اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلاری صنعت مس طی 5 سال آینده/ شرکت تأمین سرمایه کیمیا در راه فرابورس

معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه شرکت تأمین سرمایه کیمیا به زودی وارد فرابورس می‌شود، گفت: طبق برنامه قرار است، طی 5 تا 6 سال آینده 13 میلیارد دلار در صنایع مس ایران سرمایه‌گذاری شود.

سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلاری صنعت مس طی 5 سال آینده/ شرکت تأمین سرمایه کیمیا در راه فرابورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در آستانه پذیره‌نویسی سهام شرکت تأمین سرمایه کیمیا در فرابورس ایران امروز حسین تقدسی معاون مالی اقتصادی ملی مس ایران امروز در نشست خبری در محل این شرکت اظهار داشت: ایده تشکیل شرکت تأمین سرمایه از 6 سال قبل آغاز شده ابتدا شرکت سرمایه‌گذاری گروه کیمیا مس و سپس تأمین سرمایه کیمیا راه‌اندازی شد.

وی با ذکر تاریخچه‌ای از ملی مس ایران گفت: از سوم خرداد 1361 شرکت ملی مس بعد از دو سه سال توقف تولید با تلاش مهندسان ایرانی شرکت مس ایران به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولید در آن موقع 150 هزار تن ظرفیت ذوب در سال بود و طی 40 سال گذشته این ظرفیت هم اکنون به 250 هزار تن مس کاتد رسیده یعنی ظرف 40 سال فقط 100 هزار تن افزایش یافته، اما در نظر داریم ظرف 5 تا 6 سال آینده ظرفیت تولید مس ایران با سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلاری به یک میلیون تن در سال برسد.

معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: برای انجام سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت مس نیاز به یک شرکت تأمین سرمایه داریم در این زمینه شرکت تأمین سرمایه کیمیا با زیرمجموعه ملی مس ایران راه‌اندازی شده که این شرکت با سرمایه اولیه 2 هزار میلیارد تومان در اوایل آبان‌ماه سال جاری وارد فرابورس می‌شود که هزار و 200 میلیارد تومان به وسیله مؤسسان و ملی‌مس تأمین می‌شود و 800 میلیارد تومان از محل پذیره‌نویسی در بازار سرمایه تأمین خواهد شد.

تقدسی در مورد احداث نیروگاه خورشیدی در ملی‌مس گفت: باید شرایطی را در نظر بگیریم که برق و یا گاز نداشته باشیم در آن صورت توجیه فنی و اقتصادی برای احداث نیروگاه خورشیدی ملموس می‌شود. برخی از شرکت‌ها 220 هزار دلار از محل فروش از دست رفته ناشی از قطع برق از دست داده بودند، اما اگر نیروگاه خورشیدی داشتند می‌توانستند بخشی از تولید را جبران کنند. 

وی افزود: ملی‌مس منابع گازی را به قیمت فوب خلیج فارس از شرکت ملی گاز خریداری می‌کند و به وسیله آن نیروگاه‌های تولید برق خود را به کار می‌اندازد. 

معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران  در پاسخ به این پرسش که چگونه ظرف 40 سال فقط 100 هزار تن به ظرفیت تولید مس اضافه شده و می‌خواهید ظرف 6 سال تولید آن را به چهار برابر افزایش برسانید، عنوان کرد: سؤال ما هم این است چرا ظرفیت تولید توسعه پیدا نکرد باید از فناوری‌های نو استفاده کنیم. همچنین باید افراد دارای فکر مثبت به کار بگیریم که این افراد هیچ مرزی برای ایستادن و توقف نمی‌شناسند و مشکلاتی مانند تحریم به هیچ‌عنوان عامل بازدارنده نیست و محدودیت‌های ذهنی را باید کنار بگذاریم.

تقدسی این نکته راه هم اضافه کرد: 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری رقم بالایی نیست. ما با کمک شرکای خارجی که برخی از آنها مشخص شده‌اند به راحتی می‌توانند ظرف 6 سال این حجم از سرمایه‌گذاری را در صنایع مس انجام دهیم. روش‌های مختلفی در سرمایه‌گذاری از جمله مدل ترکیبی استفاده می‌کنیم. بخشی از منابع از محل سرمایه‌گذاری خارجی و بخشی از بازار سرمایه‌ تأمین می‌کنیم. 

وی ادامه داد: در سال 99 برخی روزها معاملات بازار سرمایه به 20 هزار میلیارد تومان هم رسید. رسانه‌ها باید مردم را تشویق کنند به جای اینکه پول‌های خود را پس‌انداز کنند آن را صرف سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کنند، ما با شرکای خارجی مشارکت دو جانبه داریم. بخشی از کنسانتره مس را با کمک آنها تولید می‌کنیم و در عوض بخشی از ذوب فلزات آنها در کشورهای دیگر را به صورت مشارکتی انجام می‌دهیم و به این وسیله ارتباط با خارجی‌ها را گسترش می‌دهیم.

معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ایران یکی از بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری و توسعه معادن به شمار می‌رود. ذخایر اکتشاف شده  معادن مس ایران در حال حاضر به 50 میلیون تن مس محتوا و نه مس ذخیره‌ رسیده‌ایم. یعنی حدود 8 میلیارد تن خاک معدنی داریم که بعد از استحصال تبدیل به 50 میلیون تن مس کاتد می‌شود و اگر با آهنگ کنونی حرکت کنیم 200 سال طول می‌کشد تا ذخایر کنونی را استخراج کنیم، اما باید ظرفیت تولید خود را به یک میلیون تن در سال برسانیم که با ذخایره کنونی تا 50 سال آینده هم امکان تولید خواهیم داشت.

تقدسی بیان داشت: دو پهنه معدنی در شمال کشور کشف شده که تاکنون کاری بر روی آن انجام نشده است افزایش ذخایر مس در سونگون در کدال منتشر کردیم، اما اتفاقی در بازار سرمایه روی نداد. 

وی گفت: قیمت تمام شده هر تن کاتد ما در سال 87 حدود 3500 دلار بود، در حالیکه باید آن را باید به تنی 2700 دلار می‌فروختیم، اما امسال 1.2 میلیارد دلار صادرات مس داشتیم و دو مجموعه مس سونگون و مس سرچشمه را قرارداد امضا کردیم و شبانه‌روزی با اعتقاد کار کردیم بنابراین انجام 13 میلیارد دلار در صنعت مس حرف گزافی نیست.

در این مراسم همچنین محمد علیزاده مدیرعامل گروه مالی کیمیا مس نیز گفت: سهامدار عمده تأمین سرمایه کیمیا شرکت ملی مس ایران است و ما می‌دانیم که معادن باید جایگزین نفت شود. رویکرد این شرکت تأمین سرمایه تأمین مالی برای صنعت مس است که با مشارکت 40 درصدی مردم راه‌اندازی می‌شود. 

وی افزود: در 20 سال گذشته سهم معدن از تولید ناخالص داخلی کشور یک درصد بوده، در حالیکه این سهم در کشور شیلی که 22 درصد ذخایر معادن مس جهان را دارد و در استرالیا که 10.5 درصد و در روسیه که 7 درصد ذخایر مس دنیا را دارد، سهم معدن بالای 8 درصد از تولید ناخالص داخلی آن کشورها است.

علیزاده عنوان کرد: در حال حاضر بهای تمام شده مس کاتد 2500 دلار است اما قیمت آن در بازارهای جهانی 7500 دلار است بنابراین حاشیه سود این صنعت چشمگیر است. 

مدیرعامل گروه مالی کیمیا مس گفت: ظرفیت تولید و مصرف مس در جهان 24 میلیون تن است. ظرفیت تولید مس در ایران 300 هزار تن یعنی 1.2درصد جهان یا 2.1 درصد خاورمیانه است.

به گفته وی، ظرفیت ناخالص معادن مس ایران 18 میلیارد تن بود که با معادن سونگون که یک میلیارد تن اضافه شد به 19 میلیارد تن رسید و برآورد می‌شود 50 میلیون تن مس کاتد داشته باشیم. 

مؤسسه CRU در زمینه مس اعلام کرد: میزان رشد تولید مس 5 درصد پیش‌بینی شده اما در پنج سال آینده رشد مصرف مس 10 درصد خواهد بود بنابراین جایگاه مصرف مس ویژه است و حاشیه سود مس کاتد حداقل 60 درصد است.

وی در زمینه بانکداری سرمایه‌گذاری یا تأمین سرمایه‌ها در کشور ما گفت: 12 شرکت تأمین سرمایه داریم که  بورسی و پنج  مورد غیر بورسی و هفت مورد بورسی است و تأمین سرمایه کیمیا بعد از راهیابی به فرابورس پس از تأمین سرمایه ملت و لوتوس پارسیان سومین تأمین سرمایه بزرگ خواهد شد.

به گفته علیزاده، صنعت بانکداری سرمایه‌ای درآمد این صنعت 9 هزار میلیارد تومان در سال گذشته بود که نسبت به 7 هزار و 800 میلیارد تومان سال 99 رشد داشته سود خالص این صنعت از 6 هزار و 700 میلیارد  تومان به 7 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است. میانگین سود حاشیه تأمین سرمایه‌ها 94 درصد و حاشیه سود خالص 88 درصد بوده است.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های مهم نسبت قیمت به ارزش دفتری صاحبان سهام در صنعت تأمین مالی 4.5 واحد است در حالیکه در بورس و فرابورس این رقم 2.79 واحد است. شاخص قیمت به فروش در تأمین سرمایه‌ها 8.14 درصد و در صنایع بورسی 1.84 درصد است. نسبت سود تقسیمی به سود خالص شرکت‌های بورسی در کشور 65 درصد و در صنعت تأمین سرمایه 77 درصد است. از نظر بازدهی در سال منتهی به آخر شهریور در  تأمین سرمایه‌ها 32 درصد بازدهی و شاخص کل بازار سرمایه منفی 6 درصد بوده است. 

مدیرعامل گروه مالی کیمیا مس عنوان کرد:‌ هزینه تمام شده هر تن مس در دنیا 2500 دلار و قیمت مس کاتد 7500 دلار یعنی سه برابر است. بنابراین ارزش افزوده در اکتشاف کنسانتره بالا است. 

علیزاده در مورد زمان باز شدن نماد کیمیا بعد از پذیره‌نویسی گفت: در اوایل آبان‌ماه پذیره‌نویسی تأمین سرمایه کیمیا انجام می‌شود. 40 درصد سرمایه از مردم جمع‌آوری می‌شود و تا پایان سال در بازار ثانویه فرابورس بازگشایی و قابل معامله می‌شود.

در ادامه این نشست مهرداد فرح‌آبادی مدیرعامل تأمین سرمایه کیمیا گفت:‌ پذیره‌نویسی این صندوق در اوایل آبان انجام می‌شود و تا اخذ مجوزهای سازمان بورس انجام نشود، نماد باز نمی‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم به موقع اسناد و مدارک را به سازمان بورس ارائه می‌دهیم و بعد از ثبت موارد در نیمه آذر سال جاری نماد باز خواهد شد. البته باز نماد در حیطه اختیار نهاد ناظر بازار است و اما هرچه زودتر مدارک را فراهم کنیم نماد زودتر باز می‌شود.

وی افزود: تأمین سرمایه دماوند و پتروشیمی خلیج فارس هم بعد از اینکه اطلاعات قراردادها و درآمدهای‌شان ثبت شد اجازه باز شدن نماد گرفتند.

به گفته مدیرعامل تأمین سرمایه کیمیا، در حال حاضر 65 پروژه در صنایع ملی مس ایران در جریان است که 17 پروژه آن دست به نقد آماده بهره‌برداری است و ارزش این پروژه‌ها 13 میلیارد دلار برآورد می‌شود. برخی از این پروژه‌ها مانند انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و تأمین انرژی و پروژه‌های تعریف شده دیگر است و متناسب با شرایط اقتصادی پروژه‌ها ابزارهای مالی آن را هم تعریف می‌کنیم. 

فرح‌آبادی در مورد بانکداری سرمایه‌گذاری گفت: اولین تأمین سرمایه در سال 86 از شورای عالی بورس مجوز گرفت. در آن موقع بازار بدهی ایران کوچک بود اما حجم این بازار در سال 99 به 220 هزار میلیارد تومان و در سال گذشته به 240 هزار میلیارد تومان رسید.در حال حاضر هفت شرکت تأمین مالی حاضر در بورس  57 هزار میلیارد تومان ارزش بازاری دارند که1.1 درصد صنایع بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند و با آمدن تأمین سرمایه کیمیا که بزرگترین تأمین سرمایه می‌شود 2 هزار میلیارد تومان سرمایه آن خواهد بود که 1200 میلیارد تومان توسط ملی مس و 800 میلیارد  تومان با پذیره‌نویسی مردم و شرکت‌ها در فرابورس در اوایل آبان‌ماه انجام می‌شود.

وی همچنین سه مؤلفه برای ارزیابی شرکت‌های تأمین سرمایه عنوان کرد، از جمله اینکه با مشارکت در بورس‌های کالایی ابزارهایی مانند انتشار اوراق سلف و اوراق کالایی، همچنین استفاده از صندوق‌های کالا مانند صندوق زعفران، صندوق اجاره، صندوق زمین و مسکن و در تأمین سرمایه کیمیا صندوق فلزات به ویژه مس راه‌اندازی می‌شود. همچنین استفاده از ابزارهای رتبه‌بندی در این صندوق‌ها باعث می‌شود که بتوانند فعالیت تخصصی داشته باشند. 

به گفته مدیرعامل تأمین سرمایه کیمیا، ظرفیت تولید مس کاتد باید ظرف 6 سال آینده به یک میلیون تن و ظرفیت کنسانتره به 4 میلیون تن برسد. در نظر داریم نیروگاه برق خورشیدی هزار مگاواتی راه‌اندازی کنیم. همچنین پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشور اولین‌بار با تأمین سرمایه کیمیا انجام خواهد شد.

فرح‌آبادی گفت: تأمین سرمایه کیمیا از 2 هزار میلیارد تومان طی دو سال آینده به 4 هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

وی  اظهار داشت: صورت‌های مالی 11 شرکت تأمین سرمایه شامل دو بخش درآمدهای خدمات و درآمد سرمایه‌گذاری است و موضوع فعالیت‌های آنها پذیره‌نویسی، تعهد سرمایه‌گذاری است و خارج از این موارد نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند. بخشی از درآمد آنها در صندوق‌های با درآمد ثابت قرار دارد.

به گفته فرح‌آبادی قرار است از محل خدمات بازارگردانی سالانه هشت هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم و متعهد پذیره‌نویسی باشیم. بخش عمده درآمدها از محل بازارگردانی اوراق بهادار است.

مدیرعامل تأمین سرمایه کیمیا این را هم گفت: هیچ تمایزی بین سرمایه‌گذاران خرد و سهامداران عمده نداریم، حتی کسی که هزار سهم داشته باشد وظیفه قانونی و شرعی خود می‌دانیم مورد حمایت قرار دهیم. حاکمیت شرکتی در دستور کار ما قرار دارد و پاسخ‌گویی را وظیفه خود می‌دانیم.

به گفته وی، با شرکت‌های حقوقی بورسی هفت مکاتبه کرده‌ایم که سهام ترجیحی کیمیا را برای پرسنل خود در قالب اعتبار خریداری و از حقوق آنها مستهلک کنند.

فرح‌آبادی همچنین در مورد اینکه آیا پذیره‌نویسی به روند بازار لطمه نمی‌زند، گفت: یک پذیره‌نویسی کوچک نمی‌تواند به بازار لطمه وارد کند. حجم پول و نقدینگی در اقتصاد بسیار زیاد است که بخشی از این پول‌ها در صندوق‌ها پارک شده و باید تلاش کنیم این پول‌ها در گردش و سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول