اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ایران چند نهاد و شخص انگلیسی را تحریم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند نهاد و شخص انگلیسی از جمله مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا، بی.بی.سی و ایران اینترنشنال، فرمانده نظامی بریتانیا در خلیج فارس و معاون امنیتی وزارت کشور بریتانیا را تحریم کرد.

ایران چند نهاد و شخص انگلیسی را تحریم کرد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) ۲۷ مهر ماه در بیانیه‌ای از تحریم چند نهاد و شخص انگلیسی (بریتانیایی) خبر داد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه براساس مصوبات مراجع ذیربط، در چارچوب قواعد حقوقی مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم، خشونت و نفرت پراکنی و نقض حقوق بشر تحریم می‌کند. 

این بیانیه می‌افزاید: اشخاص حقیقی و حقوقی فهرست شده، از جمله فعالیت‌هایی کرده‌اند که منجر به اغتشاش، خشونت و اقدامات تروریستی علیه ملت ایران شده است. جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تعهدات بین‌المللی بریتانیا در زمینه مبارزه با تروریسم و نفرت پراکنی و رعایت حقوق بشر، اعلام می‌کند که خودداری آن دولت از مقابله با اقدامات اشخاص مذکور و حمایت و تسهیل اقدامات آنان، نقض فاحش تعهدات بین‌المللی بریتانیاست.

براساس این بیانیه، نهادهای زیر وفق رویه و نظام تحریمی جمهوری اسلامی ایران، تحت تحریم قرار می‌گیرند:

- مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا؛

- ستاد ارتباطات دولت بریتانیا (GCHQ)؛

- شرکت‌های ولانت مدیا، گلوبال مدیا و دی ام ای مدیا و بی.بی.سی فارسی و ایران اینترنشنال به عنوان شبکه‌های تحت پوشش آنها.

اشخاص زیر وفق رویه و نظام تحریمی جمهوری اسلامی ایران، تحت تحریم قرار می‌گیرند:

 - تام توگنهات (Tom Tugendhat)، معاون امنیتی وزارت کشور بریتانیا؛

- دان مک کینون (Don MacKinnon)، فرمانده نظامی بریتانیا در خلیج فارس؛

- استیو مک کیب (Steve McCabe)، رئیس گروه دوستی رژیم صهیونیستی از حزب کارگر درمجلس عوام بریتانیا؛

- استیفن کراب (Stephen Crabb)، رئیس گروه دوستی رژیم صهیونیستی از حزب محافظه کار در مجلس عوام بریتانیا؛

-  استوارت پولاک (Stuart Polak)، رئیس افتخاری گروه دوستی رژیم صهیونیستی از حزب محافظه کار در مجلس اعیان بریتانیا؛

- باب بلکمن (Bob Blackman)، نماینده مجلس عوام؛

- ترزا ویلیرز (Theresa Cilliers)، نماینده مجلس عوام و وزیر پیشین محیط زیست؛

 - آنته آ مک اینتایر (Anthea McIntyre)، سیاستمدار بریتانیایی.

- ژنرال مارک کارلتون-اسمیت (General Mark Carleton-Smith)، رئیس پیشین ستاد نیروهای مسلح (در زمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی)؛

براساس این بیانیه، تحریم‌های یاد شده شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود اشخاص فوق به جمهوری اسلامی ایران، توقیف اموال و دارایی آنان در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران و انسداد حساب های بانکی آنان در نظام مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران می‌شود. 

در این بیانیه آمده است: بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعمال این تحریم ها، دولت بریتانیا را در قبال حمایت از تروریست ها و ناقضان حقوق بشر که از خاک این کشور به سازماندهی و تحریک اغتشاشات و اقدامات تروریستی در ایران مبادرت می ورزند، مسئول و پاسخگو می‌داند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان امروز از قرار گرفتن حداقل ۴ نهاد و ۱۵ مقام غربی در فهرست سیاه تحریمی وزارت خارجه خبر داده بود.

گفتنی است، پس از اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی که با مداخله جویی‌های تعدادی از کشورهای غربی و آمریکا همراه بود و در این میان رسانه‌های فارسی زبان مستقر در لندن نیز به آتش این اغتشاشات می‌دمند، شاهد اظهارات مداخله جویانه‌ای از سوی مقامات انگلیسی بودیم و در همین راستا روز دوشنبه ۱۸ مهر ماه نیز دولت انگلیس پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام ارشد امنیتی و سیاسی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. 

در همین خصوص دولت انگلیس بیانیه‌ای را با این مضمون منتشر کرد: «بریتانیا امروز پلیس امنیت اخلاقی ایران و همچنین رئیس آن محمد رستمی چشمه‌گچی و حاج احمد میرزایی رئیس بخش تهران (رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران) را تحریم کرد. بریتانیا همچنین امروز تحریم‌هایی را علیه پنج مقام سیاسی و امنیتی ایران شامل غلامرضا سلیمانی فرمانده سازمان بسیج کشور، «حسن کرمی»، فرمانده واحد یگان ویژه نیروی انتظامی و «حسین اشتری» فرمانده کل نیروی انتظامی ایران به دلیل ارتکاب نقض جدی حقوق بشر اعمال می‌کند.» براساس این بیانیه، افراد مذکور نمی‌توانند به انگلیس سفر کرده و دارایی آنها در بریتانیا هم مسدود خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول