اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

اغتشاشات این روزها و دوستان و بدخواهان ایران

اغتشاشات این روزها با واکنش دوستان و بدخواهان جمهوری اسلامی ایران روبرو شد، دوستانی که دخالت در امور داخلی ایران را مردود خواندند و بدخواهانی که با صدور بیانیه‌، حمایت از اغتشاشگران و اعمال تحریم بر آتش اغتشاشات می‌دمند.

اغتشاشات این روزها و دوستان و بدخواهان ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، جمهوری اسلامی ایران دوستان و بدخواهانی داشته، دوستانی که همراه و حامی جمهوری اسلامی ایران بودند و بدخواهانی که به هر توطئه‌ و فشاری متوسل شدند تا بر سر راهش سنگ اندازی کنند که البته علیرغم همه تلاش‌هایشان ناکام ماندند.

 

اغتشاشات اخیر در داخل ایران به بهانه مرگ مهسا امینی هم محکی بود برای شناخت دوستان و بدخواهان جمهوری اسلامی ایران. دوستانی که دخالت در امور داخلی ایران را مردود خواندند و بدخواهانی که با صدور بیانیه‌ها و حمایت از اغتشاشگران و تهدید بر اعمال تحریم و اعمال آن بر آتش اغتشاشات دمیده و همچنان به این روند ادامه می‌دهند. در همین خصوص نیز رهبر معظم انقلاب ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ در جمع دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر فرمودند: امروز تکیه بدخواهان ایران و اسلام به جنگ نرم است. 

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین ۱۱ مهر ماه سالجاری در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح با اشاره به حوادث اخیر تأکید کردند: با صراحت می‌گویم این حوادث طراحی آمریکا، رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است. مشکل اصلی آنها با ایران قوی و مستقل و پیشرفت کشور است. ملت ایران در این حوادث کاملاً قوی ظاهر شد و در آینده نیز هر جا که لازم باشد، شجاعانه وارد میدان خواهد شد. (اینجا بخوانید)

 

*بدخواهان چه کردند؟

این روزها و همزمان با اغتشاشات، ایالات متحده آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌های مداخله جویانه از اغتشاشگران حمایت کردند. آمریکا و انگلیس هم فقط به صدور بیانیه‌ اکتفا نکردند و باز هم به ابزار پوسیده تحریم متوسل شدند. چند کشور اروپایی از جمله فرانسه و آلمان هم به صدور بیانیه پرداختند و درصدد اعمال تحریم‌ها علیه ایران در اتحادیه اروپا هستند.

در همین راستا «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه شب ۲۰ مهر ماه در نشست خبری صراحتا اعلام کرد که تمرکز فعلی واشنگتن توافق هسته‌ای نیست بلکه «روی شجاعت و شهامت قابل توجه‌ای است که مردم ایران از طریق تظاهرات مسالمت‌آمیز خود، از طریق اعمال حق جهانی خود برای آزادی تجمع و آزادی بیان به نمایش می‌گذارند. تمرکز کنونی ما جلب توجهات به کاری است که آن‌ها انجام می‌دهند و حمایت از آن‌ها به روش‌هایی است که می‌توانیم». (اینجا بخوانید)

در این مدت وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد و در این راستا پلیس امنیت اخلاقی ایران و همچنین هفت مقام ایرانی از جمله وزیر ارتباطات در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

 

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در گفت‌وگویی در این باره عنوان کرد: چیزی که ایالات متحده می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق اساسی مردمش احترام می‌گذارد. این سیاست تغییر رژیم نیست. سیاست حمایت ... از مردمی است که مسالمت‌جویانه اعتراض می‌کنند، زیرا می‌خواهند بتوانند روسری سر نکنند یا بتوانند به شکل عادی زندگی کنند اما با سیستمی ظالم مواجه می‌شوند ... و می‌دانید ما می‌شنویم که مقامات ایران، آمریکا، اسرائیل و دیگران را مقصر می‌دانند. نباید آنقدر به دور نگاه کنند. باید به نزدیک‌تر در خانه نگاه کنند. (بیشتر بخوانید)

 

علاوه بر این، «ویلیام برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی این کشور علنا از اغتشاشات در ایران حمایت کرد. (جزییات بیشتر)

انگلیس هم در این میان اقدام به صدور بیانیه و اعمال تحریم کرد. «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس اظهاراتی مداخله جویانه درباره این اغتشاشات بیان کرد و دولتش ۱۸ مهر ماه پلیس امنیت اخلاقی ایران و پنج مقام ارشد سیاسی و امنیتی شامل غلامرضا سلیمانی رئیس نیروی بسیج، حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی و سردار حسین اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی را با ادعای ارتکاب نقض حقوق بشر تحریم کرد که براساس آن افرادی که در این فهرست قرار دادند نمی‌‌توانند به انگلیس سفر کرده و هر یک از دارایی‌هایی آنها در انگلیس یا توسط افراد بریتانیایی در هر جا نگهداری شود، مسدود خواهد شد. «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس همچنین اعلام کرد که این کشور در کنار مردم ایران می‌ایستد. (جزییات بیشتر)

 

کانادا هم که خواست از قافله عقب نباشد دست به تحریم زد. در همین خصوص ۱۱ مهر ماه «ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند و در توئیتی در این زمینه نوشت که  ۹ نهاد و ۲۵ نفر از جمله مقامات ارشد ایرانی و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف تحریم‌های کانادا قرار گرفته‌‌اند. سرلشکر «محمدحسین باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «اسماعیل قاآنی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «سید اسماعیل خطیب» وزیر اطلاعات، «سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی» دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و چند تن دیگر از جمله افرادی بودند که در این فهرست قرار گرفتند. ۱۵ مهر ماه هم «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد و گفت که محدودیت‌هایی برای معاملات مالی با گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال می‌کند و افزود: ۱۰ هزار نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای همیشه از ورود به کانادا منع خواهند شد. (بیشتر بخوانید)

 

اتحادیه اروپا نیز در این مدت اقدام به صدور بیانیه کرد و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اعمال تحریم‌ها علیه ایران خبر داد و گفت: «ما به بررسی همه گزینه‌های در اختیارمان از جمله اقدامات محدود کننده برای رسیدگی به قتل "مهسا امینی" و نحوه واکنش نیروهای امنیتی ایران به تظاهرات ادامه خواهیم داد.» در همین راستا رئیس کمیسیون اروپا ضمن اتهام‌زنی علیه مجریان قانون در ایران، عنوان کرد که زمان اعمال تحریم‌های ضد ایرانی فرا رسیده است. پیش از این یک منبع وزارت خارجه آلمان در زمینه پیشنهاد تحریم ایران اعلام کرد که آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک ۱۶ پیشنهاد برای اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران ارائه داده‌اند و قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) درباره تحریم‌های جدید تصمیم گیری کنند.

 

 «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه هم سه‌شنبه ۱۲ مهر ماه خطاب به قانونگذاران فرانسوی در پارلمان این کشور و در حمایت از آشوبگران گفت که اتحادیه اروپا به دنبال مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر شماری از مقامات ایرانی است. این اقدام فرانسه در اتحادیه اروپا جهت هدف قرار دادن افرادی است که بنا به ادعای او با مردم (آشوبگران) مقابله کرده‌اند.

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان هم که ۳۰ شهریور ماه در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از مقامات ایران خواسته بود به اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» گوش دهند و گفته بود که زنان در ایران برای حقوق انسانی اولیه خود اعتراض می‌کنند، ۱۷ مهر ماه در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد، عنوان کرد که آلمان در تدارک تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران است. وی همچنین خطاب به مردم ایران گفت: «به مردم ایران می‌گویم که ما در کنارتان هستیم و در کنار شما خواهیم ماند». (اینجا بخوانید)

در این میان گرچه مقامات سعودی درباره این اغتشاشات اظهارنظر رسمی نداشته‌اند، ولی شبکه تلویزیونی سعودی ایران اینترنشنال به فضاسازی‌های مخرب خود در این مدت و تشویق اغتشاشگران ادامه داد تا جایی که عملکرد این رسانه سعودی و دیگر رسانه‌های فارسی زبان مستقر در لندن به احضار «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه ایران انجامید.

 

در همین زمینه نیز «ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی با شبکه العالم در این باره بیان کرد: اعتراضات و اغتشاشاتی که شکل گرفته، در مرحله فعلی روشن شده است که با تحریک جریانات ضد ایرانی جلو می‌رود و یکی از جریاناتی که در این ماجرا تاثیرگذار است شبکه ایران اینترنشنال است که به روشنی منابع آن از جانب دولت عربستان تامین می‌شود و این موضوع برای ما قابل تحمل نیست که یک شبکه خارجی دست به تحریک اغتشاش در ایران بزند... از مسیرهایی که بین ایران و عربستان وجود دارد این اعتراض را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که شما از طریق حمایت از یک شبکه تلویزیونی بخواهید اغتشاشات را دامن بزنید، فکر می‌کنیم این پیام ما به آن‌ها رسیده است و باید در مسیر حرکت خودشان یک تغییر ی ایجاد کنند... ما به غیر از اعتراض به دولت عربستان از مسیرهای حقوقی هم این موضوع را دنبال می‌کنیم. این رسانه محلش در لندن است و از طریق آفکام هم اقدام حقوقی لازم را برای شکایت از این رسانه به جهت ترویج خشونت و نا امنی، پیگیر خواهیم بود. (اینجا بخوانید)

رژیم صهیونیستی هم به صورت علنی به حمایت از اغتشاشگران و آشوب‌ها در ایران اقدام کرد. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در همین راستا در صفحه توئیتر خود با انتشار ویدئویی اعلام کرد که «مردم اسرائیل در کنار مردم شجاع ایران برای آزادی ایستاده‌اند».

 

شهرداری قدس غربی اشغالی هم برای «برگزاری تظاهرات اعلام همبستگی زنان اسرائیلی با زنان ایرانی» در قدس اشغالی فراخوان داد.«ران هولدای» شهردار تل‌آویو نیز با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتری خود از اغتشاشات در ایران حمایت کرد. علاوه بر این، رسانه‌های رژیم صهیونیستی با انتشار گزارش‌هایی از شهرک‌نشینان و همچنین مصاحبه‌هایی با شهرداران تل‌آویو به حمایت‌های خود از اغتشاشات در ایران ادامه می‌دهند.

علاوه بر این، خبری منتشر شد از دیدار «مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین با «گالیت بالج» سفیر رژیم اشغالگر قدس در آلبانی. در همین خصوص وبسایت تیرانا وب نوشت: با توجه به اغتشاشات خیابانی در ایران، حضور سفیر رژیم صهیونیستی در کمپ اشرف پیام روشنی از همبستگی تل آویو و گروهک منافقین دارد.

«شارن هسکل» عضو کنست از حزب «امید نو» هم اولین سیاستمدار صهیونیستی بود که روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه در حمایت از اغتشاشگران موهای خود را کوتاه کرد. هسکل اعتراف کرد که رژیم اسرائیل نمی‌تواند در جبهه دیپلماتیک با ایران مقابله کند. (بیشتر بخوانید)

گروهک‌های تروریستی و ضد انقلاب مستقر در شمال عراق نیز در این مدت دست به کار شدند که در نهایت تعرضات عوامل این گروهک‌ها و عبور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران و حمله به پایگاه‌های مرزی با واکنش سخت ایران روبرو شد و در همین راستا نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دوم مهرماه سال‌جاری حملاتی علیه مواضع گروهک‌های تروریستی کُرد در شمال عراق انجام داد. دومین حمله نیز چهار روز بعد صورت گرفت و روز چهارشنبه ششم مهر ماه سال‌جاری قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انهدامی، چند مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب را در اقلیم شمال عراق هدف قرار داد. روابط عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: عملیات تا دفع موثر تهدید و برچیده شدن مقرهای گروهک‌های تروریستی با قاطعیت ادامه خواهد داشت. (اینجا بخوانید)

برخی مقامات منطقه کردستان عراق نیز در پی اغتشاشات در ایران اظهاراتی مداخله آمیز مطرح کردند که در همین خصوص «ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگویی با العالم در این باره بیان کرد: متاسفانه شاهد بودیم برخی از شخصیت‌های شمال عراق به این موضوع ورود کرده‌اند و این مورد اعتراض جمهوری اسلامی است، نباید شخصیت‌های خارجی به آن ورود داشته باشند و اجازه دهند مسائل ملی ما، در داخل ایران حل شود، همانطور که ما قائل هستیم مسائل سیاسی عراق با مقامات خودشان گفت‌وگو و حل شود، به این جهت ما اعتراض خود را در سطوحی که مرسوم است، اعلام کرده‌ایم که انتظار نداریم دیگر این موضوع تکرار شود. (اینجا بخوانید)

از سوی دیگر هشتم مهر ماه در شرق کشور و زاهدان شاهد اقدام تروریستی گروهک تروریستی جیش الظلم و تیراندازی به سمت نمازگزاران در مصلی و کلانتری نزدیک آن بودیم.

وزارت اطلاعات هم در بیانیه‌ای به جزییات پشت پرده حوادث روزهای اخیر در برخی نقاط کشور پرداخت و از بازداشت ۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک منافقین، ۷۷ نفر از عوامل گروهکی کردستان، اعم از مزدوران رسمی گروهک‌های صهیونیستی موسوم به کومله، دمکرات، پاک، پژاک تا تعدادی از کادرهای رده بالای این گروهک‌ها که در دو سوی مرزهای غربی کشور مشغول توطئه علیه مردم مظلوم کردستان بودند، ۵ عضو گروهک‌های تکفیری ـ تروریستی همراه با ۳۶ کیلوگرم مواد منفجره، هسته‌ اصلی و سری بهاییت شامل سه نفر از سران بهاییت و دو نفر از تیم رسانه‌ای آن‌ها، شناسایی و بازداشت ۹۲ نفر از وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنت‌طلبان نشان‌دار در صحنه‌های اغتشاش و پشت صحنه‌ها، ۹ تبعه‌ بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و ... در صحنه‌ اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه خبر داد. (اینجا بخوانید)

تلاش‌های بدخواهان جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقامات ایرانی بارها نسبت به مداخله در امور داخلی کشور هشدار داده‌اند و در همین زمینه نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی از داخل یا خارج، امنیت ملی کشورمان را هدف قرار دهد. (جزییات بیشتر)

و اما دوستداران ایران

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان از جمله کسانی بود که به این اغتشاشات واکنش نشان داد و نهم مهر ماه در مراسم بزرگداشت علامه سید محمد علی امین عالم فقید شیعیان لبنان گفت که به دلیل مرگ مبهم خانم مهسا امینی، کشورهای غربی غوغا به راه انداخته‌اند، در حالی که تهران تأکید کرده است که بدون هیچ سوگیری تحقیقات در این باره را به سرانجام خواهد رساند.

رهبر مقاومت لبنان افزود: «دولت‌های متعدد آمریکا به این درک رسیده‌اند که ایران کشور مقتدر و با عزتی است و از این رو هرگز علیه این کشور جنگ راه نینداخته‌اند و همواره برای پیشبرد نقشه‌های خود به داخل ایران و فتنه انگیزی و همچنین اعمال تحریم‌ها به منظور تحریک داخل روی آورده‌اند». او خطاب به دوستداران جمهوری اسلامی ایران گفت: «غمگین نباشد، حاکم حقیقی ایران امام مهدی است (عج) است و این حکومت قوی‌تر و راسخ‌تر از هر زمان گذشته است، در گذشته نیز حوادثی دشوارتر از این روزها در ایران روی داده است. ایرانی کشوری نیرومندی است و به حکمت رهبر و مردم مخلصش هرگز امکان غلبه بر آن وجود ندارد».

 

سید حسن نصرالله افزود: «ایران قدرتمند است و مردمش پایبند به دین و پیامبر و اهل بیت خود هستند و همین بس که احمق‌ها و نادانان فعالیت‌های ماه محرم و صفر در ایران را تماشا کنند و همین بس که شاهد تشییع تاریخی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی باشند. این واقعیت ایران است و شما دنبال سراب هستید».

سید حسن نصرالله تأکید کرد که پس از حوادث موسوم به «پاییز عربی» (کنایه به بهار عربی) و داعش اگر کشوری به نام ایران نبود، کشورهای منطقه در وضعیت نامشخصی بودند. (اینجا بخوانید)

وزارت خارجه سوریه نیز روز پنجشنبه ۲۱ مهر ماه بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد. وزارت خارجه سوریه در این بیانیه ضمن حمایت از رهبری، دولت و مردم ایران نسبت به دنباله‌روی از طرح‌هایی که در راستای برنامه‌های دشمنان است هشدار داد و اعلام کرد که این برنامه‌ها باعث ناامنی و بی ثباتی در تعداددی از کشورهای منطقه شده است.

سوریه در این بیانیه مخالفت خود با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ایران را اعلام و بر لزوم لغو تحریم‌های غیرقانونی ظالمانه و یکجانبه علیه ملت ایران تأکید کرده است. 

وزارت خارجه سوریه همچنین ابراز اطمینان کرد که ایران، با آگاهی ملت و درایت رهبران خود این رخدادها را پشت سر خواهد گذاشت.

«خالد الملا» رئیس جماعت علمای مسلمانان عراق (+) هم در گفت‌وگویی با فارس با تأکید بر حق مردم در تظاهرات و اعتراض مدنی درباره پشت پرده اغتشاشات این روزها در ایران و عراق هشدار داد.

در این روزها شاهد موضع‌گیری چین هم بودیم و «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین (+) در نشست خبری یکشنبه (۱۷ مهر ماه) در پاسخ به سؤالی درباره اعمال تحریم‌های ضد ایرانی و تهدید به تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا به بهانه اغتشاشات اخیر در ایران، گفت: چین مخالف تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی آمریکا علیه ایران است. مخالف مداخله در امور داخلی کشورها تحت هر بهانه‌ای هستیم و با برانگیختن انقلاب‌های رنگی در کشورها به نام دموکراسی و حقوق بشر مخالفیم. 

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به تحریم‌های دولت کانادا علیه ایران در صفحه توئیترش نوشت: ظاهرا اتاوا عقیده دارد که تحریم‌ها به نفع حقوق بشر در ایران و رفاه مردم ایران خواهد بود.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول