اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

500 سرمایه گذار در راه آذربایجان‌شرقی/ تدوین ۱۳۳ بسته به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی از تدوین ۱۳۳ بسته سرمایه گذاری به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان برای همایش فرصت های سرمایه گذاری شهرهای استان خبر داد.

500 سرمایه گذار در راه  آذربایجان‌شرقی/ تدوین ۱۳۳ بسته به ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مرتضی موحدنیا امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری شهرهای آذربایجان شرقی اظهار داشت: این همایش ۲۱ مهر ۱۴۰۱ در مرکز همایش های بین المللی تبریز در محورهای اقتصاد شهری و درآمد پایداری، محیط زیست و مدیریت پسماند، عمران و پروژه های زیرساختی، حمل و نقل عمومی و ترافیک، گردشگری و تفریحات شهری، خدمات اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری و شهرسازی، شهر هوشمند و دانش بنیان و اکوتوریسم و بوم گردی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برای این رویداد میثاق نامه ای نیز با هدف اعلام حمایت دستگاه های نظارتی و اجرایی به امضای مسئولان ارشد استان از جمله نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی رسیده تا در سال های آینده پررنگ تر و قوی تر برگزار شود و دبیرخانه دائمی آن نیز تشکیل خواهد شد تا نتایج همایش پایش و نقشه راهی برای دوره های بعد باشد و در توسعه شهری استان نقش ایفا کند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری از دعوت ۵۰۰ سرمایه گذار برای حضور در این همایش خبر داد و گفت: بانک اطلاعات سرمایه گذاران استان در این راستا تشکیل شده و بعد از همایش نیز ۱۰۰ میز نمایشگاهی در حوزه های مختلف برگزار خواهد شد که سهم شهرداری تبریز ۱۵ میز است و امیدواریم این همایش و نمایشگاه شروع جدیدی برای سرمایه گذاری در حوزه مدیریت شهری تبریز و دیگر شهرهای استان باشد.

وی خاطرنشان کرد: عموم سرمایه گذاران دعوت شده بومی منطقه آذربایجان و از استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل هستند که در استان و کشور و یا حتی خارج از کشور فعالیت دارند و معتقدیم عرق و تعصب سرمایه گذاران بومی یک ظرفیت بزرگ اجتماعی برای ماست و باید بیشترین بهره را از این سرمایه اجتماعی برای توسعه استان ببریم.

موحدنیا با اشاره به تشکیل شورای سیاست گذاری فرصت های سرمایه گذاری با ریاست استاندار اظهار داشت: یک کمیته کارشناسی نیز در زیرمجموعه این شورا تعریف شد و در نتیجه بررسی های این کمیته تا امروز ۱۳۳ بسته سرمایه گذاری برای شهرداری های استان تدوین شده که پروژه های مربوطه یا به صورت مشارکت مدنی با مشخص شدن آورده شهرداری و سرمایه گذار و تعیین سهم هر یک و یا به صورت بی او تی (BOT) با اعطای امکانات از سوی شهرداری و سرمایه گذاری سرمایه گذار قابلیت اجرا دارند.

وی ۶۵ بسته از مجموعه بسته های سرمایه گذاری تدوین شده برای همایش را از نوع بی او تی اعلام و تصریح کرد: ارزش ریالی مجموع این بسته ها ۳۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که سه برابر بودجه شهرداری های آذربایجان شرقی است و حتی با فرض تحقق ۳۰ درصد آنها به اندازه بودجه یک ساله شهرداری های استان به ویژه در تبریز سرمایه گذاری خواهد شد و نمونه های موفق آن را در پروژه هایی مانند لاله پارک و برج تجارت جهانی شاهد بودیم.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری ادامه داد: بودجه پیش بینی شده برای شهرداری در سالجاری ۱۱ هزار و ۱۷۰  میلیارد تومان است و با توجه به افزایش قیمت ها هزینه های مدیریت شهری نیز افزایش یافته و علاوه بر این هزینه های جاری خود شهرداری نیز باید تامین شود و بر همین اساس موضوع استفاده از سرمایه های عمومی را برای تامین این هزینه ها و جلوگیری از افزایش بار مالی بر  مردم مورد توجه قرار داده ایم.

وی گفت: با توجه به تجربه موفق دهه ۸۰ و مطرح بودن تبریز به عنوان قطب سرمایه گذاری کشور، موضوع مشارکت مردم در مدیریت شهری از ضروریات است و طبق دستور استاندار به منظور تامین منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها، موضوع برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری شهرهای استات را از هشت ماه پیش در دستور کار قرار دادیم تا با آسیب شناسی اقدامات مشابه گذشته، با سیاست های جدید در این حوزه ورود کنیم.

موحدنیا تصریح کرد: در این آسیب شناسی به دو مشکل یکی مرتبط با شهرداری ها و دیگری در زمینه سرمایه گذاری پی بردیم به گونه ای که در مورد شهرداری ها مالکیت زمین اعطایی و کاربری و عوارض شهرداری باعث زمین گیر شدن طرح ها شده بود که برای حل این مشکل ضمن برگزاری جلسات آموزشی برای شهرداران، در اتاق بازرگانی تبریز نیز سه کارگروه با حضور سرمایه گذاران تشکیل دادیم.

وی افزود: در مورد موضوع سرمایه گذار نیز بیشتر اصالت و توان مالی سرمایه گذار باعث توقف پروژه ها شده بود که در این همایش سعی کرده ایم از سرمایه گذاران دارای صلاحیت دعوت کنیم و بر همین اساس فهرست پروژه های نیمه تمام استان به ویژه در تبریز احصا و براین اساس یا شهرداری مطالعات درستی روی پروژه نداشته یا به دلیل ضعف در اصالت و توان مالی سرمایه گذار بر زمین مانده اند و پروژه هایی داشته ایم که سرمایه گذار از شهردار زمین گرفته اما به دنبال شریک برای اجرای پروژه می گردد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: با توجه به تعریف محورهای همایش و تدوین بسته ها بر اساس این محورها، پروژه ها در تبریز بیشتر بر روی حوزه حمل و نقل و در سایر شهرها عموما بر حوزه عمران شهری متمرکز هستند و البته معتقدیم باید طرح هایی در حوزه شهرداری های استان اجرا شوند که به توسعه و نیازهای شهری پاسخ دهند.

انتهای پیام/ ۶۰۰۳۶

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول