اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

معافیت ۵۰ درصدی برای صادرات مرکبات/مگس میوه مدیترانه‌ای مخرب‌ترین آفت جهانی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان معافیت ۵۰درصدی صادرات مرکبات برای صادر کنندگان اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از صادرات مرکبات در شرایط فعلی ۵۰ درصد تعهد ارزی را در ستاد تنظیم بازار کاهش داده است تا صادرکنندگان این حوزه با انگیزه بیشتری در این حوزه گام بردارند.

معافیت ۵۰ درصدی برای صادرات مرکبات/مگس میوه مدیترانه‌ای مخرب‌ترین آفت جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، سید جواد ساداتی نژاد بعد از ظهر امروز در بازدید از مجتمع کشاورزی اخوان اظهار کرد: با خرید تضمینی در شرکت های توسعه تعاون روستایی، بازار مرکبات رونق می‌یابد تا باغدران بتوانند از بحران موجود عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای از جمله آفات مخرب جهانی است، افزود: این آفت نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیع تری است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد، امید داریم باغداران با مشاوره به موقع از جهاد کشاورزی بتوانند با این آفت مخرب مبارزه کرده تا فروش داخلی وصادرات خوبی داشته باشند.

وزیر در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد خرید تضمینی مرکبات گفت: صندوق تعاون روستایی در صورت نیاز ورود پیدا خواهد کرد.


قیمت پایین مرکبات باعث رها شدن باغ و رشد مگس مدیترانه‌ای

شاهپور علائی‌مقدم،معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز در این بازدید از صادرات ۳۷۰۰تن نارنگی و۲۳۰۰تن کیوی مازندران خبر داد و گفت: امید داریم با توجه به سازوکارهای ایجاد شده برای صادرات و خرید تضمینی مرکبات رونق خوبی برای مرکبات در مازندران داشته باشیم.

وی بیان داشت: از فروردین ماه ردیابی و کنترل و مدیریت این آفت در مازندران شروع شده است،با توجه به گرمای زمستان سال قبل و رطوبت بالای تابستان امسال، مبارزه با مگس مدیترانه‌ای سخت‌تر شده است، در سال جاری از بین ۱۱۴ هزار هکتار باغ مرکبات، در بیش از ۷۰ هزار هکتار آن مبارزه با این آفت انجام پذیرفت.

علائی‌مقدم با بیان اینکه آفت مرز نمی‌شناسد، اظهار داشت: بعضی از باغداران مبارزه با آفت را بخاطر قیمت پایین محصولات و قیمت بالای سموم اقتصادی نمی‌بینند و وقتی مبارزه انجام نشود یا بهداشت باغ رعایت نشود، شرایط و بستر مناسب برای رشد این آفت فراهم می‌شود، در مازندران باغ‌های زیادی با صاحبان نامعلوم به حال خود رها شده‌اند.

وی در پاسخ به موفق نبودن مبارزه پرتودهی در مبارزه با آفت گفت: مبارزه پرتودهی با آفات زمانی موفق خواهد بود که یک منطقه همه باغداران در یک زمان مشخص این مبارزه را انجام دهند و انجام ندادن و همراهی نکردن و بعضاً باغات بلاصاحب باعث شکست این نوع مبارزه می‌شود و عملا در این مناطق جابه‌جایی آفت رخ خواهد داد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بیان داشت: سازمان سامانه مانیتورینگ صادرات مرکبات به چین راه‌اندازی شده است که امید داریم با راه‌اندازی این سامانه و شناسنامه‌دار کردن مرکبات، صادرات خوبی در آینده نزدیک داشته باشیم .

علائی‌مقدم گفت: بسته بندی محصولات صادراتی دارای پروتکل‌های خاصی است و الزاما باید اطلاعات در بسته بندی به زبان چینی درج شود، همچنین برای چگونگی نگهداری محصولات در سردخانه‌ها و دمای داخلی آنها نیز دستورالعمل‌هایی وجود دارد که در شیوه‌نامه صادراتی ذکر شده است که باید صادرکنندگان آنان را رعایت کنند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه باز شدن بازار چین بر روی مرکبات ایرانی باعث توسعه روند صادرات خواهد شد، اظهار داشت: از جمله مشکلات موجود در بحث صادرات در سال‌های گذشته ایجاد نبودن بسترهای صادراتی چون شناسنامه‌دار کردن مرکبات بوده است که از این‌ رو جهاد کشاورزی در این زمینه ورود کرده و در بخش سورتینگ‌، بسته‌بندی‌ و لیبل‌زنی‌، مشکلات موجود را در حال حاضر رفع نموده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول