اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

شعار «زن، زندگی، آزادی» با تاریخ و فرهنگ ایران چه نسبتی دارد؟

یک کارشناس تاریخ شعار «زدن، زندگی، آزادی» را یک شعار شکست خورده دانست و گفت: در دل این شعاری که می‌دهند نوعی مبارزه با عفاف زنان است که نه تنها در ۲۰۰ سال گذشته بلکه در طول تاریخ ایران زن ایرانی، زن با حیا و با عفاف بوده است .

شعار «زن، زندگی، آزادی» با تاریخ و فرهنگ ایران چه نسبتی دارد؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، شعار «زن، زندگی، آزادی» شعار پر تکرار این روزهای ایران است که برخی آن‌را دلیل اصلی ظهور جنبشی زنان و اعتراضی علیه ایران می‌دانند و آن را انقلاب زنان نامیده‌اند. جنبشی که حجاب و عفاف زنان ایرانی را نشانه گرفته است اما ریشه‌ای در دل تاریخ و فرهنگ ایران ندارد و با ارزش‌های تاریخ ایران بیگانه است. از این روز بسیاری از تحلیلگران عمر این جنبش را با توجه به تضادهایی که با فرهنگ و تاریخ ایران دارد زودگذر و استقبال از این شعار را هیجانی قلمداد می‌کنند.
 


روزنامه صبح نو برای بررسی این جنبش و نسبت آن با تاریخ و فرهنگ ایران به سراغ مسعود رضایی کارشناس تاریخ رفته و این موضوع را بررسی کرده است.

مسعود رضایی، تاریخ شناس در گفتگو با صبح نو در مقایسه جنبش «زن، زندگی، آزادی با سایر جنبش‌هایی که از دل تاریخ ایران به وجود آورده است اظهارداشت: در دوره رضا شاه حرکتی صورت می‌گیرد تحت عنوان کشف حجاب، با این باور که حجاب مانعی برای پیشرفت اجتماعی زنان است و یک حرکتی آغاز می‌کنند که حجاب را بردارند اما این حرکت به جایی نمی‌رسد و بنابراین این مسئله در دل تاریخ قابل بررسی است. درست است تعدادی از زن‌ها با اجبار  حجابشان را کنار می‌گذاشتند اما عمده زنان ایران حجاب را حفظ و شرع اسلامی را رعایت می‌کردند.

وی با بیان اینکه در دوران پهلوی اول و دوم بحث مبارزه با حجاب به صورت آشکار و پنهان انجام می‌شد، تاکید کرد: آیا این اقدام موجب پیشرفت جامعه زنان ایران شد آیا زنان با بی حجابی به مدارج بالای علمی و صنعتی دست یافتند؟

ارتقا جایگاه زنان در جامعه بعد از انقلاب

رضایی یکی از دلایل و عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی همین مبارزه  شدید پهلوی با دین و عفاف و حجاب دانست و گفت: اگر ما به دوران بعد از انقلاب رجوع کنیم می‌بینم زنان کشورما به هر حال به روش زندگی اسلامی در این دوران و با انتخاب حجاب به عنوان یک پوشش شرعی و مناسب در طول دوران بعد از انقلاب توانستند مراتب مدارج علمی و اجتماعی بسیار بالایی درست یابند . بسیار واضح است که امروز جایگاه علمی و اجتماعی که زنان ایرانی در دوران بعد از انقلاب بدست آوردند و همچنین پیشرفت‌هایی که در دوران بعد از انقلاب در کشور ما صورت گرفته است اساساً قابل قیاس با دوره‌های قبل از انقلاب نیست. این موضع در تمام آمارها مشخص و دسترس است و کسانی که به دنبال کشف حقیقت هستند می‌توانند به منابع غیر ایرانی که ارگان‌ها و سازمان‌های جهانی منتشر می‌کنند، مراجعه کنند. ببنید زنان ایرانی در دوره بعد از انقلاب به چه جایگاهی دست یافته‌اند.

این تاریخ پژوه افزود: از تعداد دانشجویان دختر و تعداد اساتید زن در دانشگاه گرفته تا تعداد پزشکان زن و متخصصان زن در حوزه‌های آی‌تی و مدیریتی به نسبت جمعیت در دوره قبل و بعد از انقلاب نگاه کنید آمارها اختلاف بسیار زیادی نشان می‌دهد. کسانی‌که از حقوق زن و جایگاه اجتماعی زنان می‌خواهند دفاع کنند و دغدغه آنان این است که زنان به مراتب بالاتری دست یابند تحقیق کنند در چه شرایطی چنین موقعیتی برای بانوان جامعه ایجاد شده است. این شرایط بعد از انقلاب با رعایت حجاب و عفاف محقق شده و مسیر تکاملی خودش را ادامه می‌دهد. حالا امروز کسانی با شعار «زدن، زندگی آزادی» به دنبال آن هستند بهانه‌های مختلفی دست و پا کنند و با این بهانه‌ها دست به اقدامات تخریبی و اغتشاش بزنند و جامعه را دچار مشکل بکنند، اما متن جامعه زنان ایران خودش بیش از همه نسبت به این امر آگاهی دارد که بعد از انقلاب به چه پیشرفت‌های شگرفی دست یافته است.

قدمت حجاب در ایران

وی شعار «زن، زندگی، آزادی» را یک شعار شکست خورده دانست و گفت: در دل این شعاری که می‌دهند در واقع نوعی مبارزه با عفاف زنان است که نه تنها در ۲۰۰ سال گذشته بلکه طول تاریخ  ایران را نیز مطالعه بکنید از حدود ۳ هزار سال پیش تا الان زن ایرانی، زن با حیا و با عفاف بوده است . حتی آثار باستانی و اسناد تاریخی ما نیز گویای این حقیقت است، همچنانکه در سنگ نگاره‌هایی که در تخت جمشید است یک زن بی حجاب وجود ندارد و این سنگ نگاره‌ها برای ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش است .

نقش حجاب زن ایرانی در سنگ نگاره‌های تاریخی

این تاریخ شناس یادآور شد: اگر سنگ نگاره‌های ایران را با سنگ نگاره‌های دیگر نقاط جهان مانند مصر و یونان مقایسه کنید سنگ نگاره‌هایی از زن بی حجاب پیدا می‌شود اما در هیچ مرحله از تاریخ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال ایرانی زن بدون حجاب و عفاف نمی‌بینید و این نشان دهنده اصالت زنان ایران و فهم و شعور بالای اجتماعی آنان است این ویژگی چند هزار ساله زن ایرانی است، بنابراین اگر کسانی می‌خواهند این ویژگی چند هزارساله را زیرپا بگذارند آب در هاون کوبیدن است.

رضایی خاطرنشان کرد: زنان ایرانی مقید به حجاب و عفاف هستند و هیچگاه خود را در معرض نگاه‌های شهوت‌آمیز دیگران قرار نمی‌دهد، ارزش زن ایرانی بالاتر از این حرف‌هاست، بنابراین هیچ عمق و بُعد تاریخی برای این جنبش دروغین نمی‌بینیم. کسانیکه شک دارند اماکن و اسناد تاریخی را ببیند و برای آنان ثابت خواهد شد زنان ایرانی با حیا و عفاف بوده و خواهد بود و ممکن است بعضی‌ها تحت تأثیر هیجانات کارهایی را انجام دهند اما بعد از فروکش کردن هیجانات در دل خوشان این موضع را می‌پذیرند زندگی با عفاف بهتر از زندگی بدون عفاف و ولنگاری است و نوع زندگی را انتخاب می‌کنند که ریشه در فرهنگ، تاریخ و آداب و سنن آنان دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول