اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کنعانی: بزودی تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فهرست جدید تحریمی اتحادیه اروپا را قویا محکوم و اعلام کرد که بزودی تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام می‌شود.

کنعانی: بزودی تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام می‌شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه) ۲۵ مهر ماه در واکنش به فهرست جدید تحریمی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش فارس، اتحادیه اروپا امروز و در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران اقدام به تحریم چند نهاد و مقام ایرانی کرد. وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی، نیروی انتظامی و بخش سایبری سپاه از جمله افراد و نهادهایی هستند که در فهرست این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امشب تصمیم شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه برخی مسئولان و نهادهای ایرانی را قویا محکوم کرد و آن را نقض حقوق بین‌الملل و مصداق بارز مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که بزودی تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام می‌شود.

ناصر کنعانی در این باره گفت: جای تاسف عمیق دارد که انگیزه‌های خاص سیاسی و نیز استناد به اطلاعات بی پایه، تحریم شده و ادعاهای ساخته و پرداخته معاندین ملت ایران و رسانه‌های شناخته شده وابسته به آنها، مبنای چنین تصمیم غلط و غیرسازنده‌ای قرار می‌گیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصمیم تحریمی شورای وزیران اتحادیه اروپا را نشانه تداوم رویکرد مغرضانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر به منظور نیل به اهداف سیاسی برشمرد و این تصمیم را از اساس مردود و فاقد اثر و اعتبار دانست.

کنعانی همچنین اعلام کرد: ملت بزرگ ایران پیش از این، اتحادیه اروپا و اعضای این اتحادیه را به خاطر بی عملی و همراهی با تحریم‌های غیرقانونی حداکثری آمریکا، ناقض بزرگ حقوق بشر می‌داند.

به گزارش فارس، پیش از اتحادیه اروپا نیز انگلیس، آمریکا و کانادا تحریم‌هایی را علیه مقامات و نهادهای ایرانی به این بهانه اعمال کرده بودند.

کنعانی همچنین تمامی اتهامات وارده به اشخاص و نهادهای ایرانی از سوی اتحادیه اروپا را رد کرد و افزود: در پاسخ به اقدام امروز شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا، بزودی تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام خواهد شد.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز امشب در توئیتی در واکنش به این اقدام غیرسازنده اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت: اتحادیه اروپا امروز با اشتباه محاسباتی طی اقدامی غیرسازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعات غلط بود، دوباربه به ابزار نخ نما و بی اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این نسبت به هرگونه اقدام غیرسازنده از سوی اتحادیه اروپا هشدار داده بودند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز ۱۳ مهر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «لوئیجی دی مایو» همتای ایتالیایی و همچنین «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به هرگونه اقدام شتابزده و نسنجیده از سوی اتحادیه اروپا هشدار داد. وزیر خارجه ایران به همتای ایتالیایی گفت: ما بر اساس قوانین محکم خود نسبت به درگذشت یکی از فرزندان مان (مهسا امینی) متعهدیم و رسیدگی دقیق و عادلانه به آن با جدیت ادامه دارد. در عین‌ حال از مواضع و‌ مداخلات برخی مقامات اروپا در وقایع اخیر ناخرسندیم و اگر اتحادیه اروپا بخواهد با رفتاری دوگانه، اقدامی شتابزده و نسنجیده انجام دهد، باید منتظر اقدام موثر و متقابل جمهوری اسلامی ایران باشد.

اتحادیه اروپا اخیرا نیز اقدام به صدور قطعنامه‌ای در این رابطه کرده بود که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مواجه شد و آن را بی ارزش خواند. 

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اعمال تحریم احتمالی از سوی اتحادیه اروپا اظهار داشت: در ارتباط با مواضع اروپا دیدگاه‌های خود را صراحتا بیان کردیم هم در این جلسه و هم در تماس‌های مختلف تلفنی بین وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی و آقای بورل. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و این‌که به شعارهای خودشان پایبند باشند. آنها در ارتباط با ایران صحبت می‌کنند، کشوری که هم مقتدر است و هم کشوری است که مسئولیت پذیر است و نقش تعیین کننده در ثبات و امنیت منطقه ایفا کرده و می‌کند. کشوری که شریک ثبات است و همواره رفتار مسئولانه در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است و کشوری است که در صورت رفتار منطقی و عقلانی از سوی طرف‌های اروپایی می‌تواند مهمترین شریک و همکار برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه باشد.

وی گفت: ما آنها را به عقلانیت دعوت کرده و آنها را از اتخاذ رفتارهای غیرمعقول و مداخله جویانه برحذر می‌داریم. در همه گفت‌وگوها تأکید شده چنانچه طرف اروپایی از موضع احترام متقابل آماده تعامل باشد، ایران آماده تعامل و همکاری است ولی در صورت اتخاذ رفتاهاری مداخله جویانه، گزینشی و استفاده از سیاست‌ها و معیارهای دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل نشان خواهد داد. این در ارتباط با تک تک کشورهای اروپایی صدق می‌کند و هم درباره موضعی که گفته می‌شود اتحادیه اروپا می‌خواهد اتخاذ کند نیز صدق می‌کند. 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران متناسب با تصمیم و اقدام آنها بلافاصله تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم نتیجه گفت‌وگوهایی که تا الان انجام شده باعث شود اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول و منطقی در قبال ایران داشته باشد. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول