اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

لاوروف: ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی آماده اعزام به ارمنستان هستند

وزیر خارجه روسیه در ملاقات با همتای ارمنستانی خود از آمادگی اعزام ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی به ارمنستان خبر داد.

لاوروف: ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی آماده اعزام به ارمنستان هستند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در دیدار با همتای ارمنستانی خود از آمادگی اعزام ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی برای استقرار در ارمنستان خبر داد.

به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در دیدار با «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان گفت: «سازمان پیمان امنیت جمع  آماده اعزام ناظران خود به ارمنستان است، این امر مستلزم تصمیم شورای امنیت جمعی این اتحادیه است.»

وزیر خارجه روسیه افزود که بلافاصله پس از درخواست ارمنستان برای تشکیل اجلاس فوق‌العاده سازمان پیمان امنیت جمعی، تصمیم گرفته شد که دبیرکل این سازمان به ارمنستان اعزام شود. لاوروف گفت که قرار است یک هیات نظارتی از ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی به خاک ارمنستان تا مرز جمهوری آذربایجان اعزام شود.

وی خاطرنشان کرد، تنها چیزی که لازم است تصمیم شورای امنیت این سازمان است که باید در این زمینه نشستی توسط رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی تشکیل شود.

لاوروف همچنین پیشنهاد داد که روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان با در نظرگرفتن آخرین تماس‌های سران دو کشور در اروپا مورد بررسی قرار گیرد. وی گفت که روسیه آماده است در اجرای توافقات سه جانبه بین باکو، ایروان و مسکو مشارکت کند.

کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند.در سال ۲۰۰۲، شورای امنیت جمعی در جلسه‌ای در مسکو تصمیم گرفت که سازوکارها و ساختارهای همکاری بین کشورهای عضو معاهده امنیت جمعی را به یک سازمان بین المللی منطقه «سازمان پیمان امنیت جمعی» تبدیل کند و به آن وضعیت مناسب بدهد(جزئیات بیشتر)

وزارت خارجه ارمنستان نیز  اعلام کرده که روز شنبه ۲۲ مهر، نشست سه جانبه‌ای بین وزیران خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شهر «آستانه» برگزار خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که «مولود چاووش‌ اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز گفت جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر نکات اصلی پیمان صلح توافق کرده‌اند. چاووش اوغلو  گفت: «بر سر نکات اصلی توافق حاصل شده است. پنج مورد وجود دارد. شامل به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر، تعیین مرزها و غیره. فقط اجرای آن باقی مانده است.»

اردوغان و پاشینیان اخیرا در حاشیه اجلاس سران جامعه سیاسی اروپا سازمان همکاری چند ملیتی جدید که به پیشنهاد «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در ماه مه ایجاد شد، دیدار کردند. «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در این اجلاس همچنین با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان ملاقات کرد.

تنش‌ها بین دو جمهوری همسایه  جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در میانه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی که مه ۲۰۲۱ آغاز شد، تشدید شده است. تنش‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) قبل از دستیابی به آتش‌بس متزلزل با میانجیگری روسیه شدت یافت. هر یک از طرفین دیگری را مقصر تشدید تنش‌ها می‌داند. روسیه از هر دو طرف خواسته به آتش‌بس پایبند باشند و نزاع را از طرق دیپلماتیک حل کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول