اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

اذعان صندوق بین‌المللی پول به کاهش شدید رشد اقتصادی کشورهای آمریکایی و اروپایی

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد رشد اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی به علت افزایش قیمت نفت و گاز و افزایش نرخ تورم و هزینه‌های زندگی به شدت کاهش یافته است و پیش‌بینی می شود این روند سال بعد هم ادامه یابد.

اذعان صندوق بین‌المللی پول به کاهش شدید رشد اقتصادی کشورهای آمریکایی و اروپایی

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس جدیدترین گزارش چشم‌ انداز اقتصادی جهان صندوق بین ‌المللی پول که ساعتی پیش منتشر شد، علاوه بر همه گیری کرونا که به شدت بر رشد اقتصادی در تمامی مناطق در جهان تاثیر گذاشته بود و هنوز کشورها نتوانسته بودند به طور کامل از اثرات آن رهایی پیدا کنند، درگیری نظامی روسیه و اوکراین و به دنبال آن تحریم های غرب علیه نفت و گاز روسیه و کمبود عرضه و گران شدن نفت و گاز به شدت بر رشد اقتصادی اقتصادهای بزرگ جهان و همچنین رشد اقتصادی جهان تاثیر گذاشته است.

در این گزارش آمده است، فعالیت های اقتصادی در جهان رکود گسترده و شدیدتر از انتظاری را تجریه می کند و نرخ تورم بالاتر از آن چیزی است که در چندین دهه گذشته دیده شده است.بحران هزینه های زندگی، سخت شدن شرایط مالی در بیشتر مناطق، حمله روسیه به اوکراین و همه گیری کووید-19 به شدت بر این چشم انداز تاثیر گذاشته است به طوری که بر اساس پیش بینی های این گزارش، کشورهای توسعه یافته حتی در سال بعد هم از این وضعیت رهایی نمی یابند.

بنا بر اعلام صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی جهان از 6 درصد در سال 2021 به 3.2 درصد در سال 2022 کاهش یافته است و پیش بینی می شود در سال آینده به 2.7 درصد برسد.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته که در سال 2021 برابر با 5.2 درصد بوده است در سال 2022 به 2.4 درصد کاهش می یابد و در سال آینده میلادی به 1.1 درصد خواهد رسید.

منطقه یورو که رشد اقتصادی 5.2 درصدی در سال 2021 ثبت کرده است در سال 2022 با نزول رشد اقتصادی به 3.1 درصد مواجه خواهد شد و پیش بینی می شود در سال 2023 رشد 0.5 درصدی را تجربه کند.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی، رشد اقتصادی آمریکا از 5.7 درصد در سال 2021 به 1.6 درصد در سال 2022 نزول پیدا می کند. این نهاد بین المللی از افت رشد اقتصادی آمریکا به یک درصد در سال 2023 خبر می دهد.

کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس نیز وضعیت مشابهی دارند که در جدول زیر به آنها پرداخته شده است و رشد اقتصادی تمامی آنها به شدت کاهش یافته است.

تنها رشد اقتصادی ژاپن تغییری نداشته و رشد اقتصادی کانادا به نسبت سایر کشورها کمتر کاهش یافته است.

در این میان، بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه نیز از این وضعیت بی تاثیر نمانده اند اما وضعیت بهتری دارند.

رشد اقتصادی چین از 8.1 درصد در سال 2021 به 3.2 درصد در سال 2022 کاهش یافته است؛ و پیش بینی می شود در سال آینده دوباره افزایشی شده و به 4.4 درصد برسد.

رشد اقتصادی هند نیز از 8.7 درصد در سال 2021 به 6.8 درصد در سال 2022 کاهش یافته است و در سال بعد هم رشد 6.1 درصدی برای آن پیش بینی شده است.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی روسیه از 4.7 درصد در سال گذشته میلادی به منفی 3.4 درصد کاهش یافته است اما در سال 2023 هرچند باز هم منفی است اما وضعیت بهتری خواهد داشت و به منفی 2.3 درصد خواهد رسید.

در میان رشد اقتصادی عربستان به علت افزایش شدید قیمت بنزین از 3.2 درصد در سال 2021 به 7.6 درصد در سال 2022 افزایش خواهد یافت اما در سال بعد دوباره به 3.7 درصد خواهد رسید.

پایان پیام/ ت 11

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول