اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

فرمانده‌ای که حرف صیاد شیرازی را گوش نکرد

بحبوحه عملیات فتح‌المبین بود، یکم کار گره خورد. هر لحظه خطر محاصره نیروهای ۱۴ امام حسین(ع) وجود داشت. سرهنگ صیاد شیرازی با حضور در قرارگاه قدس به حسین خرازی اعلام کرد عقب‌نشینی کند اما خرازی به دستور گوش نداد!

فرمانده‌ای که حرف صیاد شیرازی را گوش نکرد

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس،‌ در مرحله اول عملیات فتح المبین قرار بر این شد که قرارگاه قدس، جاده عین خوش را تصرف کند. در کنار آن قرارگاه نصر باید جاده مهم دهلران ـ اندیمشک را آزاد می‌کرد. نیم ساعت از آغاز عملیات گذشته بود که تیپ ۱۴ به فرماندهی شهید حسین خرازی موفق شد قبل از روشن شدن هوا، اهداف خود را تصرف کند و آماده پدافند شود.

در مرحله اول عملیات فتح‌المبین ۲ هزار نفر از نیروهای عراقی اسیر شدند. وقتی هوا رو به روشن شدن رفت، فشار دشمن زیاد شد. محوری که تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) با فرماندهی حاج احمد مستقر بودند، خیلی مقاومت کردند و توانستند جاده را حفظ کنند. 

در چنین شرایطی تیپ ۴۱ ثارالله مجبور به عقب‌نشینی شد. در همین حین در جلسه قرارگاه کربلا مطرح شد: اگر باز هم محور ۴۱ ثارالله مجبور به عقب نشینی شود، ممکن است نیروهای ۱۴ امام حسین (ع) هم از سه جناح با قوای زرهی ارتش عراق درگیر شوند و در محاصره آنان قرار بگیرند.

به همین خاطر سرهنگ صیاد شیرازی با حضور در قرارگاه قدس به حسین خرازی اعلام کرد که به دلیل وخامت اوضاع در جبهه شمال غربی عقب‌نشینی کند تا نیروهایش اسیر نشوند، اما حسین خرازی قبول نکرد و گفت: من ۲ تا گردان را وارد عمل کردم. هفت گردان دیگر دارم و می‌توانم جواب بعثی‌‌ها را بدهم.

در آن زمان، محسن رضایی زیر سِرُم بود و صیاد شیرازی به خرازی گفت که عقب‌نشینی کند، اما خرازی زیر بار نرفت. در چنین شرایطی، محسن رضایی خواستار حضور قرارگاه فتح در جبهه جنوبی شد تا لشکر۱۰ زرهی دشمن متزلزل شود و گره عملیات در این منطقه باز شود. در صبح روز چهارم فروردین‌ماه سال ۱۳۶۱ قرارگاه فتح وارد عملی شد.

این درگیری در رقابیه باعث شد که فشار روی تیپ امام حسین (ع) در «عین خوش» کم شود و در نهایت دشمن در روز پنجم شروع به عقب‌نشینی کرد. البته به اذعان بیش‌تر فرماندهان، رشادت حسین خرازی و یارانش در جبهه جنوبی باعث پیروزی در فتح المبین شد. 

پیش از این خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «خبر حیرت‌آوری که شهید خرازی در فتح خرمشهر به رزمندگان داد» به معرفی این سردار بزرگ سپاه اسلام پرداخته است.

پایان پیام/ ت 13

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول