اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

مواجهه برلین با تهران پس از ماجرای مهسا امینی چگونه بود؟ / چرایی پاسخ مقتضی به آلمان در آینده نزدیک

آلمان در کنار انگلیس و فرانسه به عنوان ضلع اروپایی برجام همسو با آمریکا به عنوان جامعه جهانی در حمایت از معارضین داخلی وارد میدان شدند. این کشورها طی سه هفته اخیر ایران را تهدید به بیرون کشیدن شمشیر تحریم از نیام می‌کردند!

مواجهه برلین با تهران پس از ماجرای مهسا امینی چگونه بود؟ / چرایی پاسخ مقتضی به آلمان در آینده نزدیک

مجله فارس پلاس: «انفجار قیمت، مرگ شرکت‌ها، ترس از سقوط: آلمان سال‌های سختی را پیش رو دارد» این تیتر مجلّه «اشپیگل» مشهورترین نشریه آلمان در روز ۲۷ شهریور است. جنگ اوکراین و کمبود انرژی بزرگترین بحرانی است که قاره اروپا پس از جنگ جنگ جهانی دوم بدان دچار شده است. وزیر اقتصاد آلمان نیز فرمول و ریاضی را کنار گذاشت و گفت اگر زمستان سرد نباشد و مردم صرفه جویی کنند، می‌توانیم به سلامت از این زمستان عبور کنیم. 

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان نظیر مقامات رژیم بعث عراق خط و نشان کشید که اگر آلمانی‌ها به دلیل قیمت بالای انرژی برای اعتراض به خیابان بیایند، برلین باید به حمایت از اوکراین با حفظ تحریم‌ها علیه روسیه ادامه دهد! بائر بوک گفت: «مردم به خیابان خواهند رفت و گفت، نمی‌توانیم بهای انرژی خود را بپردازیم. و من (در پاسخ) خواهم گفت بله می‌دانم ... اما نمی‌خواهم بگویم، باشه پس ما تحریم‌ها علیه روسیه را متوقف می‌کنیم.»

بائربوک برخلاف مشی دموکراسی ادعایی غرب نظر مردم خود را درباره بحران خودخواسته انرژی نخواست. فیلم زیر، برخورد اخیر پلیس آلمان با معترضانی است که مخالف سیاست برلین در جنگ اوکراین است:

در همین حال، اتفاق جالبی رخ می‌دهد.  «بائربوک» روز ۲۹ شهریور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نخستین گام مداخله آلمان در امور ایران در رابطه با موضوع مهسا امینی گفت حکومت ایران باید صدای اعتراض زنان را بشنود!

«اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان روز اول مهرماه ضمن تاثر از آنچه قربانی شدن زنان ایرانی در اعتراضات نامید، در حساب توئیتری خود نوشت: «مهم نیست کجای دنیا: زنان باید بتوانند بدون اینکه برای زندگی خود ترسی داشته باشند، باید بتوانند آزادانه مستقل زندگی کنند.»

وزارت خارجه آلمان روز ۴ مهر سفیر ایران را بابت امری در داخل ایران احضار کرد!

از طرفی، وزارت اطلاعات روز ۸ مهرماه در بیانیه‌ای از بازداشت ۹ تبعه‌ بیگانه خبر داد که اتباع آلمان نیز در میان آنان بود. این افراد در صحنه‌ اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های عملیات معارضه حضور داشتند.

وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرد: «ضمن زیر نظر داشتن سفارتخانه‌هایی که عوامل آن‌ها کوچک‌ترین دخالت یا ورود به صحنه‌ اغتشاشات داشتند، تذکر لازم به شکل مقتضی به دیپلمات‌های ذیربط داده شد. منجمله سفارت‌های آلمان، فرانسه، انگلیس، سوئد و ...»

روز ۷ مهرماه وزیرخارجه آلمان پا را فراتر گذاشت و  در جلسه پارلمان این کشور خواستار تحقیق درباره مرگ مهسا امینی شد! به نقل از بی‌بی‌سی، بائربوک گفت: «هرکاری که در توانش باشد انجام می‌دهد تا اتحادیه اروپا کسانی را که در ایران زنان را سرکوب می‌کنند، تحریم کند.» آلمان همچنین بمباران تروریست‌هایِ تجزیه طلبِ مستقر در اقلیمِ کردستان توسط نیروهای مسلّح ایران را محکوم کرد.  

در ادامه پروژه ناکام مشابهت سازی کوی ۷۸ با شریف ۱۴۰۱ اجرایی شد. وزیر خارجه آلمان در این رابطه از واژگان اغراق شده‌ای نظیر رژیم بی‌رحم استفاده کرد و برای دلگرمی به معارضین داخلی گفت: «ما می‌توانیم صدای آن‌ها را منعکس کنیم، برایشان تبلیغ کنیم، متهم کنیم و تحریم کنیم. ما چنین خواهیم کرد.»

«نوری‌پور» نماینده ایرانی الاصل پارلمان و رهبر حزب سبز آلمان در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت که نماینده مردم آلمان در پارلمان این کشور هست ولی از طرف دیگر وظیفه دارد که صدای مردم ایران باشد!

این فرد ظاهراً ایرانی‌تبار درحالی این ادعا را مطرح می‌کند که یک کلمه در راستای رفع سنگین‌ترین تحریم تاریخ جهان ضد ایران حداقل در زمینه پانسمان‌های مربوط به کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای قدمی برنداشتند و کلامی از آن به زبان جاری نکردند. 

«نانسی فایزر» وزیر کشور آلمان روز ۱۴ مهر از کلیدواژه سرکوب برای آنچه مقابله با اغتشاشات داخل ایران بود، استفاده کرد. این درحالی‌است که دولت آلمان سال ۱۳۹۶ معترضان هامبورگی را به طرز بی‌سابقه‌ای سرکوب کرد. آنچه که تیر ۱۳۹۶ در هامبورگ  مشاهده شده شبیه به جنگ خیابانی بود که منجر به گسیل نظامیان به کف خیابان شد. همین نوع رفتار در اعتراضات کرونایی نیز مشهود بود.


شعار پایان سرمایه‌داری در هامبورگ | تاریخ: تیر ۱۳۹۶

وزارت خارجه آلمان روز ۱۵ مهر ویدئویی در صفحه توئیتری خود منتشر کرد که طی آن وزرای امور خارجه هفت کشور آلمان ، کانادا، بلژیک، سوئد، اسپانیا، فرانسه و شیلی از اغتشاشات کور در ایران اعلام پشتیبانی کردند. در این پست توئیتری آمده است که ما در کنار زنان ایرانی ایستاده‌ایم. 

آنالنا بائربوک ۱۷ مهرماه در مصاحبه با روزنامه «بیلد» هم ژست دفاع از حقوق زنان و دختران ایرانی گرفت و مدعی شد: «به مردم ایران می‌گویم که ما در کنارتان هستیم و در کنار شما خواهیم ماند».

روز شنبه ۲۳ مهرماه نیز یک تبعه آلمانی که به عنوان توریست به ایران آمده بود بدلیل ارتباطات مشکوک با تعدادی از لیدرهای اغتشاشگران اردبیل دستگیر شد! این شهر روز گذشته به‌دنبال فضاسازی و ادعای کشته‌شدن یک دانش‌آموز در اردبیل، شاهد تجمعاتی به همراه اغتشاش و خرابکاری در چند نقطه اردبیل بود. 

آلمان در کنار انگلیس و فرانسه به عنوان ضلع اروپایی برجام همسو با آمریکا در حمایت از معارضین داخلی وارد میدان شدند؛ ایران را تهدید کردند که شمشیر تحریم از نیام بیرون می‌کشند. اشپیگل در همین رابطه گزارش داد که آلمان به همراه پنج کشور اروپایی پیشنهاد تحریم‌های تازه‌ علیه ایران را ارائه کردند. طبق این گزارش، تحریم‌ها اوایل آبان‌ اعمال خواهد شد.

«اورسولا فن در لاین» رئیس آلمانی‌تبار کمیسیون اروپا اغتشاشات اخیر ایران را «فریاد برابری» خواند و خواستار اعمال تحریم‌های ضد ایرانی شد! اما بائربوک می‌داند شمشیری که اروپایی‌ها، ایران را با آن تهدید می‌کنند، غلاف توخالی است.

اساساً چیزی برای تحریم از سوی بلوک غرب باقی نمانده است. راهبرد اعمال تحریم صرفاً یک نمایش برای شوک به بدنه معارضین داخلی است کشورهای اروپایی نظیر آشوبگران داخلی در حال کور زدن هستند. نمونه آن تحریم‌های کانادا است که در راستای حمایت از معارضین داخلی، ظریف و شریعتمداری را تحریم کرد!

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول