اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

توجه ویژه به بازارهای جهانی زرشک/ خروجی جشنواره به نفع کشاورزان باشد

استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه ویژه به بازارهای جهانی از طریق دعوت تجار خارجی و معرفی محصول استراتژیک و درآمدزای باید در اولویت های مهم استان قرار گیرد.

توجه ویژه به بازارهای جهانی زرشک/ خروجی جشنواره به نفع کشاورزان باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی امروز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی که با حضور مسئولین کشوری و استانی در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: انتظار ما از مدیران دستگاه های متولی این است که شبیه برنامه ای که برای معرفی زرشک استان برگزار شد، برای ظرفیت های گردشگری و معدنی بی نظیر خراسان جنوبی اجرا شود.

وی با بیان این که زرشک، یک محصول استرتژیک و هویت خراسان جنوبی است، تصریح کرد: این برنامه فاخری که برگزار شد، برای این است که اعلام کنیم، زرشک و زحمت کشاورزانی که به تولید این محصول مشغول می باشند، برای ما مهم است.

استاندار خراسان جنوبی محصولات استراتژیک را به عنوان شناسنامه کشاورزی استان عنوان کرد که می توانند قابلیت های خراسان جنوبی را در کشور و در خارج مرزها معرفی کنند.

قناعت تأکید کرد: چنانچه از ظرفیت های محصولات استراتژیک استان درست استفاده کنیم و با برنامه ریزی درست، چرخه تولید را کامل نماییم، می توانیم قابلیت های خراسان جنوبی در عرصه های ملی و فراملی معرفی کنیم.

وی متذکر شد: باید تلاش کنیم شعار  «زرشک خراسان جنوبی برای همه ایران» در استان و در رسانه ملی نهادینه شود تا مقدمات رشد کشاورزی فراهم شود.

به گفته استاندار خراسان جنوبی؛ توجه ویژه به بازارهای جهانی از طریق دعوت تجار خارجی و معرفی این محصول درآمدزا باید در اولویت های مهم استان قرار گیرد.

قناعت با اشاره به جایگاه خراسان جنوبی در تعیین سطوح سازمان برنامه و بودجه، اظهار داشت: بر اساس این تقسیم بندی، خراسان جنوبی جزو استان های کمتر توسعه یافته تعیین شده لذا ما باید با معرفی محصولات استراتژیک و ظرفیت های گردشگری و کشاورزی موجود، به ارتقاء این جایگاه کمک کنیم.

وی با تأکید بر این که 50 هزار خانوار خراسان جنوبی به طور مستقیم از محصول زرشک، ارتزاق می کنند، گفت: شایسته است آموزش بهره برداران به طور ویژه در دستور کار متولیان قرار گیرد تا شاهد جهش چشمگیری در وضعیت اقتصادی خانوارها باشیم.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در همین زمینه کمک به افزایش میزان فروش، ایجاد شور و نشاط و امید در بین کشاورزان، افزایش سطح بهره برداری و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی باید از برنامه های اولویت دار مدیران و متولیان استان باشد.

قناعت با اشاره به قدمت بیش از 250 ساله زرشک در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ما می توانیم با برنامه ریزی خوب و ترغیب شرکت های دانش بنیان به ورود به عرصه فرآوری، آینده ای روشن و مطلوب را برای زرشک استان رقم بزنیم.

وی با ذکر این نکته که جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی کاری ارزشمند و فاخر بود، گفت: 14 کمیته ذیل جشنواره، 60 عنوان برنامه را در دستور کار قرار دادند و با برگزاری مراسم ویژه ای در 5 شهرستان بیرجند، درمیان، سربیشه، قاینات و زیرکوه اتفاقات خوبی را رقم زدند.

استاندار خراسان جنوبی به سه نکته که به عنوان دغدغه در مراسم مطرح شد، اشاره کرد و اظهار داشت: این که اشاره شد جشنواره ارزشمند و قابل تقدیر است اما نباید به همین قدر بسنده شود بلکه باید خروجی مناسبی به نفع کشاورزان داشته باشد، کاملاً درست است و بر اساس اهدافی که برای جشنواره تعیین شده، بازارسازی و ایجاد بازارهای جدید و نیز افزایش قیمت زرشک در راستای کمک به معیشت کشاورزان از جمله برنامه هایی است که به طور ویژه دنبال می شود.

قناعت، خشکسالی و کمبود آب را از دغدغه های کشاورزان عنوان کرد و تصریح نمود: برای رفع این مشکل دو پروژه مهم انتقال آب از خلیج فارس و از دریای عمان از برنامه های اولویت دار استان است و به طور ویژه پیگیری می شود.

وی به درخواست مجری برنامه درخصوص تداوم برنامه های شاد و مفرح در فرهنگسرای شهر بیرجند هم اشاره کرد و متذکر شد: دستگاه‌های متولی فرهنگ باید با برنامه ریزی درست برای ایجاد فضای بانشاط و مثبت از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

انتهای‌پیام/69014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول