اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتشار اخبار جعلی در ترکیه مشمول حبس می‌شود

پارلمان ترکیه طرحی را به تصویب رساند که خواستار در نظر گرفتن مجازات حبس برای «اخبار جعلی» است.

انتشار اخبار جعلی در ترکیه مشمول حبس می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پارلمان ترکیه بندی از پیش‌نویس یک طرح که خواستار در نظر گرفتن مجازات حبس برای اخبار جعلی است را به تصویب رساند.

با این حال، اجرایی شدن این موضوع مستلزم این است که کل این طرح به تصویب برسد. این طرح وسط حزب عدالت و توسعه و متحدانش ارائه شده است.

ماده ۲۹- که علی‌رغم مخالفت گروهی از قانونگذاران ترکیه‌ای به تصویب رسید می‌گوید کسانی که به منظور ایجاد ترس و بر هم زدن نظم عمومی اقدام به انتشار اطلاعات اشتباه درباره امنیت ترکیه کنند با مجازات حبس از یک تا سه سال روبرو خواهند شد.

با توجه به اینکه حزب عدالت و توسعه و متحدش، MPH اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند انتظار می‌رود که این طرح به کل به تصویب رسیده و به قانون تبدیل شود.

این طرح با مخالفت گروهی از دیگر قانونگذاران، کشورهای اروپایی و برخی از فعالان رسانه‌ای روبرو شده است. آنها از دولت خواسته‌اند این طرح را ملغی اعلام کند.

با آنکه انتشار اخبار جعلی با توجه به گسترش فضای مجازی به چالشی بزرگ در سطح دنیا تبدیل شده، برخی از مخالفان طرح نگرانند که دولت ترکیه بخواهد از آن به عنوان ابزاری برای گسترش سلطه خود بر رسانه‌ها استفاده کند.

چندی پیش روزنامه «زمان» ترکیه که به عنوان رسانه مخالف سیاست‌های دولت آنکارا شناخته می‌شود در گزارشی مدعی شده بود «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی ترکیه بر رسانه‌های این کشور مسلط شده است.

این روزنامه نوشته بود رسانه‌های اصلی ترکیه که زمانی به طور فعالی درباره دیدگاه‌های مختلف بحث می‌کردند و بر سر ایده‌ها با هم درگیر می‌شدند، به کانال‌های رسانه‌ای تحت کنترل حکومتی تبدیل شده‌اند که در آن‌ها هیچ چیزی از تیتر رسانه‌های مکتوب گرفته تا موضوع گفت‌وگوهای تلویزیونی بدون تایید دولت منتشر نمی‌شود.

در این گزارش تصریح شده بود بیش از ده نفر از افراد آگاه در صنعت رسانه ترکیه اظهار می‌کنند که دستورالعمل‌های صادر شده به رسانه‌های تصویری و مکتوب اغلب از سوی مقامات اداره ارتباطات دولتی صادر می‌شود که فعالیت رسانه‌ها را مدیریت می‌کند. 

این اداره توسط اردوغان ساخته شده، که آن هم یک هدف مشخص دارد و حدود ۱۵۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند و توسط یک فرد دانشگاهی به نام «فخرالدین آلتون» اداره می‌شود.

وی به جز مدیریت این گروه، به عنوان مشاور اردوغان و مسئول ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه هم فعالیت می‌کند. آلتون دستورالعمل‌های خود را از طریق تماس‌های تلفنی یا پیام‌هایی که از در شبکه اجتماعی واتس‌اپ برای مسئولان رسانه‌ها ارسال می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول