اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

گامی دیگر برای خودکفایی ایران/ تولید قطعات خودرو به همت زوج کارآفرین در همدان

افزون بر امید ایرانی آباد، سودایی در سر ندارند و ثانیه به ثانیه عمرشان را گره زدند به این جشنواره و آن اختراع و آن یکی قطعه جدید، زوج کارآفرین همدانی را می‌گویم، وعده کرده‌اند تا همیشه در سنگر تولید بجنگند؛ تا دلتان بخواهد در این مسیر پر پیچ و خم مانع داشتند اما با خودباوری از پس هر چه «نمی‌شود و نیست و بعدا» برآمدند و قامت کارآفرینی و نوآوری بستند؛ انگاری خالق کار و قطعه شدند و زنگ بی‌نیازی ایران را نواختند.

گامی دیگر برای خودکفایی ایران/ تولید قطعات خودرو به همت زوج کارآفرین در همدان

خبرگزاری فارس-همدان، سولماز عنایتی: کلامشان با ما پیوند خورده و افعال را جمع می‌بندند، اصلا سری از هم سوا دارند و با اتکا به هم کارگاهی از جنس امید بنا کردند؛ کارگاهی در کنج خانه نقلی‌شان بعد دست در دست هم تقویم موفقیت را چوب خط زدند و دست آخر به وقت و ساعت «ما می‌توانیم» قطعه‌ای برای اولین بار در ایران ساختند.

زوج کارآفرین همدانی را می‌گویم، که افزون بر امید ایرانی آباد، سودایی در سر ندارند و ثانیه به ثانیه عمرشان را گره زدند به این جشنواره و آن اختراع و آن یکی قطعه جدید، راستش وعده کردند تا وقتی جان در بدن دارند در سنگر تولید بجنگند و دلسردی و خستگی را از پا درآورند.

تا دلتان بخواهد در این مسیر پرپیچ و خم مانع داشتند اما با اتکا به خانواده، خرده هوش و سر سوزن ذوقی از پس هر چه «نمی‌شود و نیست و بعدا» برآمدند و قامت کارآفرینی و نوآوری بستند؛ انگاری خالق کار و قطعه شدند و زنگ بی‌نیازی ایران را نواختند.

آقای «مجید لاله‌چینی» و خانم «فهیمه نیازپور» زوجی که دل به دل هم دادند و در کنار هم چندین اختراع در حوزه تجهیزات نفت و گاز، در حوزه لوازم خانگی و قطعات جانبی خودرو ثبت کردند تا جایی که مخترع سطح دو استان شدند؛ یعنی هم زندگی کردند و هم کارآفرینی به روایتی همقدم شدند.

افزون بر اختراعات سه بار پیاپی کارگر نمونه استان، دو بار پیاپی فناور برتر استان، دو بار پیاپی منتخب نخبگان نفت و گاز و انرژی و برگزیده جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی شدند؛ اینکه افعال را جمع می‌بندم دقیقا رعایت امانت می‌کنم چراکه این زوج هیچ موفقیتی را فردی نمی‌دانند و رمز و راز به ثمر نشستن تلاششان را در گرو همدلی و همفکری می‌دانند.

سفت کردن کمر تولید در خودروسازی

باب گفت‌وگو را با آقای لاله‌چینی مخترع و کارآفرین برتر باز می‌کنم و گریزی به کارگاه و قطعات تولید شده می‌زنم تا دقیق‌تر بدانیم خانم و آقای کارآفرین چه آفریدند و دانش فنی این زوج چه‌ها کرده است.

 آقامجید ابتدای کلامش را پیوند می‌دهد به حوزه فعالیت‌شان و می‌گوید: «در حال حاضر در زمینه قطعات بومی‌سازی نشده صنعت خودرو فعالیت می‌کنیم، با تخصص و رویکرد طراحی و ساخت انواع قطعات جانبی خودرو که عبارتند از تسمه سفت‌کن‌ها و هرزگردهای تسمه خودروهای سواری، این قطعات در موتور خودروهای سواری استفاده می‌شود و وظیفه آن سفت کردن تسمه خودرو، افزایش سطح تماس تسمه با اجزای موتور و شل یا سفت کردن تسمه‌های خودرو در مواقع ضرور است.

در واقع کنترل‌کننده تسمه‌های موتور خودروهای EF7، TU5 و موتور شاهین ME16 را تولید می‌کنیم، این قطعات برای سه نوع موتور و ۱۲ خودرو کاربرد دارد و هرزگرد تسمه تایم EF7 برای اولین بار در ایران تولید شده و در مورد بقیه قطعات هم باید بگویم تولیدکننده‌های محدودی اقدام به تولید کردند.

این قطعات با مهندسی معکوس و داخلی‌سازی به عرصه تولید رسیده هرچند که در روند طراحی و تولید هم معایب را رفع و عملکرد قطعه را تصحیح کردیم و همین موضوع باعث شد موفق به اخذ استاندارد فناوری این محصولات برای اولین بار در کشور شویم.»

تولید به همت خانواده 

تا اینجای گپ‌وگفت صمیمی دانستیم خانم و آقای کارآفرین با همت بلندشان قطعه‌ای تولید کردند که فصل اول بی‌نیازی ایران است، درست است جای کار دارد تا توسعه پیدا کند و تمام و کمال بازار را از آن خود؛ ولی گام اول با موفقیت برداشته شده آن هم در صنعت خودرو.

آقای کارآفرین گام دوم این مسیر را مدیون خانواده و کار خانوادگی می‌داند و ادامه می‌دهد: «سرمایه‌گذاری و موفقیت این مجموعه فناور با مشارکت خانواده رقم خورده به این معنا که همسرم، پدر و مادرم و دیگر اقوام در شرکت مشغول هستند، از سرمایه‌گذاری تا اشتغال و در مجموع ۹ نفر اشتغال مستقیم با حضور هفت خانم و دو آقا، همچنین ۲۳ شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.

ناگفته نماند کارگاه خانوادگی و با حضور فعالانه خانم‌ها اداره می‌شود، حتی در موقعیت‌های کلیدی شرکت بانوان نقش‌آفرینی می‌کنند از همسرم به عنوان نایب رئیس تا مادرم و خویشاوندان، به نحوی که با همراهی هم این قطعات تجاری‌سازی و تاکنون ۱۲۰ هزار قطعه از این محصولات با برند شرکت فروخته شده است.

پیشنهاد می‌کنم آموزش و تمرکز در حوزه راه‌اندازی کسب و کارهای خانوادگی بیشتر از قبل باشد چون یکی از ارکان انقلاب صنعتی فعالیت کارگاه‌های خانوادگی است، به این معنا که کارخانه‌هایی با اتکا به تجربه‌های جمعی تولیدات خاص در پیش می‌گیرند و اعضای خانواده تمام حواسشان در خانه و محل کار معطوف کسب و کار می‌شود، این شکل از تولید بدون تردید تخصص در پی دارد و می‌تواند اقتصاد را زیر و رو کند.»

جوانان ایرانی، کیفیت را معنا کردند/مسؤولان اعتماد کنند

آقای لاله‌چینی مخترع و کارآفرین برتر همدانی با افتخار از برند کارگاه خانوادگی یاد می‌کند و می‌افزاید: «متاسفانه بسیاری از قطعات موجود در بازار که با برندهای معروف و بین‌‌المللی و البته با کیفیت عرضه می‌شود در کارگاه‌های داخل تولید شده اما به دلیل عدم اعتماد به کالای داخلی با برندهای مختلف و قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد در حالی که با اعتماد به توانمندی جوانان ایرانی قطعات با کیفیت بهتر و قیمت کمتر عرضه می‌شود.

با افتخار قطعات تولیدی کارگاه خانوادگی «دانش صنعت سهیم» با برند خودمان به بازار عرضه می‌شود و هشت درصد از نیاز بازار را پوشش می‌دهیم، البته با امکانات موجود توان تولید ۳۰ درصد از نیاز بازار فراهم است حتی چنانچه اعتماد و نظارت باشد پتانسیل تولید و اشتغالزایی بیشتر را هم داریم و با توسعه و تجهیز کارگاه می‌توان بیش از این رقم‌ها تولید کرد.

وقتی نمونه اولیه قطعه آن هم برای اولین بار ساخته شد بسیاری از مسؤولان وقت نظرشان این بود که قطعه به راحتی و بدون دردسر از خارج وارد می‌شود تا به شما اعتماد کنیم ممکن است به چالش کشیده شویم ولی اگر یک نهاد نظارتی بین شرکت‌های فناور و مسؤولان مربوط باشد این مسائل و خیلی از موانع ریز و درشت دیگر رفع می‌شود.»

می‌توانیم مشکلات را حل کنیم

آقای کارآفرین با تاسی از بیانات مقام معظم رهبری ادامه می‌دهد: «حل مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بیشتر و اعتماد به جوانان است، معتقدم در هر زمینه مشکل و یا کم و کاستی باشد با حمایت و بهره‌گیری از نیروی جوان و مخلص و همین طور نخبه رفع می‌شود؛ اقدامات فراوانی در حوزه‌های کشور رخ داده که باعث تعجب همگان شده است.

قطعا با توانمندی مخترعان، دانش‌پژوهان و دلسوزان داخلی می‌توان از عهده موانع موجود برآمد و در دنیا حرف برای گفتن داشت، نمونه‌های زیادی گواه این ادعاست.»

شناسه کالا و قطعات خودرو رونق تولید داخل را رقم می‌زند

و اما حسن ختام کلام آقای کارآفرین به اجرایی‌سازی شناسه کالا و قطعات خودرو می‌رسد، او در این باره می‌گوید: «شناسه کالا و قطعات خودرو موضوع خیلی مهمی است تا حدی که ۵۰ قلم قطعه از سوی وزارتخانه و دولت معرفی شده که شناسه کالا داشته باشند این اتفاق خوبی در صنعت خودرو به شمار می‌رود چراکه جلوی ورود قطعات قاچاق به داخل گرفته می‌شود و  بازار تولید داخلی رونق بیشتری می‌گیرد.

به نظرم تولیدکنندگان واقعی از مزایای این طرح برخوردار می‌شوند چون تا به حال واردکنندگان این قطعات خود را تولیدکننده معرفی می‌کردند و قطعات وارداتی یا قاچاق را به خودروسازان بزرگ کشور ارائه می‌دادند در حالی که با اجرای این طرح فرصت اتفاقاتی از این دست وجود نخواهد داشت.

به تعبیری با حذف واردات این قطعات خصوصا واردکنندگان غیرمجاز، بازار بهتری برای تولیدکنندگان داخل ایجاد خواهد شد، امیدوارم تا چند روزه آینده این طرح جاری و ساری شود.»

از خودمان مایه گذاشتیم ولی کم نیاوردیم

گفت‌وگو را با فهیمه نیازپور همسر آقای لاله چینی ادامه می‌دهیم و گریزی به باورهای این زوج کارآفرین می‌زنیم، خانم کارآفرین هم از روزهای سخت و شیرین یاد می‌کند و می‌گوید: «در این راه برای تحقق باورهایمان از هیچ تلاشی دریغ نکردیم تا جایی که اوایل ازدواج در منزلمان کارهای تولید را انجام می‌دادیم، حتی به وقت چیدن جهیزیه کنار مبلمان یا زیر صندلی‎های ناهارخوری قطعه چیده بودیم به خاطر اینکه در هزینه‌های کارگاه صرفه‌جویی شود از خودمان مایه گذاشتیم و سختی کشیدیم ولی کم نیاوردیم.

قدم‌های بعدی و توسعه کارگاه ختم شد به فروش خودرو شخصی و کمک خانواده و پدر و مادرها، یعنی سرمایه‌گذاری خانوادگی انجام شد، البته اضافه بر سرمایه‌گذاری کارهای شرکت هم به شکل جمعی انجام می‌شود و حتی پسر ۲.۵ ساله‌ام هم با تقسیم بندی ساعات در کارگاه نگه‌داری می‌کنیم.

تا حدی که پسرم با خط تولید و قطعات آشنایی مختصری پیدا کرد و کارگاه جزو علاقمندی‌هایش شده، به عنوان مثال وقتی مهمان و یا مسؤولان برای بازدید شرکت می‌آیند پسرم دستگاه‌ها را نشان و توضیحات نیمه و نصفه می‌دهد، بدون اغراق با فرآیند تولید آشنا شده به طوری که می‌داند از کدام مرحله شروع و در کجا به پایان می‌رسد، البته باعث دلگرمی ماست، انشاءالله او هم در آینده دستی بر آتش تولید داشته باشد.

حمایت رکن اصلی تولید ایده‌های فناورانه

خانم کارآفرین تولید و ابداعات را همسایه دیوار به دیوار حمایت تلقی می‌کند و ادامه می‌دهد: «همه ساله طرح‌های نوآورانه و خلاقانه در صنایع مختلف ارائه می‌شود و حمایت رکن اصلی تجاری‌سازی و راه‌اندازی خط تولید این طرح‌های فناور است اما اغلب حمایت لازم و کافی به شرکت‌های فعال فناور تعلق نمی‌گیرد به نحوی که فرآیند دریافت تسهیلات و یا حمایت‌های مالی به قدری پیچیده است که گاهی باعث دلسردی کارآفرینان و نخبگان می‌شود.

یا برخی سنگ‌اندازی‌ها باعث انصراف جوانان از دریافت حمایت و تسهیلات می‌شود، در حالی که بعضی از شرکت‌های جاافتاده‌تر از تسهیلات بهره می‌برند و کسب و کارهای نوآورانه و نوپا بدون حمایت می‌ماند.

پیشنهاد می‌کنم متولیان امر ساز و کار نظارتی داشته باشد تا از نحوه پرداخت تسهیلات و شرکت‌های دریافت کننده و همین طور حمایت‌های دیگر مطلع شوند، جالب است بدانید تسهیلاتی معادل دو میلیارد تومان برای شرکت فناور ما در نظر گرفته شد اما در نهایت بعد از طی هفت‌خان رستم ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شد.

خیلی از شرکت‌های دیگر هم به همین سرنوشت دچار شدند این تسهیلات برای راه‌اندازی خط تولید است که با تقلیل مبلغ جوابگوی خرید تجهیزات ابتدایی هم نیست چه برسد به مواد اولیه و ماشین‌آلات، این نکات باید توسط مسؤولان بازنگری شود چراکه از موانع تولید به شمار می‌رود.

جوانان نوآور قرار است با بهره‌گیری از دانش فنی خود کسب و کار و تولید محصول با کیفیت بنا کنند بنابراین حتما نیازمند حمایت هستند.

ضمن اینکه علاوه بر حمایت‌های مالی، بر بازار محصولات فناور و جدید تمرکز بیشتری باشد تا تولیدکنندگان نوپا بتوانند بین پدرخوانده‌های بازار در برخی از صنایع جا باز کنند، به عنوان مثال سهم مشخصی از بازار به شرکت‌های فناور تعلق بگیرد یا مرکزی برای فروش محصولات فناور ایجاد شود.»

هدف‌ها استوارتر از سختی

نوبتی هم باشد نوبت رد پای خدا در جای جای زندگی این زوج موفق است؛ خانم نیازپور در این باره می‌گوید: «قطعا هر چه در این مسیر نصیب ما شده لطف خداوند بوده و هر وقت از ابتدای راه را مرور می‌کنیم جای پای خدا را می‌بینیم و بعد از عنایت پروردگار تمام امید ما برای ادامه و گام‌های استوارتر معطوف می‌شود به عشق و علاقه به کشور و سرافرازی رهبرمان.

 در این وادی با سختی‌ها کنار آمدیم چون اهداف ما بالاتر از موانع بوده و هست، از طرفی تکیه بر تلاش و توانایی که هدیه از سوی خداست موفقیت حاصل شده است.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول