اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

استحکام‌ قدرت اقتصادی کشور در گرو افزایش 4 برابری تولید مس کاتد است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در حوزه‌های اکتشاف، استخراج، سرمایه، توسعه منابع انسانی و بازار در تلاش هستیم، ظرفیت تولید کنسانتره و مس کاتدی افزایش و صادرات رونق بگیرد.

استحکام‌ قدرت اقتصادی کشور در گرو افزایش 4 برابری تولید مس کاتد است

اخبار شرکت‌ها؛ به گزارش مس پرس، علی رستمی عصر چهارشنبه 27 مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات صندوق بازنشستگی در کرمان اظهار کرد: در شش ماه گذشته برنامه‌ای برای توسعه شرکت ملی مس طراحی کردیم تا بتوانیم زنجیره مس را از اکتشاف تا پایین دست توسعه دهیم.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، کشور در صنعت مس دچار ضعف شدید در توسعه است؛ در حالی که بخش متمرکز کمربند جهانی مس در ایران واقع شده، تنها 7 درصد معادن مس ایران اکتشاف شده و توسعه متناسب با این ظرفیت صورت نگرفته است.

وی افزود: وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید در خرداد سال 61 نخستین شمش آند در مجتمع مس سرچشمه تولید شد که از افتخارات است و از آن زمان تا سال گذشته ظرفیت تولید این مجموعه تا 300 هزار تن بوده است.

تمرکز بر روی اکتشافات مس است

وی ادامه داد: در این راستا، تمرکز ما بر روی اکتشافات است و در برنامه سال جاری انجام بیش از 200 هزار متر حفاری پیش‌بینی شده که در تاریخ کشور و شرکت مس بی‌سابقه است.

ظرفیت کشور در حوزه اکتشاف ناکافی است؛ در استان کرمان نیاز به شرکت‌های مهندسی در رشته معدن داریم که هر چقدر بتوانند در این استان ظرفیت ایجاد کنند و شرکت مس آمادگی جذب همه آنها را دارد.

رستمی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از نیازهای مهندسی، اکتشافی و حفاری را از خارج استان و حتی از خارج کشور تأمین می‌کنیم تصریح کرد: بنا داریم در محدوده زمانی معینی، ظرفیت اکتشاف را تا سال آینده بالاتر ببریم و 7 درصد ذخایر اکتشافی را به 10 درصد افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: کل صادرات ایران در سال گذشته 34 میلیارد دلار بوده، این در حالی است که شرکت مس به تنهایی با تحقق برنامه‌های توسعه‌اش قابلیت دستیابی به ارزآوری 10 میلیارد دلاری را دارد و این یعنی شرکت مس ظرفیت خوبی را برای رشد و توسعه اقتصادی داراست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: در حوزه استخراج تا کنون 200 میلیون تن استخراج در مجموعه شرکت ملی مس داشته‌ایم و در این بخش به شدت به شرکت‌هایی که ماده معدنی استخراج کنند نیاز داریم و باید تعداد پیمانکاران معدنی را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: در این زمینه به اتفاق وزیر صمت در سفر به کشور بلاروس یادداشت تفاهم خرید 500 دستگاه دامپراک را منعقد کردیم و همزمان برای فراهم آوری امکان ساخت داخل ماشین‌آلات معدنی با شرکت های داخلی مانند هپکو در حال مذاکره هستیم.

رستمی افزود: فرصت‌های ارزشمندی برای حضور مهندسان و شرکت‌های پیمانکاری در حوزه استخراج وجود دارد؛ ما در معادن جدید، نیاز به دو الی سه سال باطله‌برداری داریم تا به ماده معدنی مس برسیم و باید از سال جاری فرآیند تأمین ماشین‌آلات را آغاز و آنها را مستقر کنیم تا در زمینه توسعه، پیشرو باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: در حوزه تولید کنسانتره باید شش کارخانه تولید کنسانتره تأسیس کنیم یعنی حداقل 6 تا 500 میلیون یورو باید سرمایه‌گذاری شود؛ از این تعداد 4 کارخانه باید در منطقه سرچشمه تأسیس شود.

وی توضیح داد: از ابتدای تشکیل شرکت مس تاکنون کارخانجات تغلیظ شرکت با ظرفیت 150 هزار تن کنسانتره ساخته شده اند. اکنون با بررسی مهندسی و کارشناسی و دنبال کردن تکنولوژی روز، ملاحظه می شود، در دنیا از تکنولوژی تولید 600 هزار تن کنسانتره در یک کارخانه استفاده می‌شود. لذا اتفاق دیگری که برای توسعه در راه است، این است که تکنولوژی روز را برای تولید کنسانتره به خدمت خواهیم گرفت.

رستمی خاطرنشان کرد: وقتی وارد این بحث شدیم گفتند خارجی ها اعلام کرده اند این تکنولوژی را نمی‌دهند اما در ادامه با تلاش متخصصان و مدیران توانمند صنعت مس شاهد هستیم که چهار شرکت معتبر بین‌المللی از کشورهای مختلف اعلام آمادگی کردند که تکنولوژی مهندسی و تجهیزات را به ما بدهند. و این تحول صنعت مس را به استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تولید کنسانتره سوق خواهد داد و جهش تولید در صنعت مس به معنای واقعی اتفاق خواهد افتاد.

سومین آزمایشگاه معدنی در کرمان راه اندازی می‌شود

وی خاطرنشان کرد: به همکاری جامعه مهندسی، دانشگاهی و علمی و تخصصی کشور نیاز داریم، از آن ها کمک می‌طلبیم و حمایت خواهیم کرد.

رستمی در ادامه خبر داد: آزمایشگاه مرجع معدنی در استان کرمان راه اندازی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی مس بیان کرد: در کشور دو آزمایشگاه مرجع معدنی یکی در تهران و دیگری در کرج داریم که هزاران نمونه آزمایشگاهی از سراسر کشور به این دو نقطه ارسال می شود اما تا اعلام نتیجه نهایی هر آزمایشی در حوزه معدن ممکن است شش ماه طول بکشد.

وی گفت: مقام معظم رهبری امسال نسبت به عملکرد معدن دو مرتبه گلایه کردند؛ لذا این بحث ها تکلیف ما را سنگین تر کرده است.

افزایش حجم استخراج مولفه دیگر برای توسعه صنعت مس

رستمی در حوزه استخراج اظهار داشت: ما سه معدن بزرگ مس در سرچشمه، میدوک و سونگون داریم و معدن دیگری هم به نام سریدون در کنار سرچشمه کشف شده؛ لذا بنا داریم سرعت استخراج از این 19 میلیارد تن ذخیره مس کشور را افزایش دهیم که حتی با سرعت بخشی به این امر، معادن مس کشور تا 250 سال آینده جای کار دارد.

استحکام بخشی قدرت اقتصادی کشور در گرو افزایش 4 برابری تولید مس کاتد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: رتبه تولید مس کاتد ایران هجدهم جهان است و در داشتن ماده معدنی نیز در جایگاه پنجم جهانی قرار داریم و فاصله 5 تا 18 یعنی فرصتی وجود دارد تا از این ظرفیت، برای اشتغال و توسعه تولید و صادرات و استحکام قدرت اقتصادی کشور استفاده شود؛ لذا بنا داریم رتبه تولید را به رتبه ذخایر معدنی برسانیم.

وی افزود: اکنون می‌خواهیم رتبه 5 جهان را در تولید به دست آوریم و لذا باید ظرفیت تولید را از 250 هزار تن فعلی به یک میلیون تن برسانیم.

سرمایه؛ مولفه سوم توسعه در صنعت مس

رستمی بیان کرد: سرمایه فاکتور مهمی است، شرکت ملی مس اگر سالی 80 هزار میلیارد تومان فروش کند 40 هزار میلیارد تومان آن سود است از طرفی دنیا طالب مس است و ما از جهت تامین منابع مالی هیچ مشکلی نداریم و ابزارهای تامین مالی در اختیار شرکت مس است و ریالی بدهکار نیست.

شرکت مس با پیمانکارهایش 28 هزار نیرو دارد

وی تصریح کرد: شرکت مس با پیمانکارهایش 28 هزار نفر نیرو از بهترین نیروها را در اختیار دارد و شرکتی را در آسیا نمی‌توان یافت که مثل ایران با تجربه‌ترین نیروی انسانی را داشته باشد.

بازار صنعت مس فراهم است و گرمی کاتد مس در انبارها باقی نمی‌ماند

وی ادامه داد: مولفه آخر برای توسعه کسب و کار، بازار است. این بازار در صنعت مس فراهم است و گرمی کاتد مس در انبار نمی‌ماند و محصول ما پیش خرید می شود؛ لذا همه چیز برای توسعه فراهم است.

رستمی اعلام کرد: بنا داریم ظرفیت تولید کاتد را در سرچشمه به 400 هزار تن، در خاتون آباد به 200 هزار تن و در سونگون به 400 هزار تن برسانیم و با دستیابی به این ظرفیت‌ها، به صادرات 10 میلیارد دلاری خواهیم رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول