اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مفتی جعفری لبنان: استیفای حقوق دریایی لبنان، بزرگ‌ترین پیروزی مقاومت بود

مفتی جعفری لبنان در سخنانی ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین پیروزی برای مقاومت بدون شلیک یگ گلوله دانست.

مفتی جعفری لبنان: استیفای حقوق دریایی لبنان، بزرگ‌ترین پیروزی مقاومت بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شیخ «احمد قبلان» مفتی عالی جعفری لبنان و از علمای معروف شیعه در این کشور، توافق تعیین مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی را بزرگترین پیروزی برای مقاومت توصیف کرد.

به نوشته وبگاه العهد، شیخ قبلان گفت که تعیین مرزهای دریایی بزرگترین پیروزی بدون ورود به جنگ و نتیجه توانایی بالای ملی به خصوص تهدیدات بی سابقه مقاومت بود.

به گفته او مقاومت لبنان با تهدید خود مبنی بر آتش کشیدن تمامی تأسیسات نفتی و گازی رژیم صهیونیستی، گام بلندی در استیفای حقوق مردم لبنان برداشت.

او در ادامه به سخنان و مواضع برخی جریان‌ها در لبنان اشاره کرد و گفت که بیان مواضع رژیم صهیونیستی به زبان عربی، عار و ننگ است و امروزه رژیم تل آویو غرق در مشکلات بسیاری است و تلاش دارد تا با پول برای خود امنیت بخرد و همه این‌ها نتیجه قدرت لبنان و مقاومت است.

مفتی جعفری لبنان تأکید کرد: لبنان تنها کشوری است که اسرائیل را شکست داد و تنها کشوری است که تل آویو مجبور شد تا حقوقش را به رسمیت بشناسد. منظورم لبنان مقاومت است، نه لبنان ۱۷ مارس. زمان ۱۷ مارس گذشته و لبنان با منابع نفتی، کشور جدیدی است».

او در پایان گفت که لبنان از این پس موازنه را در منطقه تغییر خواهد داد و کسی که هنوز در فضای شکست‌ها به سر می‌برد، نمی‌تواند مزه پیروزی‌ها را بچشد.

 

در این راستا «آیلت شاکد» وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی روز گذشته (شنبه) در گفت‌وگویی رسانه‌ای گفت: تهدیدهای حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله لبنان، دلیل توافق ما با لبنان بود.

تحلیلگران مسائل راهبردی معتقدند که قدرت تسلیحاتی جنبش حزب‌الله لبنان و ارسال پهپادها برای انجام ماموریت‌هایی در میدان کاریش، عمق توانمندی‌های مقاومت لبنان را به تل آویو نشان داد؛ به همین خاطر رژیم صهیونیستی دست از شعارهای پوچ و هزینه‌دار آمادگی برای جنگ با حزب‌الله برداشت و پیش‌نویس توافق را با تمام تغییراتش پذیرفت.

دفتر ریاست‌جمهوری لبنان، امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اکتبر)، با انتشار بیانیه‌ای در خصوص پیش‌نویس نهایی ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی به میانجی‌گری آمریکا اعلام کرد که نسخه رسمی، نهایی و اصلاح شده ارائه شده از سوی «آموس هوچشتاین» میانجیگر آمریکایی درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی در جنوب را از «الیاس بوصعب» معاون رئیس‌ پارلمان دریافت کرده است. «نسخه نهایی این پیشنهاد، برای لبنان رضایت بخش است، خواسته‌های آن را برآورده و از حقوق آن در ثروت طبیعی محافظت می‌کند».

به نوشته وبگاه العهد، به همان اندازه که این توافق ملی برای لبنان وحدت‌آفرین بود، برای صهیونیست‌ها اختلاف برانگیز شد؛ چرا که مخالفان کابینه تل‌آویو و رسانه‌های عبری یک‌صدا علیه کابینه ضعیف رژیم حمله کردند. نخست وزیر موقت صهیونیست‌ها که با دفاع از پیش‌نویس توافق ترسیم مرزها با لبنان، گفته بود این توافق، احتمال رویارویی نظامی با حزب‌الله را دور می‌کند، حالا هدف مخالفان و رسانه‌های خود قرار گرفته است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق تل‌آویو و رهبر اپوزیسیون در صدر منتقدان گفت: کابینه لاپید ضعیف است و لاپید در برابر حزب‌الله تسلیم شد.

پایگاه خبری «آی‌۲۴» نیز نوشت: با توجه به توافق مرزی دریایی بین تل‌آویو و بیروت از یک سو و تشدید درگیری‌های خشونت‌آمیز در شرق قدس از سوی دیگر، نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون روز پنجشنبه(۱۳ اکتبر) با انتشار بیانیه‌ای در رسانه‌ها شدیداً لاپید را مورد حمله قرار داده و خطاب به وی گفت «وقتی در لبنان تسلیم نصرالله شوید، در قدس هم شورش‌هایی به پا می‌شود».

پایان پیام/م/ ت 28

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول