اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فروش ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه، بهانه بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا

نشریه «پولیتیکو» به نقل از مقام‌ها و دیپلمات‌های اروپایی مدعی شده احتمالاً امروز بر سر جزئیات بسته تحریمی جدید بروکسل علیه ایران که پنج فرد و سه نهاد ایرانی را شامل می‌شود، توافق خواهد شد.

فروش ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه، بهانه بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در گزارشی به نقل از چهار مقام و دیپلمات اروپایی مدعی شد اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای تحریم چند فرد و نهاد ایرانی در روزهای آینده به دلیل فروش ادعایی تسلیحات ایرانی به روسیه است. 

این اقدام در پی اتهام‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و این ادعاست که روسیه ممکن است به زودی موشک‌های هدایت دقیق از ایران دریافت کند. روزنامه آمریکایی «نیویرک تایمز» همچنین به نقل از اطلاعات آمریکا مدعی شده که تهران افرادی را برای آموزش پهپادی به منطقه کریمه فرستاده است. 

به ادعای مقام‌ها و دیپلمات‌های مورد ذکر پولیتیکو، دور جدید تحریم‌ها، پنج فرد و سه نهاد ایرانی را هدف قرار می‌دهد. طبق این گزارش، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا احتمالاً امروز، چهارشنبه پیش از نشست آتی شورای اروپا که قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شود، درباره جزئیات بسته تحریمی ضد ایرانی جدید توافق خواهند کرد. 

به نوشته این گزارش، تحریم‌های جدید مانع مهم دیگری برای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران خواهد بود. یکی از مقام‌های ارشد اروپا در همین خصوص گفت: صادقانه، برجام دیگر به حساب نمی‌آید. به این نظر عادت کرده‌ایم که این پیش نخواهد رفت.

پیش‌تر، اظهارات تهدیدآمیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم علیه ایران به بهانه صادرات ادعایی پهپاد به روسیه، با واکنش مسکو همراه شد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه شامگاه دوشنبه در واکنش به این اظهارات بورل، تحلیل کرد که او این ادعاها را برای منحرف کردن توجهات از خرابکاری در خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» مطرح کرده است.

بورل دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از ورود به نشست شورای وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا مدعی شد که تعدادی از کشورهای اروپایی در نشست امروز خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به‌دلیل صادرات پهپادهای نظامی به روسیه هستند. 

ادعای اروپایی‌ها درباره ارسال پهپادهای انتحاری توسط ایران به روسیه در حالی است که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه با بیان اینکه تهران بارها اعلام کرده یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست، تاکید کرد: «ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است».

پیش‌تر و در ادامه حمایت غرب از اغتشاشات اخیر در ایران، اتحادیه اروپا دوشنبه (۱۷ اکتبر) تحریم‌هایی را علیه عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد. فهرست تحریمی مذکور، ۱۱ مقام ایرانی و چهار نهاد را شامل می‌شد که مشمول ممنوعیت روادید اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌ها خواهند شد. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه شب در بیانیه‌ای تصمیم شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه برخی مسئولان و نهادهای ایرانی را قویا محکوم کرد و آن را نقض حقوق بین‌الملل و مصداق بارز مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران خواند و اعلام کرد که بزودی تحریم‌های متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در توئیتی نوشت: اتحادیه اروپا امروز با اشتباه محاسباتی طی اقدامی غیرسازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعات غلط بود، دوباربه به ابزار نخ نما و بی اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اتحادیه اروپا اخیراً نیز قطعنامه‌ای را در خصوص اوضاع داخلی ایران صادر کرد که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران روبرو شد و این قطعنامه را مردود و بی ارزش خواند و گفت: ایران بر اساس احترام و منافع متقابل، آماده تعامل دوسویه با تمامی طرف‌هاست، اما در برابر هرگونه تلاش برای اعمال فشار یا توسل به اقدامات محدود کننده علیه مردم ایران، قاطعانه ایستاده و پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول