اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اروپای وحشی به روایت تاریخ/ باغی که روی استخوان میلیون‌ها انسان رنگین‌پوست بنا شده!

پس از آنکه جوزپ بورل دنیای خارج از اروپا را همچون یک جنگل توصیف کرد، تحت انتقادات شدیدی قرار گرفته و از او خواسته شده تا عذرخواهی کند.

اروپای وحشی به روایت تاریخ/ باغی که روی استخوان میلیون‌ها انسان رنگین‌پوست بنا شده!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو نوشت: پس از آنکه جوزپ بورل دنیای خارج از اروپا را همچون یک "جنگل" توصیف کرد، تحت انتقادات شدیدی قرار گرفته و از او خواسته شده تا عذرخواهی کند. جوزپ بورل، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا طی سخنرانی خود در بلژیک گفت: «اروپا یک باغ است اما اکثر سایر جهان یک جنگل. و جنگل می‌تواند به باغ حمله کند.» پس از اظهارات بورل، منتقدان گفتند که سخنرانی او بیانگر "نژادپرستی" و "امپریالیسم" و همچنین بازتاب دیدگاه‌های منسوخ اروپای برتر است. فیلیپ مارلیر، کارشناس سیاست اروپا و فرانسه در دانشگاه یوسی‌ال لندن گفت: چنین قیاسی به شدت توهین‌آمیز است. سخنان او رنگ‌وبوی نژادپرستی و استعمارگری دارد.

دیونیس سنوشا، محقق مرکز مطالعات اروپای شرقی گفت: آقای بورل باید به نمایندگی از اتحادیه اروپا به خاطر اظهارات اخیرش عذرخواهی کند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت: خود این "باغ" با وحشی‌گری و غارت "جنگل" توسط اروپا ساخته شده است. احمد شهید، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد اظهار کرد: دیپلمات‌ها باید رمان "دل تاریکی" اثر جوزف کنراد را بخوانند – رمانی که نقدی بر امپریالیسم غربی در آفریقا است.

ماهیت اروپا به روایت تاریخ

ادعای بورل در حالی است که بیشترین جنگ‌ها در طول تاریخ در اروپا اتفاق افتاده  و تاریخ این سرزمین شاهد چندین قرن جنایت و کشتار است. صفحات تاریخ جهان مملو از جنایت‌هایی است که سه کشور امریکا، انگلیس و فرانسه مرتکب آن شده‌اند. این کشورها در پوشش حقوق بشر، آزادی، امنیت انسانی و با شعار انسان‌دوستانه جنایت‌های فجیع را در تاریخ کشورهای جهان ثبت کرده‌اند. به عنوان مثال، نسل‌کشی ۱۰۰ میلیون سرخ پوست آمریکایی، جنایت درسدن، فاجعه هیروشیما و ناکازاکی، قتل‌عام ۳ میلیون ویتنامی و کشتار مردم در افغانستان، عراق و ایران از جمله جنایت‌هایی است که در کارنامه امریکا ثبت شده است. انگلیس نیز جنایت‌هایی در افغانستان، هند، ایران، عراق، آفریقای جنوبی و یمن انجام داده است که در تاریخ جهان در نوع خود بی‌نظیر است. فرانسه هم به عنوان هم‌دست امریکا و انگلیس عامل ده‌ها جنایت بزرگ در طول جنگ دوم جهانی و نیز در کشورهایی چون لیبی و الجزایر بوده است. علاوه بر این، براساس اطلاعاتی که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد، فرانسه یکی از تأمین کنندگان زنجیره تولید بمب‌های شیمایی برای رژیم بعث عراق در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران بوده ‌است.

جنگ جهانی اول و دوم که در اروپا و به دست کشورهای اروپایی شروع شد و گسترش یافت، بیش از صد میلیون نفر را در سراسر جهان به مرگ کشاند. سلسله جنگ‌هایی که به جنگ های سی ساله اروپا معروف است منجر به مرگ هشت میلیون نفر در اروپا شد. جنگ‌های مذهبی در خود فرانسه دست کم جان دو میلیون نفر را در این کشور گرفت. همچنین شش میلیون نفر در درگیری امپراطوری ناپلئون با دیگر کشورهای اروپای غربی کشته شدند. این موارد صرف نظر از رویدادهایی است که به دست اروپایی ها در سایر نقاط جهان اتفاق افتاد.

همین امروز که ترامپ اعتراف می‌کند پنتاگون برای سود کارخانه‌های اسلحه‌سازی، در جهان جنگ به راه می‌اندازد و انگلیس و آلمان برای کشتن ۳۰ هزار یمنی در شش سال از جمله ۳۶۰۰ کودک با سعودی دیکتاتور و قاتل قرارداد تسلیحاتی می‌بندند، همان بمباران ژاپن و درسدن نیست؟! آیا تحریم ده‌ها کشور از جمله تحریم غذا و داروی ایران به بهانه واهی، همان قحطی‌سازی زمان جنگ اول و دوم نیست؟!

اروپای قرن بیست و یک بسیار وحشی‌تر و قاتل‌تر از اروپای قرون وسطی و اروپای جنگ دوم است. وحشی‌گری برای انسان اروپایی قرون وسطی که در لجن‌زار جهل و عقب‌ماندگی بود یا برای اروپای جنگ اول و دوم که در اوج قدرت صنعتی بود، امری تا حدودی طبیعی برای جهل و قدرت است.

بنابراین تمدنی که غرب آن را مدرنیته می‌نامند، روی پوست، گوشت، خون و استخوان میلیون‌ها انسان رنگین پوست بنا شده است. آمریکا و اروپا براساس نقض حقوق بشر، برده داری و وحشیگری ساخته شده‌‎ا‌ند اما دیگران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند؛ این ناقضان حقوق بشری در حالی دیگران را از داشتن سلاح یا انرژی هسته‌‎ای منع می‌کنند که خود بمب اتم دارند و از آن نیز علیه سایر ملت‌ها استفاده کرده‎‌اند.

اروپای وحشی 

پیش از این رهبر انقلاب در سخنان نوروزی سال ۹۸ ، پرده از ماهیت سیاست مداران اروپایی برداشتند و تاکید کردند: «سیاستمداران غربی در باطن آدم‌هایی هستند به معنای کامل کلمه وحشی. کت و شلوار می‌پوشند، کروات می‌بندند و ادکل می‌زنند اما در باطن وحشی هستند.» البته این اولین بار نبود که رهبر انقلاب چنین توصیفی را درباره سیاستمداران غربی به کار می‌بردند. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ نیز در یک سخنرانی در جمع زنان حوزوی و دانشگاهی کل غربی‌ها را با صفت جنایت‌پیشگی و وحشی‌گری معرفی نمودند: «اینها ظاهرشان اتو کشیده و کراوات زده و ادکلن زده و اینهایند امّا همان باطن وحشی‌گری‌ای که در تاریخ وجود داشته هنوز هم در اینها هست... نژادهای اروپایی راحت آدم می‌کشند وخونسرد جنایت می‌کنند.»

جهان چندقطبی پشت در است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه «اروپا باغ است، بقیه جهان جنگل است!» در صفحه توییتر خود نوشت: «استعاره باغ / جنگل برآمده از ذهنیت به غایت غیرقابل قبول استعماری است که به غرب حق تجاوز و اشغال می‌دهد. آن دوران به سر آمده است. جهان چندقطبی پشت در است.»  امارات نیز ضمن محکوم کردن اظهارات اخیر جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم افتتاحیه آکادمی جدید دیپلماتیک این اتحادیه در بروژ بلژیک، تاکید کرد: هر گونه اظهاراتی از این دست نابجا و نژادپرستانه است. وزارت امور خارجه امارات همچنین امیل پولسن، سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در این کشور را احضار کرد. این وزارتخانه از دفتر اتحادیه اروپا خواست توضیحات کتبی در مورد اظهارات "مضر" و "نژادپرستانه" بورل ارائه کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول