینه «سیدمهدی حسینی متین» کاردار جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه اوضاع سفارت آرام است، عنوان کرد: پرچم پرافتخار ایران که توسط دشمنان انقلاب مورد اهانت قرار گرفته بود در محل خود نصب شد.

* اگر انگلیس نمی‌تواند امنیت را تامین کند، به دولت ایران اعلام کند

اهمال دولت انگلیس در تامین امنیت نمایندگی دیپلماتیک ایران در لندن امروز (دوشنبه) ۱۸ مهر ماه در نشست هفتگی با کنعانی از سوی خبرنگار خبرگزاری فارس مورد پرسش قرار گرفت که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره گفت: اقداماتی همانند آنچه در لندن اتفاق افتاد به لحاظ ارزش اقدام بی ارزشی است، اینکه تعدادی به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کرده و پرچم کشوری را پایین بکشند، این اقدام فی نفسه بی ارزش است. ولی نکته حائز اهمیت مسؤولیت دولت پذیرنده یک نمایندگی دیپلماتیک است. دولت‌ها موظف به رعایت مقررات بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون وین در حفاظت از امنیت اماکن دیپلماتیک هستند. دولت انگلیس از جمله کشورهایی است که در این زمینه مدعی است و جای تاسف دارد در چنین کشوری نه فقط در این بازه زمانی، بلکه در مقاطع طولانی سال‌های گذشته سفارت ایران بارها مورد تعرض قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جای بسیار تاسف است که کشورهای مدعی حتی در خصوص تامین امنیت یک مکان دیپلماتیک به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و آن وقت در این زمینه مدعی ایران هستند. بر وظیفه قانونی دولت انگلیس در این زمینه تأکید می‌کنیم. در این روزها چند بار سفیر انگلیس در تهران احضار و مسؤولیت دولت انگلیس در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک مورد تأکید قرار گرفته است. اگر انگلیس نمی‌تواند امنیت را تامین کند، به دولت ایران اعلام کند. اگر پذیرنده نماینده دیپلماتیک است به مسؤولیتش عمل کند و اگر مقابله با خشونت برایشان یک اصل است آن را در سرزمین‌ خود اعمال کرده و با خشونت طلبان برخورد کرده و اجازه فعالیت به خشونت طلبان ندهند. (اینجا بخوانید)

گفتنی است جمعی از کاربران فارس من هم با تشکیل دو کمپین در واکنش به مداخله جویی‌های بریتانیا در امور داخلی ایران، خواستار اخراج سفیر انگلیس از جمهوری اسلامی و بستن سفارتخانه این کشور در تهران شدند. (جزییات بیشتر)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول