اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس عملیاتی و اجرایی شود

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: معلمان باید توجه ویژه‌ای به قانون اساسی آموزش و پرورش یعنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشته باشند و این سند را به‌طور خلاقانه در کلاس‌ها مورد استفاده قرار دهند.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس عملیاتی و اجرایی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدرضا ابراهیمی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان صبح امروز در همایش توسعه شغلی معلمان جوان استان اصفهان با بیان اینکه نقش معلمی، نقش بی‌بدیلی است، اظهار کرد: هیچ شغل و حرفه‌ای والاتر از معلمی نیست زیرا یکی از صفات خدا معلم است و در همین راستا معلمان، همکار خداوند هستند. 

وی با تأکید بر اینکه از منظر دین مبین اسلام، معلمی مهم‌ترین نقش است، افزود: از نظر اندیشمندان اثرگذاری معلم بیشتر از اثرگذاری ژنتیک است و در مسیری قرار گرفته‌ایم که قرار است ماندگارترین اثر یعنی تربیت را در تاریخ بشریت رقم بزنیم. 

ابراهیمی با اشاره نقش معلمان در جامعه عنوان کرد: هدف از خلقت انسان عبادت است و در این راستا معلمان در مسیری قرار دارند که راه‌ها را هموار و استعدادها را کشف می‌کنند تا بر اساس مسیر خلقت و فطرت الهی استعدادها را هدایت کنند. 

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش و جایگاه معلمان بیان کرد: هیچ شخصی نمی‌تواند خود را مدیون معلم نداند، معلم تمدن‌ساز، فرهنگ‌‌ساز و انسان‌ساز است. 

در جامعه، معلمان بالاترین جایگاه را دارند

وی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها در خصوص جایگاه معلمان در جامعه گفت: در سال‌های اخیر در نظرسنجی‌ها هیچ جایگاهی بالاتر از معلمان قرار دارد که این نکته بار مسؤولیت معلمان را افزایش می‌دهد. 

ابراهیمی با بیان اینکه معلمان با انسان، عصاره خلقت و جانشین خدا سر و کار دارند، افزود: دانش‌آموزان مهم‌ترین سرمایه و جان والدین خود هستند یعنی مردم جان خود را به‌دست معلمان به امانت می‌سپارند، پس معلمان امین هستند و باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه معلم آموزش دهنده صرف نیست بلکه مربی است و باید تربیت در دستور کار قرار بگیرد، بیان کرد: سن تربیت‌پذیری افراد سن مدرسه است و در این راستا مهم است که چه نکاتی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. 

افرادی که می‌خواهند معلم تنها آموزش‌دهنده باشد، به‌دنبال تقلیل جایگاه معلمان هستند

وی با تأکید بر اینکه افرادی که می‌خواهند معلم آموزش دهنده صرف باشد، به‌دنبال تقلیل جایگاه معلمان هستند زیرا نقش الگویی معلم بیشتر از نقش آموزشی او است، خاطرنشان کرد: معلمان باید خود را مجهز به علم روز، تربیت و ارتباط با دانش‌آموز کنند. 

ابراهیمی اضافه کرد: بهترین لحظات دانش‌آموزان در دست معلمان قرار دارد و نیاز است که از این فرصت بهترین خروجی‌ها حاصل شود. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تأکید کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید به‌عنوان رویکرد اصلی‌ معلمان قرار بگیرد و متوجه شوند وظیفه‌شان چیست و در این مسیر انسانی باشد که بتواند تمدن نوین اسلامی را پایه‌ریزی کند و در آن نقش‌آفرین باشد. 

وی با اشاره به مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توضیح داد: معلمان باید توجه ویژه‌ای به قانون اساسی آموزش و پرورش یعنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشته باشند و این سند را به‌طور خلاقانه در کلاس‌ها مورد استفاده قرار دهند. 

ابراهیمی با تأکید بر اینکه معلم مرجع اجتماعی، علمی و عنصر فعال است، عنوان کرد: نقش هویت‌بخشی از وظایف مهم معلمان است و باید در این مسیر به معلم و ایرانی بودن خود افتخار کنند و هویت انقلابی و اسلامی خود را بروز دهند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه شخصی که هویت دارد، نسبت به فرهنگ و ارزش‌ها بی‌تفاوت نیست، گفت: شخص با هویت اگر ببیند به ارزشی تعرض می‌شود هم ناراحت می‌شود و هم به‌صورت معقول با آن رفتار می‌کند، در این راستا پرچم و رهبران دینی نماد هویت ما هستند و انسان فعال نسبت به این موارد بی‌تفاوت نیست.

انقلاب اسلامی، معادلات نظام سلطه را برهم زد

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، نهضت‌های مختلف دینی و غیر دینی به‌وجود آمد که هیچ‌کدام به ثمر ننشست و هرکدام آن‌ها تکامل پیدا کرد تا در نهایت به انقلاب اسلامی، به‌عنوان معجزه قرن منتهی شد و در این مسیر دشمن احساس کرد معادلات نظام سلطه به‌هم خورده است. 

ابراهیمی با بیان اینکه در جهان سکولار پس از رنسانس نظام خاصی در جهان رقم خورد و جامعه به دو قطب غرب و شرق تبدیل شد، عنوان کرد: در این شرایط بود که انقلاب اسلامی رقم خورد و شرق و غرب، دو دشمن دیرینه برای مقابله این موضوع متحد شدند و با روش‌های مختلفی تلاش برای نابودی انقلاب کردند اما به نتیجه‌ای نرسیدند، پس از آن دست به ترور زدند و ۱۷ هزار و ۵٠٠ نفر از مردم بی گناه به فجیع‌ترین روش‌های ممکن به شهادت رساندند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه دشمن مسیر جنگ سخت، فرهنگی و اقتصادی را پیش گرفت و زمانی که به نتیجه‌ای نرسید جنگ ترکیبی را در دستور کار قرار داد، ادامه داد: با لطف خدا و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انقلاب اسلامی با قدرت در حال پیشرفت است و در سطح منطقه گسترش پیدا کرده است. 

وی گفت: دشمنان برای دست‌اندازی در مسیر انقلاب اسلامی هزینه‌های فراوانی کرده‌اند اما نه می‌توانند و توانسته‌اند زیرا انقلاب اسلامی ریشه در هویت و اندیشه ما دارد و معلمان در این مسیر نقشی ویژه داشته‌اند. 

معلمان، افسران جنگ فرهنگی هستند

ابراهیمی با اشاره به نقش معلمان در عرصه دفاع مقدس گفت: بسیاری از فرماندهان در عرصه دفاع مقدس معلمان بودند و در حال حاضر نیز افسران جنگ فرهنگی هستند و باید خود و دیگران را مسلح به معرفت دینی کنند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اینکه باید ارزش‌های دینی به دانش‌آموزان منتقل شود، ادامه داد: با شرایط کرونا ارتباط درستی میان دانش‌آموزان و معلمان شکل نگرفت و نیاز است معلمان به‌صورت دوستانه اصول دینی، اخلاقی و اجتماعی را منتقل کنند. 

وی خاطرنشان کرد: در دولت اخیر عنایت ویژه‌ای به معلمان وجود دارد و در این راستا طرح رتبه‌بندی پس از ۱۱ سال اجرایی شد، معلم کارمند نیست و طبق قانون جدید معلم تنها امکان مقایسه شدن با استاد دانشگاه را دارد. 

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول