اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

تردید تحلیلگران بنیادی نسبت به ادامه روند نزولی بورس/ 7 متغیر اساسی رشد بازار سهام

در پایان معاملات امروز، 33 درصد نمادها با رشد قیمت و 67 درصد سهم ها با کاهش قیمت مواجه شدند، تحلیلگران بنیادی‌معتقدند قیمت‌ها به کف رسیده است.

تردید تحلیلگران بنیادی نسبت به ادامه روند نزولی بورس/ 7 متغیر اساسی رشد بازار سهام

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در جریان معاملات هفته گذشته بورس، بازار سهام توانست پس از 7 هفته افت، صعود کند و به نظر می‌رسد همین مساله‌ دلیل تعادل نسبی بازار سرمایه در جریان معاملات امروز بوده است.

در روزهای صعودی بازار که برخی نمادهای بزرگ مانند گروه پالایشی با ورود پول و تقاضای حقیقی مواجه بودند، حجم معاملات پائین بود و مجموع معاملات به خروج سرمایه از بازار منتهی شد. امروز نیز روند خروج پول حقیقی از بازار سهام ادامه داشت.

برخی از تحلیلگران بازار سرمایه، تصمیماتی همچون ثبات نرخ خوراک پتروشیمی را سیگنال مثبت ارسال شده از سوی دولت قلمداد می‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد بازار به اعتمادسازی بیشتری نیاز دارد.

تحلیلگران تکنیکال از سطح حمایت شاخص صحبت می‌‌کنند و معتقدند شاخص به کف کانال حرکتی خود رسیده بود و حال زمان رشد بازار فرا رسیده است. تحلیلگران بنیادی نیز معتقدند قیمت‌ها به کف رسیده است؛ اما در مورد رشد قیمت‌ها تردید دارند و آن را متأثر از عوامل متعددی می‌ دانند.

عمده تحلیلگران بازار سهام رشد بازار را در اثر سیگنال ‌های خبری کوتاه مدت می ‌دانند و تداوم رشد را به عوال متعدد سیاسی و اقتصادی مربوط می‌دانند. لایحه بودجه، نرخ ارز، نرخ محصولات پایه، گزارش های 6 ماهه شرکت های بورسی، تعیین نرخ خوراک پتروشیمی، نرخ بهره آمریکا، قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی از جمله عواملی هستند که این روزها به عنوان متغیر اصلی در شکل گیری روند بورس، شناخته می شوند.

* سوگیری دولت در تدوین بودجه موجب تغییر روند بورس می شود

در این‌باره، علی مومنی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: برای اینکه ورود سرمایه حقیقی به بازار سرمایه آغاز شود، علاوه بر ایجاد اطمینان در بازار باید منتظر سیگنال های بودجه ای دولت به بورس باشیم.

وی ادامه داد: در صورتی که نگاه دولت در بودجه، حمایت از بازار سرمایه باشد، می توان امیدوار به شکل روند صعودی در بازار بود. به عبارت دیگر، سهامداران منتظر مشخص شدن تصمیمات و سوگیری اصلی دولت در تنظیم بودجه سال آینده هستند. به همین خاطر گروهی از معامله‌گران در میان مدت منتظر لایحه بودجه و گزارش عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از نظر تکنیکال، در نمودار شاخص کل شاهد برگشت قیمت به سمت خط روند شکسته شده کانال صعودی هستیم که با برگشت قیمت به بالای این خط می توان گفت شاخص به مسیر صعودی بازگشته است. البته ممکن است شاخص به خط روند شکسته شده واکنش منفی نشان دهد و با حجم و ارزش بالا در عرضه نمادها همراه شود و این برخورد را به عنوان یک پولبک به خط روند شکسته شده تلقی کند.

* افت کم رمق شاخص های بورس

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل هزار و 895 واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و 317 هزار و 894 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 14 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس با افت 698 واحدی در سطح 379 هزار و 571 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی  18 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، 14 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 956 واحد قرار گرفت. 

* رشد ارزش کل معاملات بازار سرمایه

ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 17 هزار و 169 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 290 میلیارد تومان بود که 65 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم هزار و 939 میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس 11 درصد بوده است.

* تداوم خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دهمین روز متوالی منفی شد و 276 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) اختصاص داشت و نمادهای گشان (پدیده شاندیز)، تپسی (پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس) و البرز (بیمه البرز) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افت ارزش صف‌های خرید بازار سهام

در پایان معاملات امروز، 33 درصد نمادها با رشد قیمت و 67 درصد سهم ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در جریان معاملات روز شنبه 48 نماد صف خرید داشتند و 70 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 11 درصدی به 162 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 38 درصد کاهش یافت و 128 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب)، اوان (شرکت مبین وان کیش) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد ولشرق (لیزینگ ایران و شرق)، کدما (معدنی دماوند) و ثاباد (توریستی و رفاهی آبادگران ایران) تعلق داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول