اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

فؤاد ایزدی: غرب از تکرار شکست تحریمی خود علیه ایران درس بگیرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بهتر است غربی‌ها از تاریخ درست بگیرند که این‌گونه اعمال فشارها که در سال‌های ۸۸ یا ۹۶ و ۹۸ .. داشتند راه به جایی نبرده و چیزی جز شکست برای آنها نداشته است.

فؤاد ایزدی: غرب از تکرار شکست تحریمی خود علیه ایران درس بگیرد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا که از آغاز اغتشاشات اخیر در ایران بیانیه‌هایی مداخله جویانه در حمایت از اغتشاشگران صادر کرد، بلاخره به ابزار پوسیده تحریم متوسل شد و ۱۱ مقام ایرانی و چهار نهاد را در فهرست تحریم‌ قرار داد. روز دوشنبه ۲۵ مهرماه اتحادیه اروپا تحریم علیه چند مقام و نهاد ایرانی را کلید زد، آن هم به بهانه اغتشاشات داخلی در ایران. ۱۱ مقام ایرانی و چهار نهاد در فهرست این تحریم‌ها قرار گرفتند که مشمول ممنوعیت روادید اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌ها خواهند شد. اقدامی که واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه شب در بیانیه‌ای تصمیم شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه برخی مسئولان و نهادهای ایرانی را قویا محکوم کرد و آن را نقض حقوق بین‌الملل و مصداق بارز مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران خواند و اعلام کرد که بزودی تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام می‌شود.

از سوی دیگر، در امریکا نیز بعد از توصیه باراک اوباما رئیس جمهور اسبق این کشور به دولتمردان فعلی که از فرصت اعتراضات در ایران استفاده کنند، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، با اذعان به اینکه احیای توافق هسته‌ای ایران نه در دستورکار و نه تحت تمرکز واشنگتن هم نیست، مدعی شد که هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود. همچنین وزیر خارجه دولت کنونی این کشور در کنار وزیر خارجه دولت جورج بوش پسر وعده داد که حمایت واشنگتن از اغتشاشات ایران ادامه خواهد یافت. وزیر خارجه آمریکا در برنامه‌‎ای که «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه جورج بوش پسر مجری آن بود، با سوالی درباره اغتشاشات در ایران مواجه شد و در پاسخ به این پرسش، وعده داد که آمریکا به حمایت از اغتشاشات ادامه خواهد داد. در حالی که از روزهای ابتدایی آغاز اغتشاشات در ایران، دولت بایدن درباره این موضوع مواضع مداخله جویانه اتخاذ و از اغتشاشات حمایت کرد، وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی مدعی شد: «این ساخت و پرداخته در ایالات متحده آمریکا نیست و در هیچ جایی ساخته نشده است».

در همین زمینه «فواد ایزدی» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به رفتارهای دوگانه آمریکا علیه ایران و مذاکرات برجامی گفت: اوباما رئیس جمهور آمریکا در سال ۸۸ در ابتدای امر به ایران پیام ارسال می کرد که مذاکره کنیم اما زمانی که اغتشاشات و فتنه های داخلی دامن زده شد، دست از ادامه مذاکرات و یا گفت وگو برداشت و به اعمال تحریم هایی علیه ایران کرد، حتی آن را افزایش داد، به زعم آنها می خواستند، ایران عقب نشینی کند و یا امتیازاتی بگیرند. اکنون هم این رفتار را آقای بایدن در پیش گرفته است، طرح و سناریویی که کاخ سفید بارها نسبت به آن شکست خورده است.

وی با اشاره به تحریم‌های جدید غرب علیه کشورمان، تصریح کرد: غربی‌ها با تحولات جدید ایران دست به فتنه‌ها و دخالت‌های جدیدی می‌زنند و بازهم با همان سلاح تحریم، به افزایش تحریم‌ها علیه کشورمان می‌پردازند. اکنون هم این کار را می‌کنند و با یک آشوب و فتنه‌ای جدید که همیشه از آنها دیدیم، اقدام به تحریم شخصیت‌های دولتی و یا دولت که قبلا در لیست تحریم آنها نبوده کردند. بیشتر این تحریم‌ها برای اعمال فشار علیه کشورمان است. البته این فشارها و تحریم‌ها را تجربه و دنبال کردند و بازهم شکست می‌خورند. آمریکا با این‌گونه تحریم‌ها نمی‌تواند ایران را بترساند یا منجر به عقب‌نشینی آن شود. بهتر است غربی‌ها از تاریخ درست بگیرند که این‌گونه اعمال فشارها که در سال‌های ۸۸ یا ۹۶ و ۹۸ .. داشتند راه به جایی نبرده و چیزی جز شکست برای آنها نداشته است.

منبع: روزنامه صبح نو

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول