اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

انگلیس غرق در بحران اقتصادی؛ عزاداری بی‌بی‌سی و اینترنشنال سعودی برای ایران!

در حالی که انگلیس فرو افتاده در بحران‌های عجیب و غریب اقتصادی و اجتماعی است، بنگاه‌های خبرپراکنی‌ آن، به جای تمرکز روی این مصائب، برای ایران، اشک تمساح می‌ریزند.

انگلیس غرق در بحران اقتصادی؛ عزاداری بی‌بی‌سی و اینترنشنال سعودی برای ایران!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان نوشت: انگلیس که سال‌ها در بحران برگزیت سوخت، از آن بحران درنیامده، به بحران کرونا و مشکلات اقتصادی در پی آن افتاد و از این چاله در نیامده به چاهِ بحرانِ اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین فرو افتاد. به نظر می‌رسد انگلیس درگیر چرخه‌ بی‌پایانی از مصائب است. حالا در این اوضاع پیچیده، روزنامه «ایندیپندنت» روز شنبه نوشته که «سوئلا براورمن» وزیر کشور به تازگی گفته «به پلیس اختیارات جدیدی داده می‌شود تا رویکردی پیشگیرانه‌تر در قبال برخی اعتراض‌ها اتخاذ کند.» به موجب این طرح دست پلیس در سرکوب اعتراضات بازتر از قبل خواهد بود. این در حالی است که فعالان محیط زیست تظاهرات مختلفی را در ماه‌های اخیر برگزار کرده‌اند و اعتراضات و اعتصاب‌های مختلفی هم علیه وضع موجود اقتصادی برپا شده است و به نظر می‌رسد که ماه‌های آینده نیز این کشور آبستن اعتراضات دیگری باشد.

این برنامه سرکوب در حالی مطرح می‌شود که علت مصائب جای دیگری است، نه در اعتراضات مردم. وزیر دارایی انگلیس سه هفته پس از ارائه برنامه اقتصادی جنجالی که سقوط تاریخی ارزش پوند و آشفتگی مالی در این کشور را به همراه داشت، خیلی زود از این مقام برکنار شد. «کواسی کوارتنگ» ۳۹ روز پیش به عنوان وزیر دارایی دولت «لیز تراس» انتخاب شده بود، اما در استعفانامه خود که یک نسخه آن در توئیتر منتشر شده، آمده نخست‌وزیر از او خواست از مقام خود کنار برود!

او ۲۳ سپتامبر (اول مهر) برنامه اقتصادی دولت را که بزرگ‌ترین بسته کاهش مالیات در ۵۰ سال اخیر نامیده می‌شود ارائه کرده بود. در این برنامه او ۴۵درصد از مالیات میلیاردرها را حذف کرده و درصدد توسعه اقتصاد کشور بر پایه معیارهای بازار آزاد بود. اما در نتیجه این برنامه، ارزش پوند سقوط و میزان بدهی این کشور شیب صعودی پیدا کرد. بانک مرکزی انگلیس نیز از ترس جهش شاخص تورم اعلام کرده نرخ بهره بین بانکی را که با اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی ارتباط مستقیم دارد افزایش خواهد داد.

بعد از برکناری کوارتنگ، «جرمی‌هانت»، وزیر خارجه اسبق انگلیس به عنوان جانشین کوارتنگ در وزارت دارایی این کشور معرفی شد.‌هانت در مصاحبه‌ای که روز شنبه در اولین روز انتصابش به مقام وزارت دارایی انگلیس انجام داد، گفت:‌ «این یک اشتباه است که ما به دنبال گرفتن تصمیمات دشوار همگانی بر سر مالیات و هزینه‌ها با این هدف که میزان مالیات پرداختی افراد بسیار ثروتمند را کاهش دهیم، برویم.»

این مشکلات تنها مسئله وزرای دولت تراس نیست، بلکه خود تراس نیز در همان روزهای اول شروع کارش از این طرح جنجالی رونمایی کرده بود که خواستار کاهش مالیات اقشار ثروتمند در بحبوحه افزایش هزینه‌های معیشتی بود و عجیب نیست که تنها ۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این عقیده بودند که بودجه کمکی جنجالی رونمایی شده توسط دولت تراس دارای ایده‌های درست و سنجیده است.

بی‌جهت نیست که روزنامه تاگس شاو آلمان هم در مطلبی نوشته: «تراس پس از دو اصلاح دردوره کوتاه تصدی خود، اکنون تحت فشار زیادی همچنین در حزب محافظه‌کار خود است.» همچنین «بت ریگبی»، خبرنگار اسکای نیوز به نقل از یک منبع داخلی گفت که تعداد قابل توجهی نامه توسط رئیس‌کمیته موسوم به ۱۹۲۲ دریافت شده است. این گروه پارلمانی کارش برآورد این مسئله است که آیا یک نخست‌وزیر هنوز هم اعتماد نمایندگان خود را دارد و احتمالاً آیا تراس مجبور به استعفا خواهد شد. در بخش دیگری ازاین مطلب آمده: «اگر حالا اوضاع به همین شکل باقی بماند، به زودی شرایط برای تراس تنگ خواهد شد.» در این میان «دیلی میل» نیز روز شنبه این طور تیتر زد که او (تراس) چقدر بیشتر می‌تواند (و ما می‌توانیم) تحمل کنیم؟ در حال حاضر غوغایی در حزب محافظه‌کار وجود دارد.

اگر تراس برکنار شود، انگلیس به زودی پنجمین نخست‌وزیر خود را در شش سال گذشته خواهد داشت. انتظار این است که انتخابات زودهنگام در این صورت اجتناب ناپذیر باشد، زیرا تراس از خود اختیاری ندارد. این در واقع یک پارچه قرمز برای محافظه‌کاران است، زیرا حزب مخالف کارگر در برخی نظرسنجی‌ها با بیش از ۳۰ امتیاز پیشتاز است.

بایدن: شاید اوضاع اقتصادی انگلیس بدتر شود

خبر دیگری که در این جا جلب نظر می‌کند، اظهارات رئیس‌جمهور آمریکاست. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا طرح اقتصادی اولیه لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس را که منجر به کاهش شدید ارزش پوند شده، «اشتباه» عنوان کرده و گفته طرح اقتصادی نخست‌وزیر انگلیس می‌تواند اوضاع اقتصادی این کشور را از آنچه هست بدتر کند.

وزیر دفاع هم می‌رود

در میانه چنین بحران اقتصادی و سیاسی است که «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس هشدار می‌دهد در صورتی که «جرمی‌هانت» وزیر دارایی انگلیس علیه افزایش بودجه نظامی ارتش انگلیس تصمیم گیری کند، وی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد؛ این خبر هم به نوعی گره خورده است با اقتصاد آسیب‌دیده انگلیس. تراس شاید جزو معدود رهبران سیاسی در انگلیس است که، این طور «افتضاح» حکمرانی اش بر این کشور را آغاز می‌کند. حالا در این اوضاعی که ترسیم شد، دغدغه رسانه‌های این کشور و رسانه‌هایی که در آن فعالند چیست؟ دلسوزی برای مردم ایران!

بی بی‌سی و سعودی اینترنشنال

نکته قابل تامل اینکه شبکه دولتی بی‌بی سی فارسی و شبکه سعودی ایران اینترنشنال مستقر در لندن ضمن سانسور کامل بحران‌های دامنه دار سیاسی و اقتصادی در انگلیس، این روزها نقش اصلی در هدایت اغتشاشات در ایران را به عهده داشتند و از اصلی‌ترین ابزارها و بازوهای جریان‌های معاند و برانداز در پروژه آشوب علیه ایران بودند.

این بوق‌های تبلیغاتی بر خلاف ویترین زیبا و فریبنده‌ای که در مورد آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات نمایش می‌دهند و عملا با اتخاذ شیوه استبداد خبری و دروغ پراکنی با تمام توان سعی در «وارونه‌نمایی» و سمت و سو دادن به درک و شناخت جامعه مخاطب بر اساس اهدافی تعیین شده دارند، در راستای ماموریتی که برایشان تعریف شده، تلاش دارند ایران را در حال انفجار و اعتصابات سراسری شبانه‌روزی نشان دهند‌، حال آنکه اثری از این محتواهای رسانه‌ای درباره بحرانهای گریبانگیر انگلیس در این رسانه‌ها نیست.

دروغ‌پردازی‌هایی که می‌توان عمده آن را بخشی از پازل یک عملیات روانی بزرگ و حساب‌‌شده علیه تمامیت ارضی و آرامش افکار عمومی ایران دانست.

عملیات‌هایی که شروع آن با خبر جعلی ضرب‌و‌شتم منجر به فوت مهسا امینی آغاز شد، با دروغ تعرض جنسی به نیکا شاکرمی در تهران و شایعه قتل سارینا اسماعیل‌زاده در کرج، دو دختر 16 ساله ادامه پیدا کرد و به دروغ‌پردازی‌های سطحی و ناشیانه‌ای مثل پیوستن ارتش و نیروی انتظامی به آشوب‌طلبان و اعزام نیروهای حزب‌الله از لبنان به سنندج(!) رسید.

از دیگر اخبار جعلی ساخته و پرداخته شده از سوی این رسانه‌های ایران‌ستیز می‌توان یک شایعه اعتصاب سراسری مردم و کسبه در استان کردستان، سقوط مرکز این استان و همچنین سقوط اشنویه، دیگر شهر کردنشین شمال غرب کشور اشاره کرد.

به بیان دیگر بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال و دیگر شبکه‌های هم‌سو در اغتشاشات اخیر به دنبال القاء این نکته به مخاطب خود هستند که اعتراضات شما در صدر اخبار جهانی قرار گرفته و از این رهگذر آنان را مجاب به ادامه اغتشاشات کنند، حال آنکه در عالم واقعیت موضوعات مهم‌تری از جمله منازعه غرب با روسیه و بحث جدی بحران غذا و انرژی به عنوان دغدغه اصلی کشورهای غربی درگیر در انواع بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

آخرین تلاشهای این رسانه‌ها برای ادامه دار کردن اغتشاشات در ایران دروغ مفتضحانه حمله نیروهای امنیتی به مدرسه شاهد در شهر اردبیل و فوت یک دانش‌آموز دختر بود که افکار عمومی را حیرت‌زده کرد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت درباره این سیاست خبری مزورانه نوشت: استراتژی رسانه‌های معاند برای سلب آرامش از شهروندان ایرانی و سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت ایران به‌گونه‌ای است که یک دروغ شاخدار را آن‌قدر تکرار کنند تا جایی که حتی برای خودشان هم باورپذیر شود!

در سه هفته گذشته مصادیق زیادی را می‌توان برای این دسیسه رسانه‌ای فهرست کرد؛ بیش‌از صدها دروغ در بیست روز گذشته رسانه‌ای شد که آخرین آن فوت یک دانش‌آموز در اردبیل است، آن هم در روزی که مدرسه تعطیل بوده است!

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول