اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی: پنج خدمه ایرانی هواپیمای توقیف شده در آرژانتین آزاد و راهی ایران شدند

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام آزادی پنج خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین گفت که خدمه ایرانی در ابتدای مسیر بازگشت به کشور هستند.

کنعانی: پنج خدمه ایرانی هواپیمای توقیف شده در آرژانتین آزاد و راهی ایران شدند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۶ مهر ماه از آزادی  پنج خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین، پس از ۱۲۹ روز تلاش دیپلماتیک و کارزار حقوقی و کنسولی مشترک ایران و ونزوئلا خبر داد.

به گزارش فارس، مقامات دادگاهی در آرژانتین روز جمعه از اجازه خروج به پنج خدمه باقیمانده هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت ونزوئلایی «امتراسور» که از ماه ژوئن در آرژانتین توقیف شده خبر دادند. (جزییات بیشتر)

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: قاضی تحقیق آرژانتینی، سرانجام با اعلام ناکافی و غیر معتبر بودن مدارک و مستندات ارائه شده از سوی شاکیان این پرونده، انجمن صهیونیستی آرژانتین (دایا) و دو تن از نمایندگان صهیونیست پارلمان آرژانتین، دستور آزادی و رفع ممنوع الخروجی خدمه ایرانی را صادر کرد.

کنعانی همچنین اعلام کرد: خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی در ابتدای مسیر بازگشت به میهن اسلامی هستند.

به گزارش فارس، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باری، حامل قطعات خودرو به همراه ۱۴ ونزوئلایی و ۵ تبعه ایرانی در تاریخ شش ژوئن (۱۶ خرداد) از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد، از ورود این هواپیما به اروگوئه جلوگیری و به ناچار به آرژانتین برگشت و از آن زمان در آرژانتین توقیف شده و گذرنامه‌ خدمه پرواز نیز مصادره و از خروج آنها از آرژانتین جلوگیری شد.

این اقدام دولت آرژانتین به احضار کاردار موقت سفارت آرژانتین در تهران به وزارت خارجه انجامید. در همین خصوص کاردار موقت سفارت آرژانتین در تهران ۲۸ تیر ماه از سوی رئیس اداره دوم آمریکا وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت آرژانتین، به وی ابلاغ شد. در احضار این دیپلمات آرژانتینی، ضمن تاکید بر بی اساس بودن اتهامات وارده و غیرقابل قبول بودن روند طولانی دوره تحقیقات قاضی آرژانتینی برای بررسی وضعیت هواپیما و اتباع ایرانی، اعلام شد که وضعیت هواپیمای ونزوئلایی و اتباع ایرانی خدمه این هواپیما در چارچوب قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های هوانوردی کاملا قانونی بوده و از این بابت هیچگونه ادعایی نسبت به اتباع ایرانی وجود ندارد. (اینجا بخوانید)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت خارجه ۲۳ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره توقیف این هواپیما و برخی اخبار مطرح شده مبنی بر اینکه این هواپیما متعلق به خطوط هوایی ماهان بوده، گفته بود: روابط عمومی ماهان در این زمینه اطلاع رسانی کرد. چنین اتفاقی برای هیچ هواپیمایی از ایران متعلق به شرکت‌های ایران در هیچ کجایی نیفتاده است.براساس اعلام ماهان این هواپیما بیش از یک سال به ونزوئلا فروخته شد و خدمه آن هم ایرانی تنها نیستند و اتباع کشورهای دیگر هم هستند و ربطی به این موضوعات ندارد و در چارچوب دیگری باید پیگیری شود. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز ۲۴ مرداد ماه در این خصوص بیان کرد: هواپیمایی که توقیف است در مالکیت ونزوئلا است و از نظر مالکیت و تابعیت هیچ ارتباطی با ایران ندارد. این هواپیما به طرف ونزوئلایی فروخته شده و مدارک فروش و انتقال مالکیت براساس سازوکارها و قوانین بین‌المللی از جمله ایکائو به ثبت رسیده است و ادعای آمریکا مبنی بر غیرقانونی بودن این معامله ادعای بی ربطی است. مخالفت خود را با این اقدام بیان کردیم. آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت پنج خدمه ایرانی این هواپیماست که در چارچوب قرارداد بین شرکت هواپیمایی ایرانی و شرکت ونزوئلایی در ترکیب خدمه هواپیما حضور داشتند و بدون ارتکاب جرم اثبات شده حدودا ۸۰ روز در آرژانتین توقیف هستند و اتباع ایرانی هیچ جرمی در هیچ جا مرتکب نشدند و دادگاه روند تحقیقات را چند بار تمدید کرده است. به عنوان وظیفه ذاتی خود اقدام کردیم و سفارت ما در آرژانتین از ابتدای این رخداد پیگیر است و تماس‌هایی با مقامات آرژانتین برقرار کرده و ارتباطاتی با ونزوئلا انجام شده است. در مرکز حوزه کنسولی و سیاسی وزارت خارجه پیگیر این موضوع هستند. انتظار ما از مقامات آرژانتین است که تسلیم هیچ فشاری از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی نشوند و هر چه سریع تر زمینه خروج اتباع ایرانی را فراهم کنند.

وی گفت: انتظار از آرژانتین که ریاست شورای حقوق بشر را برعهده دارد به مسؤولیت خود در این زمینه عمل و هر چه سریعتر زمینه آزادی این افراد را فراهم کند. ارتباطات بین تیم‌ها برقرار است و به صورت جدی دنبال این هستیم برای تضمین منافع ایران به سمت امضای توافق در چارچوب برجام حرکت کنیم، ولی این بخشی از قضیه است و بخش دیگر به اهتمام طرف مقابل برمی‌گردد. 

گفتنی است، در این مدت نیز وزارت دادگستری آمریکا درخواست مجوز برای مصادره این هواپیما را مطرح کرده بود. در همین زمینه نیز مدیر شرکت امتراسور ونزوئلا در مصاحبه با شبکه المیادین گفته بود که آمریکا در رأس موضوع توقیف یک فروند هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین، قرار دارد و دنبال کوچکترین چیزها هستند تا با آن به ما اتهام بزنند. (اینجا بخوانید)

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول